En svag ökning för koncernen som helhet, men ett tuffare segment för kärnverksamheten Ica Sverige. Så kan man sammanfatta Ica-gruppens andra kvartal, som presenterades nu på morgonen.
LÄS ÄVEN: E-handeln lyckades inte lyfta ICA - “inte samma tillväxt som marknaden”
Men bland rapportens ljusglimtar hittar vi Apotek Hjärtat, som ökade nettoomsättningen med nära 8 procent i det andra kvartalet. Det innebär att företaget nådde upp i en samlad omsättning av 3,9 miljarder kronor. Samtidigt dubblades rörelseresultatet, från 66 till 132 miljoner kronor.
Enligt Ica-gruppen är Apotek Hjärtat, med sina 390 apotek, den största apoteksaktören på den svenska marknaden. Under Q2 ska företaget dessutom ha lyckats ta ytterligare marknadsandelar.
Marknadsutvecklingen för fysiska apotek var återigen positiv efter flera kvartal med minskande försäljning, konstaterar företaget i Q2-rapporten.
Förflyttningen till e-handelskanalen fortsätter men ökningstakten har avtagit under kvartalet och marknadstillväxten uppgick till 16,7 procent. Apotek Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar online med en tillväxt på drygt 21 procent. E-handelsandelen i marknaden var i kvartalet 19 procent medan Apotek Hjärtats e-handelsandel var 10,3 procent.
Apotek Hjärtats andra kvartal innebär en rejäl vändning från tidigare i år, då företaget utgjorde något av en bromskloss för koncernen som helhet.
LÄS ÄVEN: Hjärtats chocksiffror sänkte ICA - “en mycket svag apoteksmarknad”