B2B-succé: De omsatte nära 30 miljarder i sin e-handel

Jätten blir bara större på nätet.

Würth är ett av världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Redan 2015 beskrev de sin verksamhet som särskilt inriktad på e-handel till företag.

LÄS ÄVEN: Würths nya Click & Collect – 15 min till färdig order

Annons

Nu meddelar koncernen att e-handeln står för över 18 procent av företagets omsättning.

E-handelsförsäljningen hade en tillväxt över genomsnittet och uppgick till 2,6 miljarder euro 2019, vilket ökade e-handelsandelen till 18,3 procent, skriver företaget i samband med de preliminära siffrorna.

Würth omsätter alltså runt 27,5 miljarder kronor via sin e-handel. Företaget som helhet växte med 4,8 procent och landade på 14,27 miljarder euro, eller lite över 150 miljarder kronor. Rörelseresultatet sjönk dock med runt 14 procent och stannade på 750 miljoner euro, eller 7,9 miljarder kronor.

Nedgången beror dels på sjunkande bruttomarginal och dels på ökade investeringar i våra säljkanaler för att öka tillgängligheten och servicenivån till våra kunder.

Würth finns i över 80 länder med närmare 79 000 anställda.

Annons