Deras självtester flög i e-handeln – vände till 139 miljoner i vinst

Sålde för 278 miljoner kronor.

Dynamic Code, aktören som säljer olika hälso- och DNA-tester genom egen e-handel samt via återförsäljare som Lyko och Apotea, började snabbt att ta fram tester för Covid-19 redan i fjol. Och det tog inte lång tid innan bolaget hade ett samarbete med Folkhälsomyndigheten.

LÄS ÄVEN: Folkhälsomyndigheten gav säljboom – siktar utomlands med ny VD

Annons

Nu meddelar Dynamic Code att man har ökat sin omsättning med över 1400 procent under 2020, och landat på 278 miljoner kronor. Bolaget har dessutom vänt från förlust till vinst. Mer exakt gick Resultatet från minus 19 miljoner kronor under 2019, till plus 139 miljoner kronor i fjol.

Avtalet med Folkhälsomyndigheten utgör dock 246 miljoner kronor, av den totala omsättningen. Under delar av året har Dynamic Code stått för 10 till 15 procent av Sveriges totala testkapacitet.

I dagsläget har Dynamic Code investerat i en kapacitet att utföra 50 000 Covid-19 PCR analyser i veckan åt Folkhälsomyndigheten, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Men bortser man från omsättningen kommande från samarbetet med Folkhälsomyndigheten ökade Dynamic Codes omsättning med 70 procent - från 18,5 miljoner kronor under 2019 till 31,5 miljoner under 2020. Det rapporterar Breakit.

LÄS ÄVEN: En tredjedel av Covid-19-självtest förstördes – ”Oacceptabelt”

Annons