Meds ökar 272 procent: ”Inte lika högt som vi hoppats”

"Kört online lite med vänsterhanden".

Meds startade i mars 2018 med målet om att bli "Sveriges största nätapotek". I fjol tog man in totalt 250 miljoner kronor i riskkapital, och kommunicerade ut sitt mål om att slå 100 miljoner kronor under 2019.

LÄS ÄVEN: Meds nya miljoner – ska vinna svenska miljardmarknaden

Annons

Vi ska ta in flera hundra miljoner och bli störst av alla apotek på nätet, och därmed störst av alla, sa Björn Thorngren i fjol.

Skulle vi sälja för mindre än 100 miljoner kronor i år skulle vi bli besvikna.

När företagets årsrapport nu publiceras står det svart på vitt att bolaget inte har nått sitt mål. Men bolaget ökade omsättningen med 272 procent under 2019, och landade på 88 miljoner kronor.

Det var inte riktigt lika högt som vi hade hoppats på, säger vd:n Björn Thorngren till Breakit.

Samtidigt som försäljningen växte, sjönk dock resultatet ännu längre. Förlusten rasade från minus 45,7 miljoner kronor under 2018, till minus 86 miljoner i fjol.

Det var framför allt receptbelagt som vi tyckte var svårt att få att växa så snabbt som vi hade hoppats, men det har ändrats nu efter krisen, fortsätter Björn Thorngren.

Vi har pengar för ett bra tag framöver, men ser vi bra kpi:er så finns det såklart aptit för att växa ännu starkare.

LÄS ÄVEN: Meds börjar sälja antikroppstester – lovar halverat pris

Annons

Björn Thorngren finner dock hopp i att pandemin kommer att påskynda digitaliseringen och att nätapoteket därmed kommer att ta allt större marknadsandelar.

Nu kommer omsättningen förhoppningsvis att dubblas. Vi väljer att växa och vi kan växa ännu snabbare än vi gör idag, men det gäller att göra det med kvalitet också, säger han till sajten.

Trots ett svagt missnöje över att man inte lyckades slå 100 miljoner, fortsätter bolaget att satsa på tillväxt. Nu har man tecknat ett avtal på en ny lagerlokal i närheten av centrala Stockholm, som ska vara cirka fyra gånger större än den nuvarande.

Det ska bli spännande att se hur de stora kedjorna kommer att agera. De har kört online lite med vänsterhanden, och e-handeln står endast för ett par procent av deras omsättning. Är de beredda att ta klivet och ställa om nu? Det ska bli intressant att se, avslutar Björn Thorngren.

LÄS ÄVEN: Meds VD i karantän: ”Lite ironiskt”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!