Search
Search
Close this search box.
ANNONS

Resultatsmäll för Desenio - men försäljningen återhämtar sig

Fredrik Palm, VD för Desenio.
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Lyfte med 25 procent.

ANNONS

Desenio har haft en skakig resa sedan bolaget tog klivet in på börsen förra året. Nu på morgonen släppte bolaget en rapport som omfattar det fjärde kvartalet samt helåret 2021. Och det är en blandad kompott som visas upp.

Omsättningen steg under helåret med 25,4 procent till drygt 1,2 miljarder kronor. I samband med det fjärde kvartalet fick sig dock försäljningen en törn. Den sjönk då med 5,6 procent till 319 miljoner kronor. Det är dock värt att nämna att försäljningen påverkats positivt av Poster Store, som bidrog med drygt 101 miljoner kronor i fjärde kvartalet och 375 miljoner för helåret.

LÄS ÄVEN: Desenio förvärvar svenska uppstickaren: "Är otroligt stolt"

Vi uppnådde detta i en marknad med sökvolymer som var lägre än normalt, vilket står i kontrast till att aktiviteten var högre än normalt under Q4 2020, säger Fredrik Palm, vd för Desenio, i en kommentar till rapporten.

På resultatsidan såg det dock mörkare ut. Rörelseresultatet (EBITA) backade med 28 procent för helåret och störtdök med nära 49 procent under det sista kvartalet.

Kvartalets rörelsemarginal ökade något från det tredje kvartalet till 15,3 procent men var betydligt lägre än under det fjärde kvartalet 2020, då samma post låg på 26,7 procent. Företaget menar att det har att göra med att bolaget då hade en högre försäljning samt lägre kostnader för marknadsföring.

Men Fredrik Palm ser positivt på framtiden.

Vår förmåga att leverera ett jämförbart starkt resultat och kassaflöde trots de svaga marknadsförhållandena skapar både en stark grund för fortsatt expansion och utrymme för investeringar i att bygga vidare på vår skalbara affärsmodell.

LÄS ÄVEN: Desenio ökar men faller på börsen: "Återhämtningen avstannade"

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!