Lindex storsatsar på femtech – avslöjar varför: ”Vi är experter”

"Det finns en stigmatisering i samhället".

Underkläder som är bekväma och som på riktigt passar kvinnors behov. Ja, det är något som till stor del saknas i modesortimentet. Det påstår i alla fall Lindex. Modebolaget lanserar därför det egna varumärket Female Engineering, som alluderar på att underkläderna är framtagna utifrån textil ingenjörskonst. Kedjan ser förstås även stor affärspotential i satsningen.

Underkläderna har tagits fram tillsammans med forskare, textilingenjörer samt innovatörer inom produkt- och materialval, enligt ett pressmeddelande. Fenomenet kallas för femtech. Det är ett relativt nytt begrepp som handlar om att utveckla teknologier för kvinnor och specifikt kvinnliga behov och önskemål. Idén går ut på att teknik i stor utsträckning främst är utformad av och anpassad för män i dag, varför det behövs en motvikt.

Annons

"Livets olika faser"

Det nya Lindex-varumärket ska därför "förbättra kvinnors välbefinnande genom livets olika faser". Men vad menas med det? Lindex vd Susanne Ehnbåge reder i en intervju med Ehandel ut vad det här handlar om:

Det finns en stigmatisering i samhället kring kvinnors behov, som nu genom femtech äntligen börjar bli sedda. Female Engineerings produkter med patenterad teknologi är baserade på flera års forsknings- och utvecklingsarbete – och vars innovativa och hållbara produkter fokuserar på att lösa kvinnors behov genom livets olika faser såsom: menstruation, graviditet, efter förlossning, amning, klimakteriet och inkontinens.

Investerar i femtech-startup

Produkterna ska boosta kvinnors liv och öka deras frihet, tillägger hon.

Att förbättra kvinnors och flickors liv är också vår ambition med vår investering och vårt partnerskap med Spacerpad, där vi tillsammans vill möjliggöra att det innovativa mensskyddet kommer ut till flickor och kvinnor som lever i mensfattigdom.

Vad är då Spacerpad? Jo, det är en svensk startup som, enligt egen utsago, har som mål att bekämpa så kallad mensfattigdom. Det är också ett relativt nytt begrepp som handlar om att många flickor och kvinnor i världen inte har tillgång till trygga och hygieniska mensskydd, till följd av dålig ekonomi.

Denna satsningen gäller underkläder. Kommer den utökas till fler typer av plagg?

Vi är underklädesexperter med lång erfarenhet och har unika kunskaper inom passform, komfort och kvalité. Med vårt progressiva varumärke Female Engineering aktiverar vi nu denna unika kompetens genom att lägga till teknik och vetenskap, säger Susanne Ehnbåge och fortsätter:

Resultatet är innovativa produkter med patenterad teknologi som möter kvinnors verkliga behov på ett sätt som inte gjorts förut. Female Engineering är ett femtech-varumärke med ett holistiskt erbjudande.

Annons

Sortimentet innehåller i dagsläget bland annat absorberande underkläder. Och kommande kollektioner ska fokusera på menstruation, graviditet, förlossnings-följder, amning, klimakteriet, inkontinens och så kallad wellness. Vad wellness innebär mer i detalj specificeras dock inte.

Hur stor är investeringen i förhållande till andra investeringar ni har gjort? Och blir det fler framöver?

Vi ser stor potential inom femtech som en tillväxtmarknad och har arbetat med detta under drygt två års tid. Vi ser löpande över möjligheterna att utveckla vårt erbjudande kopplat till våra kunders behov, vilket kan föranleda investeringar i nya områden.

Underkläder gör underverk

I en stor intervju med Ehandel i mitten av december berättade vd:n att Lindex, som ökade omsättningen kraftigt i fjol, ska storsatsa på just underkläder framåt. Kategorin växte med 18 procent i Q3 i fjol.

LÄS ÄVEN: Lindex vd om raketåret: ”E-handeln står för 20 procent av intäkterna”

Enligt Susanne Ehnbåge är Lindex marknadsledande inom segmentet i Norden. Kedjan erbjuder även fler storlekar inom bh-segmentet än tidigare – men växer också inom "kids" och "womens wear", sa hon i december. Bolaget har även inlett ett samarbete med svenska underklädes-företaget Closely, som säljer premium-betonade underkläder.

Tillsammans med märkets grundare Tove och Filip gick vi in som partner och investerare i Closely, som i dag finns tillgängligt i Europa och som vuxit fint i bland annat Tyskland.

Vi ser mycket potential inom underkläder. Det är något vi alltid kommer att behöva. Här fanns något vi ville satsa på utifrån Lindex kompetens. Closely erbjuder underkläder och sportkläder med funktion och hållbarhet i fokus.

LÄS ÄVEN: Lindex vd: Därför nobbar vi Black Friday – ”en balansakt”

Annons