ANNONS

Kitchenlab tar förlust på över 4 miljoner - storsatsar på e-handeln

"I början av 2023 sjösattes den nya e-handeln".

ANNONS

E-handlaren Kitchenlab har nu släppt sina siffror för 2022. Bolaget är numera en del av koncernen Online Brands, med systerbolag som Trendcarpet, Hatshop, Victorins, Bread & Boxers och Isbjörn, som tidigare släppt sina siffror. Nu får vi dock en inblick endast i köksaktören.

Kitchenlabs omsättning backar från 51 miljoner kronor (2021) till 49 miljoner i fjol. E-handeln ska stå för runt 60 procent av omsättningen och 30 procent kommer från de två fysiska butikerna, resten är direktförsäljning till restauranger.

Försäljningen har under året påverkats av det som händer i omvärlden, både vad gäller störningarna i leveranser till följd av kriget i Ukraina och coronapandemins efterverkningar, samt minskad efterfrågan till följd av ökad inflation och levnadskostnader. KitchenLab har dock en trogen kundskara som är relativt priskänslig, så utvecklingen har under året ändå varit bättre än för retail i allmänhet och e-handel i synnerhet, skriver företaget i årsredovisningen.

Omsättningen höll alltså i sig relativt bra på en vikande marknad. Desto sämre var det på sista raden. Årets resultat gick nämligen från runt 90 000 kronor (2021) till minus 4,38 miljoner kronor för 2022.

Bolagets nya ägare (Online Brands) tillförde i början av året ett kapitaltillskott på 5 miljoner kronor, för att möjliggöra delar av de prioriterade satsningarna på ny webbhandelsplattform, utlandsexpansion och egna produkter. Utvecklingen av den nya e-handelsplattformen har pågått under året, och i början av 2023 sjösattes den nya e-handeln. Satsningen på nya marknader har också dragit igång under året, och under 2023 planeras lansering i minst fyra nya europeiska länder, skriver Kitchenlab.

Tre heltidstjänster har även adderats under året för att stärka e-handeln.

LÄS ÄVEN: Han blir ny VD för Kitchenlab – ska erövra Europa: ”Är otroligt stolt”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se