Ehandel träffar Zalando-chefen: ”Vi vill ersätta sociala medier”

Gör offline-aktörer till online-aktörer.

Idag är Instagram den första platsen som de flesta går till när de söker efter modeinspiration, men det vill Zalando ändra på. Onlinejätten vill bli utgångspunkten för mode, som Spotify för musik och Netflix för film och serier. Det berättar Nordenchefen David Hejgaard när vi träffar honom på eTail Nordic i Köpenhamn.

LÄS ÄVEN: Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Annons
Annons

Zalando har nära 30 miljoner aktiva kunder, det vill säga mer än Nordens population, och vår trafik ligger på över 300 miljoner besök per månad. Vi har mer än 400 000 stilar på vår plattform, och vi är verksamma på 17 marknader i Europa. Vi har övervägt om vi ska expandera till USA eller Asien, men kom fram till att vi inte är klara med Europa än, säger David och fortsätter:

När vi jämför med våra konkurrenter kan vi idag se att Zalando är bäst i Norden när det kommer till att vara "top of mind". Men det finns fortfarande många, särskilt yngre, som först vänder sig till sociala medier när de tänker på mode. Eftersom vi satt upp målet om att bli utgångspunkten för mode måste vi jobba på att verkligen nå alla målgrupper.

Företaget jobbar alltså på att "justera människors tankesätt" och skiftet ska inte bara gälla Instagram, menar Nordenchefen, utan även Google, Facebook och andra medier.

Är det inte lättare att följa kunderna i deras beteende istället för att ändra det? Att Zalando använder sociala medier för att nå kunderna istället för att ersätta dem och ändra människors vanor?

Att rikta om kundernas vanor från andra medier till Zalando är en av våra ambitioner. Men det är självklart att vi även försöker att nå kunderna genom sociala medier. Det är viktigt att hela tiden veta var kunderna befinner sig. Vi jobbar såväl med influencer marketing och egna kanaler, som med annonser på sociala medier, svarar David.

Vi ser att vi får mer och mer direkttrafik till vår plattform, så därför tror vi att Zalando faktiskt börjar närma sig vårt mål om att bli utgångspunkten för mode. Människor behöver inte längre se vår reklam för att komma till oss, utan klickar sig in direkt på vår plattform. Men vi har inte nått alla än därför försöker vi lista ut hur vi kan nå dem som fortfarande inte har Zalando som den huvudsakliga kanalen när det kommer till mode.

40 procent av alla besök på Zalando innehåller användning av sök-funktionen. Det tycker David är ännu en intressant vinkel.

Allt fler startar sin sökresa på Zalando när de vill hitta något inom modekategorin, istället för Google, så den övergången håller också på att ske.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Exklusiv intervju med nya Nordenchefen – ”Scandi-stilen” ska ut i Europa

Varför vill ni inte ta er in på ny marknader utanför Europa?

Jag vill nog vända på frågan och säga - om vi ​​tittar på Europa, hur mycket potential finns det kvar? Svaret är att det finns väldigt mycket kvar att göra för Zalando och potential att utveckla, och sen är det även vår ursprungliga spelplan.

För att ge dig vårt perspektiv på det här; Den europeiska modemarknaden är värd mer än 450 miljarder euro idag, och Zalando har 5,4 miljarder euro i omsättning av det. Så potentialen är enorm i Europa. Sen handlar det även om att det krävs väldigt mycket när man går in på en ny marknad. I USA och Asien skulle vi ha helt nya konkurrenter och det hade krävt mycket fokus från oss, vilket hade varit på bekostnad av vår kärnverksamhet.

De kommande målen

Zalandos mål är att nå 20 miljarder euro i GMV och 13 miljarder euro i omsättning, som motsvarar cirka 217 miljarder kronor respektive 140 miljarder kronor, tills 2023/2024. I Norden siktar företaget på att omsätta 1 miljard euro, alltså cirka 11 miljarder kronor, inom de närmaste åren.

Jag kan inte säga mer än så, men vad jag kan säga är att vi är mycket övertygade om att nå de milstolparna ganska snart.

Men det vi vet är att den svenska marknaden stod för precis under 2 miljarder kronor 2018.

LÄS ÄVEN: Modejättarnas intåg: Zalando och Asos omsättning i Sverige

Du sa tidigare att Zalando strävar efter att vara där kunderna är. Hur ser strategin ut för er fysiska närvaro? 

Man kan vara närvarande med en fysisk butik, men inte bara. Man kan också jobba på sin varumärkeskännedom så att kunderna har en i tankarna när de väl behöver något, det ser vi också som en sorts närvaro. Vi jobbar också mycket med offline-marknadsföring, vilket gör att vi syns i den fysiska tillvaron på väldigt många platser.

Vi har ingen fysisk Zalando-butik och ingen sådan planerad heller, men vi har en Beauty-butik i Berlin som vi använder för att testa det fysiska utrymmet och se vad vi kan göra med det. Vi har även 6 stycken outlets i Tyskland som främst hjälper till att tömma våra lager. Kort sagt försöker vi hela tiden möta vår kund i både online- och offlineutrymmet, utan att glömma var vi kommer ifrån. Vi tittar alltid på vad kunderna vill ha, och om en fysisk butik plötsligt kommer att behövas så skulle vi förmodligen testa med en pilotbutik. Men inget sådant är planerat.

Det senaste som Zalando har gjort för sin omninärvaro är deras så kallade "connected retail". David berättar att 90 procent av detaljhandeln i Europa fortfarande ligger i de fysiska butikerna. För att bredda sitt varumärkesutbud och ta fler marknadsandelar har Zalando börjat ta in fysiska butiker, som inte finns på nätet, på sin e-handelsplattform. Detta med leveranser från butikens egna lager eller från Zalandos distributionscentraler.

LÄS ÄVEN: Zalando lanserar Beauty i Sverige

Hur går Beauty-kategorin i Sverige?

Jag kan inte dela med mig av exakta siffror, men vi är mer än nöjda med hur stor efterfrågan är. Tre av fem Beauty-kunder beställer samtidigt mode, så det indikerar för oss att det är en kategori som naturligt går ihop med mode. Våra förhoppningar kring den kategorin växer väldigt snabbt i Norden. Här har Beauty den högsta konverteringen bland våra kunder jämfört med andra marknader.

"Fortfarande en del kvar att göra i Brunna"

Miljömedvetenhet och secondhand-shopping är två växande trender, och modejätten väntade inte med att hoppa på den vågen.

En onlinetjänst vid namn Zalando Wardrobe ger kunder möjlighet att skapa ett konto och sälja sina använda Zalando-plagg till andra användare. Och strax innan sommaren öppnade Zalando en fysisk form av "Wardrobe" som fick namnet Zircle.

LÄS ÄVEN: Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline

Men ingen av dessa tjänster finns i Sverige, eller Norden, trots att hållbarhet och secondhand också är högst aktuellt här.

Vi lanserade Wardrobe och Zircle i Tyskland för att genomföra pilottesterna på vår hemmamarknad. Vi är fortfarande i ett tidigt skede med dessa projekt, men enligt mig är de väldigt goda initiativ som följer vår strategi. Jag kan inte säga när eller om de kommer att rullas ut på ytterligare marknader eftersom pilottesterna fortfarande pågår, men de har mycket potential.

Gällande den nordiska marknaden - vad håller ni på med just nu och vad planerar ni härnäst?

Förra året öppnade vi vårt första nordiska lager, i Brunna, och det är ett viktigt projekt som vi fortfarande jobbar med för att få det fullt optimerat. Vårt varumärkesutbud är också något vi ständigt utvecklar, vi letar efter nya märken som vi kan få ombord samtidigt som vi breddar sortimentet från företag som vi redan har.

Vissa små steg som vi tar kanske inte är de mest intressanta, men tillsammans om cirka två år, kommer de att vara centrala. Beauty-kategorin lanserades också nyligen i Sverige och Danmark, vi har inga konkreta datum när de kommer att lanseras i Norge och Finland men det är också något som vi jobbar på.

LÄS ÄVEN: Officiell invigning av Zalandos lager i Stockholm

Vad har ni kvar att göra med lagret i Stockholm?

Vi är fortfarande i en fas där vi behöver förbättra och utveckla vår logistisk inne på lagret. Kort sagt utökar vi vårt sortiment, expanderar och optimerar lagret. När man har över 400 000 stilar så är det omöjligt att ha alla artiklar under samma tak, därför hamnar alla produkter som är populära och relevanta i Norden på lagret i Brunna. Sedan försöker vi förbättra den geografiska transportsträckan. Jag kan inte berätta för många detaljer kring det, men det optimeras också, avslutar Nordenchefen David Hejgaard.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!