Ännu en e-handlare nobbar Black Friday – ”hetsar till konsumtion”

"Lätt att slukas med när reaträsket drar i gång".

Black Week är i full gång. Och de flesta e-handlare hakar på tåget – och erbjuder mer eller mindre vidlyftiga reor. Apotea slog försäljningsrekord, sett till en enskild dag, redan i måndags – efter att ha sålt för över 30 miljoner kronor under första Black Week-dygnet.

LÄS ÄVEN: Apoteas Black Week-bomb – sålde för tiotals miljoner på ett dygn

Annons

Men som Ehandel rapporterat har allt fler företag en allt mer ambivalent inställning till shoppingveckan. I spåren av mer fokus på hållbarhet i exempelvis marknadsföring–  är Black Friday och Black Week på många håll mer nedtonat än tidigare. I går visade dessutom en undersökning från Prisjakt att en majoritet av e-handlarna i Norge och Sverige helt vill förbjuda Black Week.

Friluftsmärket Haglöfs väljer exempelvis att helt stänga ned alla sina butiker under Black Friday, för att, enligt klädföretaget, motverka överkonsumtion.

LÄS ÄVEN: De stänger helt under Black Friday: ”Bäst att inte göra något alls”

I ett pressutskick meddelar nu e-handlaren Smarta Saker att de också nobbar shoppingveckan helt. E-handlaren säljer, enligt egen utsago, innovativa prylar för hemmet.

Ett erbjudande gäller inte längre under en enstaka dag. Istället tillägnas en hel vecka där kampanjer pushas ut och företag hetsar sina kunder till att konsumera. Frågan är om du handlar något som du behöver eller för att varan är på rea?, frågar sig handlaren.

LÄS ÄVEN: Beskedet: 6 av 10 e-handlare vill förbjuda Black Friday

Smarta Saker säger sig vilja komma bort från ”slit- och slängsamhället och stödjer inte idén om att spontanhandla för en billig peng”, framgår det. Istället trycker bolaget på att det erbjuder hållbara och kvalitativa produkter som säljs till fullpris.

I dagens konsumtionssamhälle är det lätt att slukas med när reaträsket drar i gång. Vi vill gå emot detta och vill inte vara ännu ett företag med reaerbjudanden under Black Week, skriver företaget.

Annons

Lindex vd Susanne Ehnbåge sa i veckan, i en intervju med Ehandel, att de inte heller satsar i år.

Vi kommer inte ha nån kommunikation gällande Black Friday. Det är en kommunikation som vi väljer att inte fortsätta med. Men det är såklart en balansakt. Vi har ju "promotions" ändå, men vi satsar inte på Black Friday. När allt klumpas ihop till en dag så drivs ett beteende mot att man ska handla mycket på en gång. Det måste finnas en rimlighet i det här. Man måste tänka igenom sitt köpbeslut, sa Susanne Ehnbåge till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Lindex vd: Därför nobbar vi Black Friday – ”en balansakt”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!