Monki lanserar ett eget community som ska forma varumärket

"Kan möta kundernas behov snabbare".

Det var bara några veckor sedan vi kunde berätta att modekedjan Monki, som är en del av H&M Group, är ett av de företag som hoppar på det nya säljkonceptet liveshopping. Livestreamingappen Bambuser skapade konceptet som både företag och influencers direkt nappade på.

LÄS ÄVEN: Svenska modeässen först i Europa med videoshopping

Annons
Annons

För Monki tog det dock inte slut där. Företaget meddelar att de i samband med livevideoshopping lanserar "en digital gemenskap". Nu i höst kommer live-konceptet att lanseras på Monki.com tillsammans med Monkisphere som blir modeföretagets digitala community.

Vi är jätteglada över det banbrytande liveshopping-konceptet på vår sajt, och över lanseringen av vårt nya community. Monki har en lång historia av samskapande med sina kunder. Med de här nya initiativen vill vi öka kreativiteten i vårt community och ta det ett steg längre, säger Eleonore Nygårds, chefredaktör på Monki, i ett pressmeddelande.

Till en början kommer Monkisphere att gå live som en beta-version. Det kommer att bli en plats där Monkis medlemmar kan chatta, ställa och svara på varandras frågor, betygsätta outfits samt granska och utforma det senaste Monki-modet. Lite som H&M:s "Its a Park"-communitysajt som modejätten har testat i cirka ett halvår.

LÄS ÄVEN: H&M testar en ny shoppingsajt baserad på Instagram

Vi vill jobba nära vår kund för att kunna ge den bästa kundupplevelsen. Genom Monkisphere får vi insikter direkt från vårt community varje dag, vilket gör att vi snabbare kan möta deras behov. Vårt community är det viktigaste vi har och att kunna samla deras input på en plattform ser vi som en styrka för vår fortsatta utveckling av vårt varumärke, säger Eleonore Nygårds till Ehandel.

Monkisphere är ett test och vi kommer att utveckla plattformen agilt baserat på de insikter och input vi får. Att jobba med den här typen av innovativa projekt är alltid utmanande, men något vi tar oss an med glädje.

Har en form av "Monkisphere" efterfrågats av era kunder?

Ja! Vi har ett starkt community som idag är väldigt engagerat på våra sociala plattformar, som vill vara med och påverka Monki. Input från vårt community har alltid varit centralt för oss, vi är nyfikna på vad vår kund inspireras av, vad hon tycker är viktigt och hur hon tolkar våra kollektioner. Vi vill vara relevanta och adressera ämnen som är viktiga för unga kvinnor idag, svarar hon och fortsätter:

Annons
Annons

Genom Monkisphere vill vi skapa en digital mötesplats där kunder kan hjälpa och inspirera varandra. Inom kort kommer vi även att öppna upp möjligheten för kunder att vara med och skapa Monkis framtid – det kan handla om att ge input på framtida butiker eller kollektioner.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!