Efter en lång period av tillväxt och positiva resultat har utvecklingen vänt för skönhetskoncernen Bangerhead. Enligt den senaste årsredovisningen minskade omsättningen under förra året från 480 miljoner kronor till drygt 453 miljoner kronor. Det är första gången sedan starten 2007 som försäljningen sjunker. Det skriver Breakit.
Samtidigt har resultatet försämrats markant. Från en rörelsevinst på 1,8 miljoner kronor under 2023, redovisar koncernen nu en rörelseförlust på 9,5 miljoner kronor.
Thomas Grabe, som tillträdde som vd för Bangerhead i september förra året, pekar ut en extern faktor som en av huvudorsakerna till nedgången: Googles funktion "Automated Discounts".
Funktionen, som lanserades under hösten, låter AI justera priset på produkter i Google Shopping. Detta kan resultera i att en kund som kommer via Google ser ett lägre pris än en lojal kund som besöker e-handelns hemsida direkt.
Bangerhead har valt att inte ansluta sig till funktionen, vilket enligt Thomas Grabe har lett till en minskad försäljning. Han menar att funktionen urholkar kundernas förtroende och lojalitet.
LÄS ÄVEN: E-handlare rasande - lojalitet straffas: "Aldrig sett något liknande"
Som kund kommer du till slut att lära dig att det är poänglöst att gå någon annanstans än till Google om du vill ha lägsta pris. De lojala kunderna som går direkt till handlaren får betala priset för detta, har Thomas Grabe tidigare sagt till Ehandel.se.
Han tillägger dock att en del av försäljningsminskningen även beror på ett strategiskt beslut.
Samtidigt renodlade vi sortimentet under året för att än tydligare positionera mot premium och nisch, så vi tackade nej till rätt mycket försäljning från mer massmarknadsvarumärken, skriver han i en kommentar till Breakit.
Turbulensen har inte begränsats till moderbolaget. Dotterbolaget LH Cosmetics har också genomgått ett utmanande år. Omsättningen sjönk från 39 miljoner kronor till 35,7 miljoner kronor, och resultatet vände från en vinst på 2,8 miljoner kronor till en förlust på 2,1 miljoner kronor.
I kölvattnet av detta har bolaget vidtagit kraftfulla åtgärder. Efter ett vd-byte i mars, där Jenni Österlund tog över, sades fyra medarbetare upp för att skapa en mer kostnadseffektiv organisation. Under sommaren genomfördes även en nyemission för att stärka kassan. Bolaget hanterade även en polisanmälan från Kemikalieinspektionen gällande PFAS-ämnen i produkter, vilket ledde till en företagsbot.
LÄS ÄVEN: Nya VD:n säger upp personal - från vinstmaskin till miljonförlust
Debatten kring "Google Automated Discounts" har engagerat många e-handlare. Vissa, som Lyko, har valt att använda funktionen. Deras vd Rickard Lyko har medgett att det finns "en risk i det långa loppet" men menar samtidigt att det är "svårt att stå utanför".
Funktionen har även skapat juridiska frågetecken. I april uttalade Konsumentverket att e-handlare som använder tjänsten riskerar att bryta mot prisinformationslagen, då de måste kunna redovisa en varas lägsta pris de senaste 30 dagarna. Google har sedan dess genomfört uppdateringar för att ge handlare bättre tillgång till prisdata via ett API, men experter varnar för att utmaningarna med pressade marginaler och minskad kontroll kvarstår.
LÄS HÄR: Google fixar olagliga tjänsten - experten varnar: "Mindre attraktivt"
För Bangerheads del har situationen stabiliserats. Bolaget hade vid årsskiftet ett låneavtal med Danske Bank vars krav de inte längre uppfyllde, men Thomas Grabe bekräftar att ett nytt kreditavtal har tecknats och att situationen är löst.
Vi har fått ordning nu och har en bättre grundaffär än på flera år, men det tog hela våren för oss att hitta hela vägen fram, avslutar han.