Boozt stänger fysiska butiken: ”En smärtsam erfarenhet”

Förlorar 35 miljoner.

Boozt stänger sin skönhetsbutik Beauty by Boozt i centrala Köpenhamn. Detta sedan företaget utan framgång försökt vända butikens försäljning till en lönsam affär.

Våra fysiska Beauty by Boozt-butiker i Danmark har banat väg för vår nuvarande starka online-ställning på Boozt.com, men sett ur ett finansiellt perspektiv har det varit en smärtsam erfarenhet, säger Boozts vd Hermann Haraldsson i ett uttalande.

Annons

Företaget har egentligen ett hyreskontrakt för butiken som löper i åtta år till, men kommer tack vare en klausul i kontraktet att kunna lämna lokalen i april 2022.

Konsekvensen är en extraordinär nedskrivning om 35 miljoner kronor. Det är dyrt men ett mycket bättre alternativ än att behålla butiken med väsentliga ackumulerade förluster. Eftersom vi är förpliktigade till att driva en butik till och med april 2022 kommer vi att göra om den till en Booztlet-butik under den återstående hyresperioden.

Öppnar i Malmö

Den nya Booztlet-butiken kommer att finnas tillgänglig till och med att kontraktet går ut. Samtidigt väntar en ny skönhetsbutik i Malmö.

Som en del i vårt åtagande gentemot varumärkena inom Beauty-kategorin kommer vi snart att öppna en Beauty by Boozt-flaggskeppsbutik i Malmö. När den är öppnad och i drift förväntar vi oss att Malmö-butiken kommer att ligga runt ett nollresultat, till följd av lägre kostnader.

I dag presenterar Boozt även sina siffror för årets första kvartal. Omsättningen ökade med 7,5 procent till 766 miljoner kronor. Samtidigt tog rörelseresultatet en smäll och backade med 319 procent till -87,8 miljoner, vilket uppges ha att göra med nedskrivningen av varulagret man tvingades göra efter pandemin.

LÄS ÄVEN: Tunga smällen för Boozt: "Extraordinär nedskrivning"

Året började enligt våra förväntningar men med coronavirusets utbrott på de nordiska marknaderna under mars månad förändrades situationen snabbt. De nordiska regeringarnas åtgärder för att mildra och kontrollera spridningen hade en väsentlig negativ påverkan på den generella mode- och klädkonsumtionen, vilket påverkade nettoomsättningen negativt i mars. Vi har dock sett en stark utveckling under april och första delen av maj, drivet av vår förmåga att på daglig basis anpassa våra kampanjer, vår kostnadsprofil och vår rörelsekapitalbindning till den nya verkligheten.

"Försöker inte lura oss själva"

Hermann Haraldsson varnar för att företaget ser en fortsatt stor osäkerhet, speciellt på kort sikt.

Annons

Vi försöker inte lura oss själva att tro att vi kan förutspå vad som ska hända under de kommande tolv, sex eller ens de tre kommande månaderna. Vi är väldigt positiva när det gäller framtidsutsikterna på lång sikt men vi tror att möjligheten till god visibilitet på kort sikt är låg. Vi lever i tider av hög osäkerhet och vi är väl förberedda, både på regn eller solsken. Vi anpassade oss tidigt och tog en position där vi har kontroll över situationen. Sedan mars har vi tillgång till vår nyligen avtalde kreditfacilitet om 200 miljoner kronor. Efter balansdagen den 31 mars har vår redan starka likviditet förbättrats ytterligare genom ett starkt kassaflöde. Med basen tryggad kan vi blicka framåt och fokusera på att med hög fart ta oss ur den här perioden och tillvarata möjligheterna som dyker upp.

LÄS ÄVEN: Modejätten ger sig in i en ny miljardbransch

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!