Nyheter

Studie: 55 procent av alla unga vill köpa allt som influencers har

Influencers är en stark marknadsföringskraft som många företag använder sig av. Vi har tidigare skrivit om flera samarbeten som gett e-handlare glada miner när influencers lett till både besöksrekord och säljstopp på bara några timmar. LÄS ÄVEN: Besöksrekord hos NordicFeel efter Ingrossos lanseringAnnonsAnnons Nu har Wunderman Thompson Commerce släppt en rapport där företaget har analyserat…

IKEA:s nya giv – säljer bara på nätet

IKEA har dragit igång försäljningen av solpaneler för hemmet. Under tisdagen lanserades nya ”Solstråle”, som finns i olika utföranden samt kan skräddarsys för varje kund. Den som vill spana in nyheten i något av möbelkedjans varuhus lämnas dock besviken. Solcellerna kommer nämligen endast att säljas via företagets e-handel.AnnonsAnnons Vi har utvärderat över 80 leverantörer av…

Här är nyförvärvet som ska leda Coops digitala satsning

Coop har hittat sin chef för den nya enheten Digital, vars uppdrag är att utveckla de affärsmöjligheter som digitaliseringen möjliggör. Valet föll på Amer Mohammed, prisbelönt serieentrepenör och AI-expert, som bland annat varit chef för digital innovation och transformation på Stena AB.AnnonsAnnons Matbranschen har hittills bara skrapat på ytan av de möjligheter som digitalisering och…

Vill ha kemikalieskatt på e-handel från utlandet – startar utredning

Sedan kemikalieskatten infördes för ett par år sedan har den kritiserats hårt av en rad e-handlare, samt av branschorganisationer som Svensk Handel och ElektronikBranschen. Skatten, som omfattar en rad produkter inom hemelektronik, har upplevts som orättvis eftersom den bara gäller svenska företag, vilket innebär att de inte konkurrerar på lika villkor med sina branschkollegor i…

Rusta avstår från e-handel: ”Inga planer på Click&Collect”

Även om e-handeln har intagit – och i vissa fall närmast tagit över – en rad branscher, finns det fortfarande flera aktörer som avvaktar med att satsa på digital handel. En av dem är Biltema, som dock nyligen tog ett kliv närmare traditionell e-handel. I deras fall handlar det om Click&Collect, som ska lanseras nu…

Kraftigt uppåt för nätmaten – ”Gått bra under sommaren”

Augusti blev en härlig månad för nätmaten. Försäljningen i dagligvaruhandeln online ökade med hela 27 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Rapporten visar även att dagligvaruhandeln sett ett imponerande uppsving, med en ackumulerad tillväxt på totalt 23 procent hittills under 2019.AnnonsAnnons Också butiksförsäljningen gick framåt med en tillväxt på 3,4…

Stortapp för Zalando efter Kinneviks försäljning

E-handlaren Zalando föll med 9,4 procent på börsen när storägaren Kinnevik under gårdagen valde att sälja av ett antal aktier i företaget. Totalt minskade investmentbolaget sin andel i Zalando från ungefär 30 till 25,8 procent av aktierna, vilket innebär att företaget sålde 16,7 procent av sitt innehav. De sålda aktierna uppges ha ett värde på…

Shopify mot höga mål – här är nya cannabissatsningen

Den globala e-handelsplattformen Shopify lanserar nya funktioner för sina amerikanska användare. I slutet av förra året legaliserades användningen av drogen cannabis i Kanada, och från och med oktober kan man köpa drogen lagligt.AnnonsAnnons LÄS ÄVEN: Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras Shopify lanserar nu nya designverktyg, betalningsfunktioner, fraktalternativ och marknadsföring i över 40 stater i…

Chockhöjt drivmedelspris kan bli dyr affär för e-handeln

I dag kom beskedet att de ledande drivmedelsbolagen chockhöjer bensinpriset med 40 öre litern och dieselpriset med 30 öre litern. En höjning som inte bara påverkar hushållen, utan även riskerar att slå mot handeln i kraftigt ökade logistikkostnader. Extra dyrt kan det bli för e-handlare, som erbjuder låg till ingen fraktavgift alls för kunderna. Ett…

Amazon ändrade sökalgoritmen till sin fördel: ”Stämmer inte”

Majoriteten av alla klick på Amazons sökresultatsida kommer från de första raderna på första sidan. I slutet av förra året började Amazon att göra ändringar i sin sökalgoritm, och prioriterade lönsamhet över relevans. Det rapporterar The Wall Street Journal. Ändringarna krävdes av e-handelsjättens detaljhandelsavdelning och Amazons egna varumärkes team, som ofta ska ha ökat Amazons…

Han lämnar XL-bygg för konkurrenten

Kesko Sverige värvar Erik Öhlin som marknadschef för varumärkena K-Rauta och K-Bygg. Han kommer närmast från motsvarande position hos konkurrenten XL-bygg, där han arbetat i 15 års tid. Jag ser verkligen fram emot att få vara en del av ett team med mycket kunnigt branschfolk som ska leda Keskos offensiv i Sverige. Det blir en…

E-handlarens BF-bekymmer: ”Fyllde privatbilar med säckar och paket”

Vår följetong, där vi räknar ned mot årets Black Friday-rusning, fortsätter. Den här gången har turen kommit till Teknikdelar.se att berätta hur de löser den enorma readagen, som i år inkräktar på julhandeln. Här väljer man inga egna lösningar, utan accepterar läget som det är och försöker att anpassa sig efter verkligheten.AnnonsAnnons Det här året…

Saddler nylanserar e-handeln: ”Inte bara en försäljningskanal”

Saddler har designat och producerat läderaccessoarer sedan 1986 med bas i Kungsbacka. Förutom att tillverka egna läderprodukter för sitt egna varumärke, tar aktören även fram läderaccessoarer för flera andra modevarumärken såsom Oscar Jacobson och Morris. Företaget lanserade en egen nätbutik 2013, där det egna varumärket och några av de varumärken Saddler samarbetade med fanns.AnnonsAnnons LÄS…

Klart: Hon tar över som CFO hos Boozt

För någon vecka sedan kom beskedet att Boozts CFO och medgrundare Allan Junge-Jensen väljer att lämna e-handlaren efter ett antal år. Tanken är att han ska behålla positionen som CFO till och med den sista januari 2020. LÄS ÄVEN: Boozts medgrundare lämnar: ”En del av vår överenskommelse”AnnonsAnnons Nu står det klart vem som tar över….

Trots kritiken – nu närmar sig skatten på plastpåsar

Sverige kan få en ny skatt på plastkassar redan från nästa år. Det framgår i regeringens budgetproposition för 2020. Förslaget, som är en del av samarbetet mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna, är att lägga en skatt på tre kronor per plastpåse för att på så sätt få ner antalet använda plastpåsar. Tanken är att det…

Kinesiska jätten lämnar e-handeln – satsar på gaming

Kaola var Kinas ledande gränsöverskridande e-handlare under NetEase ägarskap med sina 27 procent av marknaden mot Alibabas 25 procent. Trots det valde NetEase att sälja Kaola till huvudkonkurrenten, som därmed nu tronar på nära 53 procent av den gränsöverskridande e-handeln i landet. LÄS ÄVEN: E-handelsgiganten köper konkurrent för 20 miljarderAnnonsAnnons Efter försäljningen ser det nu…

Efter ett år och 5000 order: Nu läggs nätbutiken ner

När BGA, som då hette BGA Fotobutik, lanserade nätbutiken The Nordic Walls, var planen redan från början att konkurrera med sig själv. Och drygt ett år senare står det klart att den ambitionen kanske lyckades lite väl bra, för nu lägger företaget ner The Nordic Walls igen. LÄS ÄVEN: BGA startar ny e-handelAnnonsAnnons Planen är…

Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline

I maj öppnade e-handelsjätten Zalando en fysisk secondhandbutik i köpcentrumet Alexa i Berlin. Butiken fick namnet Zircle, som är en ihopsättning av Zalando och Circular. Vi jobbar på att ständigt förbättra shoppingupplevelsen för våra kunder och anpassa vårt erbjudande till deras olika behov, skriver företaget i ett officiellt uttalande.AnnonsAnnons Till följd av att vilja möta…

ABS Wheels omsatte 94 miljoner: ”Ökat helt enligt målsättningen”

Fälgexperten och e-handlaren ABS Wheels har nu presenterat sina siffror för det senaste räkenskapsåret. Företaget inleder rapporten med att meddela att ”inga väsentliga händelser har inträffat under året”. Men sedan summerar bolaget en försäljningsökning på 34 procent, som motsvarar en omsättning på cirka 94 miljoner kronor under året. Vilket kan jämföras med en omsättning på…

EVENT: Nelly.com:s VD Anna Ullman Sersé kommer till Emeet Stockholm

Emeet, e-handlarnas demokratiska konferens, går nu att hitta i sju olika städer i Norden. Det hyllade eventkonceptet har vuxit från att vara ett litet intimt event till att nu ha upp till 300 deltagare per tillfälle. Det är kul att Emeet uppskattas av så många. Men det finns en del utmaningar med ett växande event,…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?