Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Svärdson om sin nya baby-jätte: "Målet är absolut att bli störst"

Svärdson om sin nya baby-jätte: "Målet är absolut att bli störst"
Pär Svärdson berättar om sammanslagningen av Babyland och Stor&Liten
Michell Grönlund

Dela artikeln:

Både Babyland och Stor&Liten blir kvar som varumärken.

ANNONS

I förra veckan nådde oss den stora nyheten att Pär Svärdsons Babyland hade gått ihop med den återuppståndna nätbutiken Stor&Liten. 

LÄS ÄVEN: Pär Svärdsons Babyland går samman med Stor&Liten

Nu berättar Pär Svärdson för Ehandel.se att förhandlingarna med Stor&Liten pågått "under en period" och att de båda företaget under den tiden upptäckte att de kunde dra nytta av varandra.

- Det kom upp i allmänna diskussioner och vi slogs av att vi kompletterar varandra rätt så bra. Babyland har något mer fokus på babyprodukter och logistik och Stor&Liten har haft mer fokus på leksaker och ett lite större produktsortiment. Och där ser vi att vi kompletterar varandra, säger han till Ehandel.se.

Stor&Liten flyttar in i Morgongåva

Stor&Liten har tidigare haft en TPL-lösning för sitt lager, så nu kommer båda varumärkena, att hålla till i det nya Apotea-lagret i Morgongåva. Alltså i samma fastighet som så sent som igår bytte ägare.

LÄS ÄVEN: Logistikjätte köper Svärdsons superlager för 280 miljoner

Lagersammanslagningen väntas också innebära att Stor&Liten får ta del av Babylands många logistikfördelar och olika fraktsätt. Totalt kommer de båda babybutikerna dock att utgöra endast 10 procent av Apoteas storlek, så någon trängsel är det inte fråga om än så länge. Det första som kommer att hända är att Stor&Liten i och med flytten till lagret i Morgongåva får tillgång till samma mängd fraktsätt som erbjuds till den som handlar av Babyland.

"Ett fint varumärke vill man ha kvar"

Pär Svärdson berättar att både Babyland och Stor&Liten från början varit varumärken som tillhört fysiska butikskedjor, men sedan köpts av andra aktörer och att ingen av dem idag har några fötter kvar i den fysiska butikshandeln. Men eftersom bägge varumärkena har byggt sina egna verksamheter, så kommer deras respektive e-handelssidor också att vara kvar - åtminstone inledningsvis.

- Vi ska absolut fortsätta med båda varumärkena. Stor&Liten är ett fint varumärke och det vill man ju ha kvar, och samma sak med Babyland. Så jag ser inte just nu att något av dem försvinner, men däremot vet man ju aldrig var som händer på sikt, om några år. 

"Legolåda inte det första man tänker på"

Under våren och försommaren har vi kunnat bevittna den internationella kollapsen av den i huvudsak fysiska leksaksjätten Toys R Us.

LÄS ÄVEN: Toys R Us i konkurs - lägger ner alla butiker i USA

Pär Svärdson tror att näthandelns genomslag i barn- och leksaksbranschen beror på att den typen av produkter lämpar sig bra för just e-handel.

- Jag tror såhär; Det finns en kategori med säkerhetsprodukter, exempelvis bilbarnstolar och sådant. Det är dyra saker där kunden vill läsa på innan de köper för att kunna veta vilken modell som är bäst och säkrast. Det lämpar sig väldigt bra för internethandel, eftersom när folk väl har läst på så är det stor chans att de handlar också, säger han och fortsätter: 

- Sen har vi då leksaker. Där är det sällan den som betalar som sedan leker. Har man som vuxen 500 kronor på fickan så kanske inte en legolåda är det första man tänker på, utan leksaker köps ofta som present och sådär. Det blir per definition strukturerad shopping och det lönar sig också för e-handel eftersom det sällan handlar om impulsköp.

Tror prognoserna är för låga

Han tror att det även i framtiden kommer att finnas utrymme även för spontan shopping inom barn- och leksakssegmentet, men menar att marknaden på sikt kommer att hitta en balans mellan e-handeln och den fysiska handeln.

- För alla produkter finns en jämvikt mellan butik och e-handel. Exakt var den jämvikten är någonstans tror jag inte riktigt att någon vet, men e-handelns fördel ligger nog högre än de flesta tror. När vi om tio år ser tillbaka på prognoserna om hur stor andel av marknaden e-handeln skulle kunna ta, så tror jag att vi kommer att kunna se att de flesta prognoser nog var för låga.

Han menar vidare att det ofta sker en så kallad ketchup-effekt och jämför med bankomaternas intåg i samhället.

- Det tog 20 år för bankomaterna att slå igenom. Till en början gick det trögt, men efter 20 år hade de slagit ut allt annat. Jag tror att det är lite samma med e-handel. Näthandeln kommer inte att ta rubbet, men en hög andel.

"Tävlingen är utmaningen"

Som vi tidigare berättat så omsatte Babyland och Stor&Liten tillsammans över 230 miljoner kronor år 2017. Det kan jämföras med exempelvis Jollyroom, som under 2017 till slut lyckades spränga miljarden.

LÄS ÄVEN: Jollyroom sprängde miljarden - ökade med 50 procent

- Målet är absolut att bli störst. Men det kommer nu att ta ett litet tag. Men vi ska växa. Det är hela konceptet med att driva företag, annars är det inte roligt. Det är ju själva tävlingen som är utmaningen.

Dela artikeln: