Helgintervju: Duon som räddade en ikon inom svensk e-handel – Roliga Prylar får nytt liv

"Tar man sig igenom det här så tar man sig igenom allt".

I april 2013 meddelade vi på Ehandel att nätbutiken RoligaPrylar.se fått en ny majoritetsägare i e-handelsfonden Net Departo. Målet var att nå 100 miljoner med Net Departo som aktiv ägare. Detta gick dock inte som planerat och knappt två år senare så sålde fonden vidare Roliga Prylar till bröderna Oscar och Anton Troedson på Sortiment.se. Oscar och Anton jobbade sedan upp nätbutiken, efter en nedgång i fondens händer.

LÄS ÄVEN:
Roliga Prylar satsar på 100 miljoner med ny ägare
Roliga Prylar byter ägare och blir en del av Sortiment

Annons

Efter att ha fått rätsida på skeppet igen så sålde bröderna vidare butiken till jätten Adlibris. Detta var en del av Adlibris breddning mot nya kategorier, tillsammans med butiker som Discshop, Bamba, Odla och Kökets favoriter.

LÄS ÄVEN: Adlibris köper upp Roliga Prylar

Denna breddning gick inte heller som planerat och Adlibris har sedan dess gjort det tydligt att man vill återgå till kärnverksamheten. Roliga Prylar hängde därmed löst åter igen och var en kandidat för att antingen säljas vidare eller i värsta fall kanske läggas ner, vilket Adlibris gjorde med vissa av sina breddningskandidater.

LÄS ÄVEN: Adlibrisgruppen lägger ner tre nätbutiker

Vem skulle rädda den ikoniska svenska nätbutiken? En e-handel som uppenbarligen kräver en personlig touch för att leva och frodas.

Låt oss bekanta oss med Maja Örup och Åsa Andersson. Två tjejer som jobbade centralt med Adlibris kategorisajter. Åsa har en bakgrund med tio år på Discshop innan hon blev involverad i kategoribreddningen hos Adlibris.

Discshop behöll jag ansvaret för i alla år men sen så hade jag även ansvaret för Bamba under en kort period, Roliga Prylar under cirka ett och ett halvt år och även den mindre satsningen Yayday, berättar Åsa för Ehandel.

Maja Örup drev tidigare en butikskedja vid namn Pärlshopen där hon sålde smycken och pärlor till att göra egna smycken. Med den bakgrunden blev hon rekryterad till Adlibris för att vara ansvarig för kategorisegmentet pyssel vilket senare ledde till kontorssegmentet. Hon var med och startade kategorisajten Bondeco, som Adlibris lanserade tillsammans med Bonnier Magazines, och fick senare också ansvaret över Kökets favoriter.

Annons

Åsa Andersson och Maja Örup satt båda i ledningsgruppen för det som hos Adlibris gick under namnet kategorisajterna.

Sen för ungefär ett och ett halvt år sedan så visste vi ju att Adlibris ville tajta till scopet och då fick vi den briljanta idén när vi var på en konferens och lyssnade på Karin Lindahl, hon som köpte Indiska där hon var vd. När vi satt och lyssnade på henne så tänkte vi att “äh! ska vi inte köpa Roliga Prylar?” säger Maja Örup, och blir avbruten av Åsa som inflikar:

Det var du! Jag tyckte Maja var helt dum i huvudet, säger Åsa Andersson.

Men sen började vi tänka mer och mer på det. Det är ett väldigt fint och spännande företag med lång historia och med bra organisk trafik. Vi kände att där fanns väldigt mycket potential och då gick vi med den här idén till våra chefer som också tyckte att det lät som en superbra idé. Så på den vägen var det... efter några månader så köpte vi loss Roliga Prylar i april 2020, säger Maja.

Hade Adlibris sålt några av de andra kategorisajterna då?

Nej, de små sajterna Yayday och Wonderwall lade man ner. Bamba lade man till slut också ner. Sen efter att vi tog över Roliga Prylar under våren så sålde man Kökets favoriter. Och så behöll man Discshop och Odla, säger Åsa.

Så allting var i samma veva?

Precis, så var det, säger Åsa.

Då räddade ni Roliga Prylar?

Ja! Vi fångade upp Roliga Prylar och kände att det var jättekul. Vi ville göra något bra med den, säger Maja.

Det var en för fin butik för att den skulle bli uppköpt och gå in i något annat. Eller Gud förbjude, att man hade valt att lägga ner den. Så vi tog över mitt under brinnande pandemi. Det hade vi inte riktigt räknat med att det skulle bli så, men det hade väl ingen, säger Åsa.

Vad var det första ni gjorde efter övertagandet?

De första stegen var rent praktiska. Att flytta lagret var ett jättejobb som tog flera veckor. Fastän vi fortfarande hyr av Adlibris så behövde vi föra in allt i nya system. Det tog lång tid att göra det. Vi var jättemånga på lagret som flyttade alla produkter och lade in dem i de nya systemen, säger Maja och fortsätter:

Så jag kan säga att det tog oss ett par månader att komma igång. Det var inte förrän i september i 2020 som vi verkligen var igång i full kraft och då kom ju andra vågen i oktober. Mitt under högsäsong, så festandet var ju nog inte vad det brukar vara.

Det är uppenbart att Åsa och Maja inte har haft den mest perfekta starten för att dra igång Roliga Prylars försäljning, som består av present-, maskerad- och samlarprodukter.

Lagret sköts alltså fortsatt hos Adlibris i Morgongåva men Åsa och Maja hyr in sig hos e-handelsjätten och verksamheterna ska vara helt åtskilda.

Vi har vår egen del och våra egna system. Så det är inte integrerat med Adlibris på något sätt, vilket det var när vi tog över. Vi behövde separera affärssystemen och skapa en ny lagerlogik, säger Åsa.

Flytten ska även ha involverat en hel del uppackning av produkter från pall och Åsa och Maja meddelar att de i och med flytten fick en stark känsla för sortimentet. För de som gillar det som i branschen brukar benämnas som “lagerporr”, så dokumenterade de - i videoform - sin andra dag som ägare av Roliga Prylar där man får en inblick i hur det nya lagret byggs upp.

Varenda produkt har vi fysiskt klämt, känt och tittat på, konstaterar Åsa.

Hur fungerar det att ha lagret i Morgongåva?

Det fungerar jättebra. De stora e-handlarna finns ju där så logistiksystemet med hämtningar och lämningar av gods är otroligt fördelaktigt för oss att kunna jacka in i, säger Åsa.

Köpet av Roliga Prylar var en inkråmsaffär och nätbutiken drivs numera i ett nytt bolag. Vi frågade hur försäljningen gått sedan övertagandet.

Vi har självklart varit påverkade av corona. Festsortimentet har inte dragit igång som det ska och det tar ju alltid tid att bygga upp sortimentet igen, säger Maja.

Det har varit otroligt långa ledtider också på leveranser. I och med containerbrister och sådana saker så har ju leveranstiderna också varit otroligt långa på många produkter. Så det har varit svårt att komma tillbaka där, säger Åsa.

Tar man sig igenom det här så tar man sig igenom allt, konstaterar Maja.

Nu när världen sakta börjar återvända till det normala, och man blivit varm i kläderna, så är dock förhoppningarna stora inför årets julhandel.

Nu har vi ett år på nacken så vi känner att vi är mycket mer förberedda för det här året. Vi väntar med spänning på från och med september och oktober och har jättestora förhoppningar på hösten. Vi laddar upp för det, säger Maja.

Det finns dock ett stort projekt kvar innan tjejerna är nöjda med Roliga Prylar, och det är ett plattformsbyte. Ett projekt som just nu tar upp en stor del av deras tid.

Vi behöver byta vår e-handelsplattform och även våra affärssystem. Det är en jättegammal plattform vi ligger på. Det finns mycket funktionalitet som vi känner saknas och vi behöver göra den mer personlig. Så gällande den biten känner vi oss inte helt redo, säger Åsa.

Vi behöver en konkurrenskraftig sajt som är i framkant. Nu är det en åtta år gammal sajt som vi arbetar med så vi måste göra det här bytet. Det är vårt stora projekt framöver, säger Maja.

Ambitionen är att få till ett byte innan julhandeln men med tanke på riskerna som kommer med ett plattformsbyte så kan det bli att det sker först i Q1 2022, meddelar Maja.

Vilken ny plattform kikar ni på?

Vi har inte fattat beslut ännu. Vi sitter just nu och håller på att pussla med affärssystem, WMS och e-handelsplattformar, säger Maja.

Med köpet av Roliga Prylar tillkom även Alpha Geek, som är Roliga Prylars internationella satsning med sajter i Finland, Norge och Danmark.

Är de igång?

Nej, vi har ingen försäljning via dem. Vi kände att vi ville komma igång med Sverige ordentligt först och sen kom hela den här coronabiten. Det blir så mycket större projekt att ha fyra språk och många olika leveranssätt. Men det är absolut ambitionen att kicka igång dem, säger Åsa.

Maja Örup berättar samtidigt att man just nu gräver där man står. Fokus ligger på det som fungerar bra både när det kommer till marknadsföring och sortiment. Planerna är dock stora men plattformsbytet sägs vara av högsta prioritet just nu.

Har ni några planer på breddning?

Det känns som att samlarprylar är det som gör Roliga Prylar unikt jämfört med våra största konkurrenter. Och det finns ju otroligt mycket nörderi där ute. The sky is the limit hur mycket trollstavar, svärd och supergirl-tröjor man kan sälja, säger Åsa.

Samlarprylar är ett jättestarkt ben för oss. Så vi tittar väldigt mycket på licensierade produkter. Både när det kommer till maskerad och när det kommer till presenter och samlarprodukter, säger Maja.

Inom retro och tv-spel tror jag att vi kan bli ännu starkare. Just nu har vi mest fokus på filmrelaterade samlarprylar. Vi kikar på att gå mer in på de här gamer-kunderna, säger Åsa.

Med tanke på hur Roliga Prylar flyttats mellan olika aktörer så frågade vi Åsa och Maja hur de ska återinföra kärleken i butiken.

Skillnaden nu är att vi har tagit tillbaka ägandet från ett storbolag. Nu driver två passionerade entreprenörer det. Vi är mycket närmare verksamheten och vi vänder och vrider på och analyserar varenda produkt. Även om vi hade jättebra inköpare på Adlibris så är vi mycket mer ett med varumärket. Det är såklart så att det alltid funnits kärlek men med vår passion och vårt engagemang och vårt detaljfokus så blir det en mer personlig touch, säger Maja.

Även om lagret sköts av Adlibris så åker Maja och Åsa dit flera gånger i månaden för att känna och klämma på produkterna.

Då kör vi lagermys och går igenom hylla för hylla för att bara tita på de här nya produkterna som har kommit in, säger Åsa.

De rycker även in ibland när det kan behövas hjälp på lagret.

Vi älskar vårt lager. Det är det bästa som finns. Vi önskar att alla kunder kunde komma och kolla på alla roliga saker, säger Maja.

Lagret är ju faktiskt där det händer. Det är det som gör att kunderna får rätt produkter och hur de packas och hur snabbt man får dem. Utan lagret spelar det ingen roll hur bra sajt vi har, säger Åsa.

Vi frågade om Åsa och Maja har några omsättningsmål och svaret är förstås ja, men de vill inte avslöja dem i dagsläget. Det är helt enkelt en del farthinder de vill ta sig förbi på vägen innan dessa blir aktuella att skylta med.

Hur ser det ut för Roliga Prylar nästa år? Vad är drömmen att ni har åstadkommit då?

Kundupplevelsen måste bli betydligt mycket bättre med bland annat fler fraktalternativ. Vi vill förbättra kundupplevelsen otroligt mycket med en ny plattform. Vi vill bli en one stop shop för samlaren och den som vill köpa presenter till den passionerade film- och spelentusiasten. Vi vill även utöka festsortimentet och antalet försäljningskanaler, säger Maja.

Jag håller helt med. Att bättre lyckas förmedla för kunden kärleken i butiken så att de hittar de här unika produkterna. Så att de ser att detta är vad vi gör, för man kan hitta det man inte hittar någon annanstans. Sen vill vi självklart också ha ett erbjudande som tilltalar den breda massan. Det finns så otroligt mycket roliga saker att hitta där ute, säger Åsa.

Annons