Search
Close this search box.
ANNONS

Spåkulan: Så utvecklas e-handeln framåt: "Bortblåst"

David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Hela tillväxtboosten från pandemin är borta".

ANNONS

I veckan presenterades E-barometern som kvartalsvis sammanställs av Postnord och HUI. Den här gången avhandlas årets andra kvartal – och e-handelns tillväxt gick om intet. Det blev en kräftgång med -4 procent i omsättning. Mest backade bygghandeln: -19 procent.

Vi har ett nytt normalläge där hela tillväxtboosten från pandemin är bortblåst. Svenskarna har fått i runda slängar 180 miljarder kronor mindre i plånböckerna eller 22 000 mindre per hushåll under året och det är klart att det påverkar handeln, sa Jan Jakobsson Chef Digital Partners på Postnord, under Postnord Retail Day i veckan, då bland annat E-barometern diskuterades under en livesändning.

Apoteksbranschen ångade dock på i Q2 och ökade sin tillväxt med 21 procent. Det gick också helt okej för mode- och skosäljarna inom e-handeln. Men där rör det sig om betydligt blygsammare tillväxtsiffror på 1 till 2 procent.

Nu återstår det att se om det blir jubelfest under årets viktigaste försäljningsmånad november, med Black Week som draglok.

Scenario 1: Vinden vänder

Postnord och HUI funderar i rapporten också kring e-handelns framtid i närtid. Och man presenterar tre scenarion. I det första scenarion blir det en mjuklandning.

Vinden vänder med en svag ökning i e-handeln gentemot i fjol. Men då måste inflationen fortsätta att avta, samtidigt som Riksbanken avstår från fler räntehöjningar och energipriserna hålls nere, sa Carin Blom – konsult och fristående e-handelsexpert och tidigare Market Insight Manager på Postnord –  under en modererad diskussion med Jan Jakobsson under Retail Day.

I rapporten konstaterar man även att tillväxtökningen främst kommer att drivas av högre priser, alltså inflationen.

Den indexerade tillväxten framåt beräknas ligga på en nivå som är högre än fjolårets men tillväxten 2023 och 2024 är främst prisdriven. Konsumenten kommer att behöva göra vissa omprioriteringar eftersom köpkraften fortfarande är försvagad av den tuffa ekonomiska period som varit och är. När utrymmet i plånboken minskar avstår konsumenterna från dyrare köp som möbler och hemelektronik. Samtidigt finns det indikationer på att rekordmånga utlandsresor bokats under sommaren 2023, som inte blev lika varm som utlovat.

Scenario 2: Sugen på ny dator

I det andra scenariot – som Carin Blom också tror är det mest sannolika – får vi se en paus från pandemiåren med hög omsättning i e-handeln. I det här scenariot ser vi ett försiktigt positivt utfall, under de kommande två åren.

Det är fortsatt lågkonjunktur med återhållsamma konsumenter. Ränteläget stabiliserar sig dock något och vi börjar shoppa lite mer igen, varför e-handeln återhämtar sig, sa Carin Blom under Retail Day-samtalet.

I rapporten framgår det att konsumenterna i det här scenariot också blir sugna på att uppdatera sin hemelektronik.

Scenariot bygger på att ränteläget stabiliseras under 2024, vilket gör att konsumtionen åter börjar ta fart under årets andra hälft. Viss återhållsamhet väntas kvarstå, men samtidigt genomförs fler kapitaltunga inköp som tidigare fått skjutas på framtiden. Exempelvis byts hemelektronikvarorna som köptes i början av pandemin nu ut. 2024 blir således året då e-handeln vänder uppåt och året därpå når den indexerade tillväxten återigen pandemitoppen från 2021.

Scenario 3: Mardrömmen blir hemskare

I det tredje hypotetiska utfallet får vi istället en fördjupad kris med fortsatt urholkad köpkraft.

I det här scenariot får vi se konkursvågor och stora uppsägningar. Återhämtningen blir riktigt tuff och det kommer att ta flera år innan vi är tillbaka på de historiskt höga e-handelsnivåerna som vi såg under pandemitoppen, konstaterade Carin Blom under Retail Day.

Reor, reor, reor...

I rapporten kommer konsumtionen i det här scenariot präglas av kampanjer och reor, när konsumenterna blir ovanligt priskänsliga.

Det utmanar handlarnas lagerhållning och marginaler. De ekonomiskt bistra tiderna gör att begagnathandeln online växer och tar marknadsandelar från nyproduktion. Med hjälp av begagnathandeln kan försäljningen i vissa branscher, exempelvis modevaror, barnartiklar och leksaker, således växa trots att e-handeln i stort backar.

LÄS ÄVEN: Det e-handlar svenskarna – och så vill de få hem varorna

LÄS ÄVEN: Så går det för e-handeln – bransch för bransch: ”Positivt”

LÄS MER: Apoteas megarekord – sålde för 100 miljoner på tre dagar

Dela artikeln: