Klarna: Därför köper vi Pricerunner – ”gynnar handlarna”

Klarna ska stärkas gentemot Facebook, Google och Amazon.

På tisdagen släpptes bomben: Klarna köper Pricerunner för drygt 9 miljarder kronor. Säljare är Sven Hagströmers investmentbolag Creades som köpte Pricerunner för, i sammanhanget, blott 370 miljoner kronor, tidigare i år.

LÄS ÄVEN: Klarna köper Pricerunner – ”en av de bästa”

Annons

LÄS ÄVEN: Nicklas Storåkers lämnar Pricerunner – han tar över som VD

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski sa i en intervju med Ehandel i september i år att Klarna inte är i färd med att bygga upp en marknadsplats – för att bli en slags svensk motsvarighet till Amazon.

LÄS ÄVEN: Klarnas vd om e-handlarnas kritik: ”Vi ska inte bli ett svenskt Amazon”

Nu återstår det dock att se hur bolaget faktiskt integrerar Pricerunner – som delvis är en slags marknadsplats. Klart är att Pricerunner i alla fall ska vävas in i Klarna-appen och där ha motsvarande funktion som den har i dag.

Ehandel har varit i kontakt med Klarna och fått en samlad kommentar, skickad av deras kommunikationsdirektör Johan Gustafsson.

I mejlet från honom – med innehåll som presenteras som "ytterligare bakgrundsinformation" – framgår det bland annat att den shopping-, betalnings- och bankupplevelse som Klarna i dag erbjuder till 90 miljoner konsumenter ska förstärkas ytterligare.

Hållbara köp

Och detta med hjälp av Pricerunners plattform. Betaljätten pekar på stora uppsidor med det stora antalet produktrecensioner, och inte minst prisjämförelserna, som Pricerunner tillför Klarna-appen.

Pricerunner har en databas med miljontals produkter och smarta filtreringsfunktioner. Det här gör det än tydligare att Klarna inte är på väg att bli en marknadsplats, utan snarare ett ännu mer konkurrenskraftigt alternativ för e-handlare gentemot Amazon, Facebook och Google, framgår det av bakgrundsinformationen i mejlet, med tillägget:

Annons

Klarnas över 250 000 handlare kommer gynnas av ännu bättre insikter, ökad trafik från konsumenter som befinner sig på rätt plats i köpresan och dessutom än fler marknadsföringsalternativ.

Uppköpet gör det också lättare för användare att göra mer hållbara köp, enligt Klarna.

Vid sidan av de funktioner Klarna redan erbjuder, så tillför Pricerunner olika hållbarhetsfilter inom 50 olika produktkategorier, som kläder gjorda av återvunnet material för att ta ett exempel, skriver bolaget i mejlet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!