Search
Close this search box.
ANNONS

Efter miljoninvesteringen - Sellpy lanserar helt ny tjänst

Gustav Wessman, CMO
Foto: Sellpy
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Cirkulär försäljning på riktigt?

ANNONS

Efter att H&M storinvesterat i second hand-tjänsten Sellpy så lanserar startupföretaget nu en helt ny tjänst. Hållbarhet är förstås kärnan i Sellpy men nu kommer en ny tjänst vid namn Sellpy Circle, där man verkligen ska sluta cirkeln.

LÄS ÄVEN: H&M tar över Sellpy – ska lanseras internationellt

Genom Sellpy Circle gör vi det enklare än någonsin att sälja varor om och om igen och kommer närmare vår vision om att möjliggöra för alla att leva cirkulärt, kommenterar Michael Arnör, vd och medgrundare på Sellpy.

Den nya tjänsten ska göra det mycket enkelt att sälja vidare tidigare köpta plagg eller produkter via Sellpy. Vi frågade företagets marknadschef Gustav Wessman vad detta innebär i praktiken.

Hur skiljer detta sig från det som Sellpy erbjuder idag?

Den stora skillnaden mot vår vanliga säljtjänst är att det går att återanvända produktbeskrivning och bilder från det att vi sålde varan första gången och varan behöver därför inte skickas in till oss igen. Du som tidigare köpare får därför behålla hela 80 procent av försäljningsvärdet när varan säljs. När varan sålts laddar du ner en fraktetikett från oss och skickar varan direkt till den nya köparen, säger Gustav Wessman till Ehandel.

Vi påminns om både NA-KD:s senaste satsning och även marknadsplatsen Vestiaire Collective som ska hoppa över steget där man skickar in varorna.

LÄS ÄVEN: NA-KD lägger 40 miljoner på ny tjänst

"4 miljoner varor"

Det positiva för kunden i Sellpys fall är alltså att det blir en enklare process samtidigt som man får en större andel av försäljningen.

Vi har sett att många av våra kunder skickar in sina tidigare Sellpy-köp till oss för att säljas igen. Nu blir det enklare att sälja en vara inte bara en första gång utan flera gånger därefter. Säg att en kund letar efter en vara som såldes för 6 månader sen. Då kan den skicka en förfrågan - helt anonymt till kunden som köpte varan då. Det här innebär också att vi ökar vårt utbud av varor. I dagsläget har vi ungefär 350 000 unika varor till försäljning. Nu möjliggör vi att man potentiellt kan handla bland ytterligare 4 miljoner varor, alltså de som vi tidigare har sålt, säger Gustav Wessman.

Säljaren ska endast behöva ta en bild på varan i nuvarande skick och sätta ett försäljningspris. Sellpy sköter produktbeskrivning, bilder, fraktbokning och kontakt med köparen.

Skulle varans skick ha ändrats sedan den såldes första gången så kan säljaren ange det och om det uppstår några meningsskiljaktigheter mellan köparen och säljaren försöker vi reda ut det, berättar Gustav Wessman.

Dela artikeln: