Therése Lindgrens Instagram-samarbete fälls: ”Måste framgå omedelbart”

"En isolerad händelse".

Som en av Sveriges största influencers genomför Therése Lindgren, med över 1 miljon följare på både Youtube och Instagram, flera samarbeten i veckan med en rad olika företag. Så sent som i september var det dags att visa upp ett sett underkläder, från varumärket Lounge Underwear.

LÄS ÄVEN: Influencern cashar in 12 miljoner – vinsten ökade 1000 procent

Annons

Men nu har båda parterna fällts av Reklamombudsmannen, för otillräcklig reklamidentifiering.

Reklamen brister i reklammärkning. Det finns inte någon märkning högst upp under namnet på personen. Sedan inget förrän långt ner i texten, där man måste trycka på "läs mer" för att sedan se att bilden är i samarbete med Lounge Underwear och att det finns en rabattkod, skriver anmälaren.

Underklädersmärket har fått möjlighet att yttra sig i fallet, men valde att inte göra det. Men Therése Lindgren har däremot svarat på anmälan.

Hon skriver att hon alltid strävar efter att vara tydlig och transparent i sina reklaminlägg, och tycker att det är "av största vikt att man som influencer redovisar när ett inlägg görs i syfte att marknadsföra en produkt".

Hon håller dock inte riktigt med om att det inte framgår att inlägget utgör ett samarbete, men erkänner att det skulle kunna ha varit ännu tydligare.

LÄS ÄVEN: NA-KD fälls för reklam med Therése Lindgrens kollektion

Att just detta enskilda inlägg inte reklammarkerats tillräckligt tydligt utgör en isolerad händelse och ett ärligt misstag, skriver Therése Lindgren till RO.

I samband med anmälan rättade hon därför sitt misstag omedelbart. Nu är inlägget markerat som ett betalt samarbete, och Therése lovar att vara tydlig och noggrann i sin marknadskommunikation och reklammarkering framåt.

Annons

Men för Reklamombudsmannen räcker det inte att justera sitt misstag i efterhand och "lova att det inte ska hända igen".

En rättelse i efterhand är i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig.

RO understryker att det måste framgå omedelbart att ett inlägg publiceras i reklamsyfte.

LÄS ÄVEN: Här är de nya reglerna för marknadsföring med influencers

Det ställs höga krav på att konsumenten ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela innehållet innan det klart framgår att det är reklam.

Reklamombudsmannen konstaterar därför att det inte finns någonting, i varken bild eller i de två första raderna av texten som syns innan brytpunkten ”mer”, som tydliggör att influencern och Lounge Underwear har ett kommersiellt samarbete.

En genomsnittskonsument hade, mot den här bakgrunden, inte omedelbart kunnat identifiera inlägget som reklam. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!