Isabella Löwengrip, eller "Blondinbella" som hon kallade sig i början av sin karriär, har flera gånger varit i blåsväder. Hon har anklagats för att ha köpt engagemang på sociala medier, som lett till att varumärken som bland annat Chimi Eyewear avslutat sina samarbeten med influencern. Hon ska ha tvingat sina anställda att "fejkat sin statistik" samt haft en arbetsmiljö på sina bolag som hennes anställda beskrivit som "det värsta arbetsklimatet i deras liv".
Sedan har hennes skönhetsvarumärke Löwengrip Beauty befunnit sig i en ekonomisk kris under en period, och under 2020 sålde hon bolaget. Samtidigt gick hennes e-handelsföretag Hermine Hold i konkurs, och ägarkonstellationen i skoföretaget Flattered, som hon startade tillsammans med sina vänner för åtta år sedan, förändrades. Idag har hon dock kvar ett ägande i skobolaget.
I ett sommarprat i P1 år 2019 gav Isabella sin sida av historien och berättade hur dåligt hon mått psykiskt på grund av allt som hänt, och lite till. Sedan dess har hon befunnit sig lite under radarn. Hon har fortsatt med sin influencerverksamhet, och jobbat med flera olika kommersiella samarbeten. Men hon har hållit sig borta från medias strålkastare.
Men nu träder hon fram igen och anledningen är att hon har skrivit en ny bok som Isabella hoppas ska reda ut alla oklarheter kring hennes person och förflutna. Hon har med andra ord skrivit en självbiografi, tillsammans med författaren Rebecka Edgren Aldén, som fått titeln "Isabella". Det skriver Breakit.
Boken är ett sökande i mig själv och det är också ett sätt att lägga alla korten på bordet, att visa att det här är det som har hänt och det här är jag, säger Isabella Löwengrip på en presskonferens.
I sin bok berättar Isabella bland annat om sin exit ur Löwengrip Beauty som hon"inte har några minnen av", eftersom hon skrev på dokumenten under en permission från Danderyds sjukhus, där hon behandlades för psykisk ohälsa. Hon avslöjar även att försäljningen var nödvändig och gjordes för att undgå personlig konkurs.
Under presskonferensen berättar Isabella även att avslöjandet om att hennes följarsiffror inte stämde, ledde till att hon förlorade kunder för sexhundra tusen kronor i månaden. Hon säger att anledningen till att siffrorna var uppblåsta var att man ska ha "räknat fel", men att hon inte ska ha "brytt sig så mycket" om att räkna rätt.
På presskonferensen frågar Breakit hur det kom sig att hon inte hade brytt sig om att räkna rätt.
Därför att ingen har ifrågasatt, varken jag själv eller någon annan, och förstått vidden av att man kanske har x antal följare på Twitter, på Facebook, på Instagram, på bloggen. Så har man slagit ihop dem och tänkt att det är så här många följare jag har, säger hon.
Och det är också så vi har presenterat siffrorna till alla kunder som vi träffade, att så här ser mina följarskaror ut och tillsammans blir det ungefär 1,5 miljoner. Så ingen har nog reflekterat över att det kan vara samma personer som följer från olika plattformar förrän Expressen gjorde granskningen. Så därav har jag inte ifrågasatt det innan.
Det ska ha tagit Isabella ungefär ett år att återhämta sig och vinna tillbaka samarbetspartners förtroende igen. En stor bidragande faktor var att hon började blogga på Bonnier där all statistik är transparent.
Första året var det skakigt, efter kraschen. Under hela 2020 märke man att samarbetspartners inte visste vad som var vad. Men nu bloggar jag från Bonnier och där är det väldigt tryggt, väldigt trovärdigt.
Så nu är Isabellas sikte inställt på ett nytt varumärke. Men det ska få ta tid, säger hon. Isabella har nämligen genomgått en typ av elbehandling, för att återhämta sig efter allt som hänt.
Det tar ungefär ett år att komma tillbaka från ECT-behandlingen och bli stark och inte hjärntrött. Så jag har varit väldigt mån om vad jag lägger min tid på. Det är också därför jag väntar lite grann med ett nytt företag.
En annan anledning till att hon väntar med att starta ett nytt bolag att hon skrev på en konkurrensklausul när hon sålde Löwengrip Beauty. Klausulen innebär att hon inte får starta ett nytt bolag inom samma bransch och att hon ska jobba vidare med att marknadsföra Löwengrip Beauty i sina kanaler under tre år framåt.
Nu har jag lite mer än ett år kvar. Så jag är deras ansikte utåt ett tag till, säger Isabella.
Men tanken är att ändå starta ett varumärke i samma segment som Löwengrip Beauty. Något hon även skriver om i sin nya bok.
I hemlighet drömmer jag om att starta ett nytt bolag likt Löwengrip Beauty. Problemet är att det känns svårt att göra något som inte är storslaget. Och något storslaget är inte att tänka på nu när jag precis kraschat alla mina bolag. Kapitalet har jag, men inget team, inga anställa och ingen ork. Men jag har kvar viljan att hela tiden göra något större och bättre. Tanken på att starta något i mindre skala är svår.