Search
Close this search box.
ANNONS

Efter tuffa året: E-handlaren visar styrka igen: "Bryter trenden"

Fredrik Palm är vd på och grundare av Desenio
Desenio/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Näst högsta nettoförsäljningen i juli".

ANNONS

E-handlaren Desenio som säljer posters och affischer åkte på mycket stryk under förra året. Inflation och ökad konkurrens på postermarknaden slog hårt mot bolaget.

Nu är Desenio här med sin Q2-rapport, och det ser ljusare ut än på mycket länge. Företaget ramar in en nettoomsättning på 184,5 miljoner kronor. Jämfört med Q2 året innan är det en ökning med 0,9 procent från 182,9 miljoner.

Detta innebär att vi äntligen bryter trenden med negativ tillväxt, även om vi fått draghjälp av valutaeffekter med knappt 11 miljoner kronor. Samtidigt är det glädjande att försäljningen, efter kvartalets utgång, i juli steg med 14 procent jämfört med föregående år till 71,3 miljoner kronor. Det är den näst högsta nettoförsäljningen i juli sedan starten av Desenio, skriver vd:n Fredrik Palm i rapporten.

Fått ner personalkostnaderna

Rörelseresultatet då? Jo, det landade på -4,2 miljoner kronor. Och det var en rejäl förbättring från -28,1 miljoner i fjol.

Förbättringen förklaras främst av att vi effektiviserat verksamheten. Personalkostnaderna var 5 miljoner kronor lägre, jämfört med 2022 och fulfilment minskade med 5 procentenheter till 30 procent.

Desenio lade samtidigt mer pengar på reklam än tidigare.

Under det andra kvartalet uppgick marknadsföringskostnaderna till 32 procent av nettoförsäljningen, att jämföra med 29 procent i Q2 2022, kommenterar vd:n.

"Ett välskött bolag"

Framåt säger han sig vara ödmjuk inför att försäljningen kan vika när konsumenterna håller allt hårdare i den berömda plånboken. Men han är ändå optimistisk.

Det råder dock ingen tvekan om att Desenio Group är ett välskött företag i vår bransch. Vi driver en verksamhet som är fullt ut integrerad med effektiv webbplattform och distribution, datadriven design och marknadsföring och vi har ytterst kompetenta medarbetare, skriver Fredrik Palm.

LÄS ÄVEN: Desenio förbättrar resultatet – tar in ny CFO

LÄS ÄVEN: E-handlaren kämpar med försäljningen – och tappar vinst

Dela artikeln: