Kenzas varumärke tripplade förlusten

"Tog stora kostnader för att förbereda framtida tillväxt"

2013 startade influencern Kenza Zouiten Subosic sitt klädmärke IvyRevel tillsammans med Gustav Springfeldt, Aleks Subosic och Dejan Subosic. Företaget lyfte ganska snabbt och 2016 gick H&M in i bolaget med 20 miljoner kronor och året därefter tog de in lika mycket från Zalando.

LÄS ÄVEN: Kenzas ”digitala märke” får in 20 miljoner av Zalando

Annons

Sedan dess har IvyRevel utvecklats från en renodlad e-handel till att även finnas fysiskt. I november 2018 öppnade modeaktören sin första popup-butik som sedan bara blivit fler, och i mars invigdes IvyRevels flaggskeppsbutik.

LÄS ÄVEN: Kenza skiftar fokus från e-handel till offline

Idag når IvyRevel kunder i över 80 länder världen över genom sin egen e-handel. Modemärket finns även representerat hos en rad andra återförsäljare.

Men enligt företagets årsrapport för 2018 sjönk omsättningen med drygt 9 procent och landade på 41,3 miljoner kronor. Årets rörelseresultat (EBIT) sjönk med hela 168 procent till minus 7,5 miljoner kronor.

År 2018 tog lvyRevel stora kostnader för att förbereda framtida tillväxt. Bolaget öppnade bland annat ett eget lager för att förse kunderna med bättre och snabbare leveranser och för att sänka framtida kostnader. Bolaget har även testat ett fysiskt butikskoncept och öppnade även sin första fysiska popup-butik, förklarar företaget i rapporten.

Annons