Tungt ras för skor och mode: ”Drastiska försäljningstapp”

Ännu sämre än mars.

De senaste månaderna har inte varit de roligaste för mode- och skohandeln, där många aktörer sett stora tapp i spåren av coronakrisen. I mars månad backade modehandeln med 39 procent och skohandeln med 47 procent. Det fick Svensk Handel att gå ut och larma om att läget var allvarligt och att kraftiga åtgärder behövdes sättas in.

LÄS ÄVEN: Fritt fall i modehandeln: "Behovet av åtgärder kan inte nog betonas"

Annons

De åtgärder som presenterats hittills - till exempel i form av hyreslättnader för fysiska butiker - verkar dock inte ha haft någon större effekt. I april sjönk modeförsäljningen med ytterligare 32 procent medan skoförsäljningen backade med hela 51,8 procent, enligt Svensk Handels Stilindex.

Karantäntillvaro, möten på distans och inställda festligheter har slagit hårt mot modehandeln. Klädhandeln tappade drygt 33 procent och skohandeln drygt 50 procent i april jämfört med föregående år. Det är drastiska försäljningstapp andra månaden i rad som spär på en redan stentuff situation, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Enligt Svensk Handel är modebranschen den del av handeln som drabbats hårdast i pandemin, men man ser en ljusglimt i form av e-handelsförsäljningen som väger upp för tappet på en del håll. I samband med att marssiffrorna släpptes hette det dock att e-handeln inte "på långa vägar" kunde kompensera för det försäljningsbortfall som vid det laget hade drabbat handeln.

LÄS ÄVEN: Larmet: "Aviseringar om att man planerar att höja hyran"

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!