Yaytrade slås ihop med Used By – Odd Molly ny storägare

"Finns en mängd synergier".

Odd Molly har under de senaste åren blött pengar, men trots det har bolaget gjort en del satsningar och investeringar under tiden. Så sent som i november förvärvade modeföretaget secondhandsajten Used By för cirka 11,5 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Just nu: Odd Molly köper secondhand-aktör för över 11 miljoner

Annons

Secondhand-försäljning av märkeskläder växer mycket snabbt online, drivet av kundens ökade fokus på hållbarhet. Odd Mollys kläder har en stor efterfrågan på andrahandsmarknaden och är bland annat ett av de mest sökta klädvarumärkena år efter år på Tradera. Genom Used By får Odd Molly tillgång till denna snabbväxande marknad, förklarade Odd Molly då.

Nu fortsätter man på secondhand-spåret. Idag har Odd Molly ingått en avsiktsförklaring med Ytrade Group AB, som driver marknadsplatsen Yaytrade, som betyder att Odd Mollys helägda dotterbolag Used By slås ihop med Ytrade Group.

Den idag ingångna avsiktsförklaringen är ytterligare ett steg i den strategiska omställningen som Odd Molly genomför. Efter ett slutförande av affären skapas en ny marknadsledande aktör som möter det snabbt växande intresset för hållbar konsumtion och marknaden för secondhand-försäljning av varumärkeskläder, skriver Odd Molly.

Transaktionen innebär att Yaytrade efter genomförd företagsbesiktning och slutligt avtal köper alla aktier i Used By av Odd Molly för cirka 27 miljoner kronor. Betalning sker i nyemitterade Yaytrade-aktier.

Odd Molly kommer, i anslutning till genomförandet av den föreslagna transaktionen, att delta i en kontant nyemission i Yaytrade med 1 miljon kronor. Efter genomförd transaktion kommer Odd Molly att äga 39,1 procent i det sammanslagna bolaget. Ett villkor är dock att Odd Molly genom ovillkorade aktieägartillskott kommer att tillskjuta 2 miljoner till Yaytrade under 12 månader efter transaktionens genomförande.

Yaytrade kommer framöver att redovisas som ett intressebolag till Odd Molly. Detta beräknas vara slutfört senast den 31 augusti.

LÄS ÄVEN: Odd Molly backar igen: ”Strategin är att öka digitalt”

Vi är imponerade av den fina verksamhet som teamet på Yaytrade har lyckats skapa på kort tid. Det finns en mängd synergier mellan Yaytrade och Used By och vi ser fram emot att genom denna sammanslagning ge Used By ännu bättre förutsättningar att växa och utvecklas, säger Jennie Högstedt Björk, vd på Odd Molly, i ett pressmeddelande.

Annons

Yaytrade grundades 2017 och har samarbetat med stora influncers som Janni Delér och Sanna Jörnvik. Under 2019 ökade bolagets omsättning med 163 procent och landade på 453 000 kronor. Men resultatet försämrades, det gick från cirka minus 4 miljoner under 2018, till minus 9,2 miljoner i fjol.

Vi ser framemot att slå samman våra verksamheter och öka vår marknadsnärvaro. Used By är en välkänd aktör som ger oss möjligheten att tillsammans strategiskt positionera och utnyttja styrkorna i våra respektive varumärken och kunderbjudanden. Våra synergier är tydliga både tekniskt, strategiskt och operativt, säger David Knape, vd på Ytrade Group.

Vi välkomnar Odd Molly som ny storägare i Yaytrade och ser med tillförsikt fram emot den grupp vi tillsammans avser bygga.

LÄS ÄVEN: Yaytrades ”hemliga satsning” – utmanar konkurrenter som Sellpy

Tillsammans har Used By och Yaytrade nästan över 70 000 registrerade medlemmar. Tanken är att det nyformade bolaget ska ha ett nära samarbete med Odd Molly.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!