Search
Close this search box.
ANNONS

E-barometern ger facit om 2023 - “från tillväxt till lönsamhet”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fallande tillväxttal, inflation och stigande räntekostnader".

ANNONS

I förra veckan så basunerade Svensk Handel ut att e-handeln tappat 8 procent i omsättning under fjolåret. Nu släpper Postnord siffror från E-barometerns årsrapport 2023 och den visar också på en minskning, men endast med 2 procent.

LÄS ÄVEN: E-handeln rasade: “Prövningarnas år” – dessa varor trotsade trenden

2023 började med fallande tillväxttal, inflation och stigande räntekostnader vilket ledde till att e-handeln ställde om fokus från tillväxt till lönsamhet, kommenterar Marie Rudolfsson, Chef affärsområde Paket på PostNord Sverige.

Svensk Handel uppskattade e-handelsomsättningen i landet till 144 miljarder kronor under fjolåret. E-barometerns siffra landar på 133 miljarder.

Precis som föregående år minskar e-handeln och det är fortsatt stor differens mellan de branscher som går bra och de som har det svårast, skriver Postnord.

Den bransch som gick bäst var apoteken som ökade med hela 17 procent under helåret. Detta samtidigt som den sämsta branschen, bygghandeln, minskade med 19 procent.

Kläder och skor var ytterligare en bransch med positiv tillväxt, en ökning med tre procent, mycket tack vare en priseffekt, konstaterar Postnord.

LÄS ÄVEN: E-handeln är tillbaka – urstark start på året: ”Vi var oroliga”

Dela artikeln: