Influencern cashar in 12 miljoner – vinsten ökade 1000 procent

"Nyckeln är sociala medier".

Therése Lindgren är en av Sveriges största influencers och har över 1 miljon följare på både Youtube och Instagram. Hennes karriär började 2013 och fram till idag har hon har skrivit två böcker, varit en av årets sommarpratare i P1 samt fått flera utmärkelser varje år sedan 2015. Senast tilldelades hon första pris i Maktbarometern av Medieakademin.

LÄS ÄVEN: Therése Lindgren i topp när Adlibris sålde en bok i sekunden

Annons

Under 2018 startade Therése sitt skönhetsvarumärke Indy Beauty som idag finns hos bland annat Lyko, Apotea, Meds, Nordicfeel, Åhléns och Kronans Apotek.

I fjol växte Indy Beautys omsättning med nära 22 procent och landade på totalt 28 miljoner kronor. Samtidigt summerades bolagets resultat till 3,4 miljoner kronor, vilket är ett lyft med över 1000 procent.

Nyckeln till så stark tillväxt är enligt Therése Lindgren sociala medier och främst Indy Beautys Instagramkonto som i skrivande stund har över 118 000 följare.

Relationen till mina följare betyder mycket och när jag startade Indy Beauty ville jag involvera dem i alla steg i processen. Det är viktigt för mig, och något som vi efter två år med Indy Beauty också kan se varit en av anledningarna till att det gått så bra, säger Therése Lindgren till Breakit.

Nu presenteras även siffrorna för Theréses andra bolag, döpt efter henne själv Therese Lindgren AB, som växte med 7 procent i fjol. Omsättningen uppgick till 18,1 miljoner kronor. Resultatet steg med cirka 8 procent och landade på 12,4 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Influencerbyrå i konkurs – skulder på 4,4 miljoner

Enligt Breakit, som ska ha tagit del av handlingarna, delades 12 miljoner kronor ut till Therése som är den enda ägaren i bolaget Therese Lindgren AB.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!