Tidigare i våras firade Partykungen 5 miljoner order. Nu kan e-handlaren lyfta glaset igen. För trots utmanade tider som får många andra aktörer att gå på knäna, så slår Partykungen återigen nya rekord. Det står klart efter att e-handlaren släppt siffrorna för 2022.
LÄS ÄVEN: Partykungen får ny ägare – brittisk festjätte tar över: “En stor affär”
Under fjolåret ökade e-handlarens omsättning med 15 procent, från 309,5 miljoner kronor till 353,5 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) minskade däremot från 7 miljoner 2021 till 4,3 miljoner i fjol. Det rapporterar Breakit.
Vi fortsätter att lyssna på vad marknaden vill ha och har breddat utbudet med nya, efterfrågade produktkategorier. Detta samtidigt som vi investerat tungt i vårt varumärke både i Sverige och i de övriga nordiska länderna, säger Partykungens grundare Joel Svensson till sajten.
Bra start på året
Hösten 2022 köptes Partykungen upp av brittiska Amscan International. Ett företag som verkar inom samma bransch och som varit en av Partykungens leverantörer under många år. De står även bakom Storbritanniens största partybutik online, Ginger Ray.
Idag samarbetar man med de nya ägarna på bred front, där Amscan har gått från att vara en ganska liten leverantör, till en av de största.
Partykungen är idag verksamma i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Men trots att 2023 startat bättre än väntat med en stark tillväxt kommer man i år att hålla en försiktig position med fokus på lönsamhet, snarare än tillväxt.
Det tror vi är rätt nu med tanke på den höga inflationen och lågkonjunkturen som vi har. Vi har egentligen lagt alla planer på fortsatt expansion utanför Norden på is tills vidare. Delvis på grund av marknadsklimatet, men också för att våra ägare redan finns representerade utanför Norden med sina egna e-handelsbutiker, säger Joel Svensson till Breakit.