Ny VD in när grundaren kliver ner: ”Vi borde gifta oss”

Även ny nordisk chef på plats.

Det har skett flera rollskiften hos Foreo, det svenskgrundade företaget som tillverkar elektriska ansiktsrengöringsborstar. Grundaren Filip Sedić har bland annat klivit ur rollen som koncern-vd, och redan ersatts av Boris Trupčević.

LÄS ÄVEN: Svenskt bolag får miljonskadestånd efter rättegång i Kina

Annons

I pressmeddelandet beskriver företaget den nya vd:n som en "medieexpert med över 25 års erfarenhet".

Med sin starka produktutvecklingsbakgrund och en ännu starkare kärlek till design, innovation och teknik är vi säkra på att detta är en perfekt matchning, skriver bolaget.

Boris har tidigare haft en vd-position på tre olika bolag, främst inom mediabranschen, då han är utbildad journalist. Han har bland annat varit på Styria Group Kroatien samt styrelseledamot i International News Media Association.

För mig var Foreo kärlek vid första ögonkastet. Och andra. Och också vid det tredje. Trots att det här inte är min bransch. Men när jag gav det en chans, och kikade närmare på bolaget förstod jag att vi borde gifta oss. Omedelbart. I Las Vegas-stil, säger Boris Trupčević.

Om vi ska vara lite mer seriösa så vill jag först och främst nå ut till alla på bolaget. Jag vill höra från dem om Foreo, höra deras idéer och om deras problem. Mitt jobb handlar inte om att vara en rockstjärna, som ska spela alla instrument själv. Mitt jobb kommer snarare att vara en orkesterledare, att se till att vi har de bästa musikerna, att hålla orkestern synkroniserad och se till att deras passion för musik växer. Det finns en enkel gyllene ledarskapsregel - ta hand om dina anställda, så tar de hand om kunderna.

LÄS ÄVEN: Foreo fick tre miljoner förbokningar – öppnade ny fabrik

Nu när vd-rollen har fyllts kan Filip Sedić äntligen ägna sig åt det som han länge velat hitta tid till. Han stannar på Foreo, men kliver in i rollen som innovationschef.

Det globala bolaget har även tillsatt en ny general manager på den nordiska marknaden. Under innevarande månad klev Maria Lundtang in i bolaget. Hon har en lång erfarenhet av entreprenörsskap samt som vd och operativ chef inom modeindustrin. Hon har bland annat varit vd på Hunkydory och Amazing Grace Fashion Agency.

Annons

Med de resultat jag har uppnått och den erfarenhet jag har inom modeindustrin ser jag verkligen fram emot att inta en strategisk roll inom Foreo. Det som jag kommer att fokusera på är att leda vårt team mot en konkret målsättning, genom att strukturera och säkerställa den dagliga verksamheten samtidigt som vi ska optimera företagets omsättning, säger Maria Lundtang.

Målet är att ta Foreo till nästa nivå och bli ännu mer synliga på våra nordiska marknader genom affärsutveckling samt intensifiering av marknadsföring, försäljning och e-handel.

LÄS ÄVEN: Foreo gick från 400 miljoner till 1,6 miljarder bara i Sverige

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!