Lindex vd: Därför nobbar vi Black Friday – ”en balansakt”

"Att handla allt på en gång är inte hållbart".

Gina Tricots hållbarhetschef Emma Garrote sa nyligen i en intervju med Ehandel att modebranschen aldrig haft större fokus på hållbarhet än nu.

Vi konsumerar ju alldeles för mycket kläder speciellt i Europa och Sverige, det har vi mycket data och rapporter på. Vi konsumerar mycket mer än vi behöver. Så det är klart att vi har ett ansvar. Vi måste använda kläderna längre och vi måste se dem som en resurs även när vi har använt dem klart. Då är det viktigt att vi som företag tar ansvar och producerar färre men bättre plagg så att de också tål att användas längre, sa Emma Garrote till Ehandel i november.

Annons

LÄS ÄVEN: Så tacklade Gina Tricot fast fashion-fällan – med ökad lönsamhet

Allt för många shoppar utifrån tillfälliga trender. Och snart är plaggen ute igen, sa hon. Det handlar helt enkelt om att utbilda kunden till färre ogenomtänkta spontanköp. Som kund är det viktigt att köpa plagg man trivs i och som håller länge, var budskapet. Men det finns ett stort jobb att göra där från modehandlarnas sida, enligt Emma Garrote.

"Inga BF-aktiviteter"

I en intervju med Ehandel är Lindex vd Susanne Ehnbåge inne på samma spår. Men med utgångspunkt i Black Friday.

Vi kommer inte ha nån kommunikation gällande Black Friday. Det är en kommunikation som vi väljer att inte fortsätta med. Men det är såklart en balansakt. Vi har ju "promotions" ändå, men vi satsar inte på Black Friday. När allt klumpas ihop till en dag så drivs ett beteende mot att man ska handla mycket på en gång. Det måste finnas en rimlighet i det här. Man måste tänka igenom sitt köpbeslut, säger Susanne Ehnbåge till Ehandel.

Vad är största problemet med shoppingdagar och shoppingveckor?

Att låta konsumenten handla allt på en gång, går inte med vår hållbarhetsvärderingar. Det kan leda till ogenomtänkta impulsinköp och det är inte hållbart.

Hon tillägger att Lindex också generellt har minskat ned sina reanivåer. Kunderna är i dag beredda att i större utsträckning köpa kläder till fullpris.

Det här medför också att vi inte behöver köpa in större volymer än vad vi kan sälja. Det är också rätt i ett hållbarhetsperspektiv, säger Susanne Ehnbåge.

Annons

Och hon är inte ensam. I en ny undersökning – som prisjämförelsesajten Prisjakt har gjort bland e-handlare i Sverige och Norge – framgår det att 61 procent av de svarande tycker att Black Friday borde förbjudas. Och 56 procent tycker att dagen har spelat ut sin roll. 78 procent uppger dessutom att de känner sig pressade att kampanja i samband med Black Friday.

LÄS ÄVEN: Beskedet: 6 av 10 e-handlare vill förbjuda Black Friday

Kan medföra kundtapp

Att företag kan tjäna på att ta avstånd från – eller åtminstone i viss mån tona ned sin Black Friday-medverkan är en påtaglig trend. Det sa Gabriella Wulff – forskare vid Göteborg universitet med fokus på bland annat realisations-trender i ekonomin – nyligen i en intervju med Ehandel.

Företag kan genom att ha ägna sig åt en försiktig hantering av Black Friday – tydligare positionera sig som hållbara och ansvarstagande, enligt Gabriella Wulff. Men det kan också handla om rent försäljningsmässiga nackdelar med Black Friday som inte kommuniceras utåt.

Även om försäljningen går upp under Black Friday, så förtas vinsten något, eftersom marginalerna per produkt krymper när priserna sänks. Det kan också vara problematiskt att man under exempelvis Black Friday får en väldig rusch i försäljningen, men som sedan snabbt planar ut efteråt. Och det kan bli lite stiltje i köplusten.

Samtidigt betonade hon att det också kan vara en riskabel strategi att ställa sig utanför Black Friday – för då går kunden troligen till konkurrenten.

LÄS ÄVEN: Forskare: Så mår black friday – ”Allt mer ifrågasatt”

Även Inets vd var, i en intervju med Ehandel i november, inne på samma spår: Black Week riskerar att ta för mycket fokus från den efterföljande julhandeln.

Black Week kanabaliserar ju på julhandeln. Så det blir inte alls samma tryck som tidigare inför julafton. Många gör istället sina inköp under Black Week. Men vi handlare måste samtidigt under större delen av året sälja våra produkter till ordinarie pris för att få ihop vår affär. Det funkar inte att köra kampanjdagar stup i kvarten. Det är inte hållbart och inte trovärdigt, sa Erik Wickman.

Ur ett hållbarhetsperspektiv, tillade han, känns det inte heller bra att driva konsumtion som handlar om att man bara ska köpa saker för att det är billigt.

Vi försöker fokusera på att köra kampanjer på kvalitetssegment och inte ägna oss åt "slit- och släng"-konsumtion.

LÄS ÄVEN: Singles Day delar handlarna: ”Riskerar vattna ur konceptet”

Annons