Black Friday: Elgiganten slog nytt svenskt miljardrekord

"Känns fantastiskt".

Det sket sig för e-handeln, men butikerna räddade Elgiganten. Eller inte bara räddade. De ledde hemelektronikkedjan till ett nytt, historiskt rekord. Aldrig någonsin har ett svenskt detaljhandelsföretag omsatt strax över en miljard kronor under bara tre dagar på hemmaplan.

Vi hade tekniska problem med vår hemsida under torsdagskvällen och stora delar av fredagen. Vi har all förståelse för den frustration våra kunder kände och vi beklagar verkligen detta. Situationen som uppstod på vår hemsida är under all kritik. Just nu utreder vi det inträffade. Vårt nätverk med butiker över landet blev dock en naturlig handelsplats när hemsidan gav vika, säger Niclas Eriksson vd på Elgiganten.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Elgiganten efter helgens haveri: "Påverkat e-handeln negativt"

Efter en VIP-kväll för klubbmedlemmarna under torsdagen stod folk och hängde på låset när reafesten drog igång klockan 07:00 på fredagsmorgonen. Köerna ringlade sig långa utanför butikerna.

Vi förväntade oss att det skulle bli en ökad tillströmning av kunder under årets Black Friday, men resultatet slog alla förväntningar! Innan e-handeln ens hade dragit igång hade besökarantalet ökat kraftigt mot ifjol. Att vi över Black Friday perioden slog ett nytt detaljhandelsrekord känns fantastiskt, säger Niclas Eriksson.

LÄS ÄVEN: Elgiganten: ”En fantastisk start på årets Black Friday i varuhusen”

Försäljningsökningen landade till slut på 10,7 procent jämfört med samma period förra året, vilket även det var ett rekordår. En tillväxt som tillskrivs de fysiska butikerna.

Tyvärr nådde vår e-handel inte den utvecklingen som vi önskat, på grund av situationen på vår hemsida gick vi miste om försäljning. Men om vi ser helhetsbilden av handeln så levererar årets Black Friday ändå över förväntan försäljningsmässigt, och detta är tack vare de fina kundflödena vi hade till våra, numera, 176 butiker och varuhus runt om i landet, säger Niclas Eriksson.

LÄS ÄVEN: Elgiganten om stora kökaoset: "Vi beklagar verkligen"

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!