Black Friday: MediaMarkt och NetOnNet prisar Click & Collect

I skuggan av konkurrentens nätproblem.

Elgiganten hade en tuff dag igår på nätet under Black Friday, även om företagets butiker sägs ha fungerat mycket bättre.

LÄS ÄVEN: Elgiganten om stora kökaoset: ”Vi beklagar verkligen”

Annons
Annons

Konkurrenterna MediaMarkt och NetOnNet går nu ut och prisar e-handeln som mycket viktig under den stor köpfesten. Speciellt med tanke på att många gärna klickar hem varan på nätet men sedan hämtar den i närmaste butik.

När vi kom till varuhuset tidigt på fredagen kunde vi konstatera att många kunder valt att lägga order i e-handeln under natten som de sedan hämtar upp i varuhuset under dagen. Vi har haft många kunder här i varuhuset idag så det är full aktivitet, dygnet runt, under Black Friday, säger Sara Branting, varuhuschef för MediaMarkt Eskilstuna, i ett pressmeddelande.

Många passade på att klicka hem varor från e-handeln redan under natten mot fredagen. De kunde sedan hämta upp sin beställning redan kl 8:00 på fredagsmorgonen i vald Lagershop. Där fanns varorna färdigpackade och redo för upphämtning, berättar Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.

Trots att det förmodligen är lite av en pik mot konkurrenten så har Elgiganten tidigare år pekat på hur viktigt click & collect är under stora rea-dagar.

LÄS ÄVEN: Click & Collect större än någonsin i mellandagarna

MediaMarkt rapporterar att de från söndag kväll och fram till torsdagen såg trafiken öka till e-handeln med mer än 30 procent och att trycket blev ännu större under fredagen.

Trycket på e-handeln har varit enormt högt under hela veckan och tack vare våra omfattande förberedelser så har sajten hållit för trycket, säger Henrik Hedlund, Head of Sales på MediaMarkt Sverige.

NetOnNet meddelar också att de utöver själva e-handeln även lagt mycket krut på kundtjänstchatten, så mycket att kunderna blivit misstänksamma.

Annons
Annons

Vi har haft ett högt men jämnt tryck i chatten utan köer, där alla har fått snabba svar. Vi fick till och med frågan om det var en chatbot och en kund menade att oavsett vilket gick detta till historien som den snabbaste kundservicen någonsin! säger Susanne Holmström, vd på NetOnNet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!