Search
Close this search box.
ANNONS

50 influencers i stor granskning - varnas av myndigheten

Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Ansvar fรถrvรคntas av en seriรถs och ansvarstagande bransch".

ANNONS

I bรถrjan av 2020 kom nya riktlinjer fรถr marknadsfรถring pรฅ sociala medier. De nya reglerna lades upp ganska enkelt - markera samarbetsinlรคgg som reklam tillrรคckligt tydligt, sรฅ att vem som helst som bara snabbt blรคddrar fรถrbi inlรคgget fรถrstรฅr att det รคr reklam. Men trots detta fortsรคtter influencers, stora som smรฅ, att fรคllas fรถr otillrรคcklig reklammarkering.

Lร„S ร„VEN: Hรคr รคr de nya reglerna fรถr marknadsfรถring med influencers

Hos Konsumentverket och Reklamombudsmannen trillar det in nya anmรคlningar gรคllande bristande reklamidentifiering varje dag. I vissa fall slutar det med en varning eller tillsรคgelse, men det har hรคnt att en del รคrenden gรฅr sรฅ lรฅngt som till Patent- och marknadsdomstolen. Fรถrra รฅret dรถmdes till exempel influencern Kenza Zouiten fรถr brott mot marknadsfรถringslagen, med 200 000 kronor i vite, fรถr ett 30-tal inlรคgg pรฅ Instagram. I december dรถmdes รคven Katrin Zytomierska fรถr otillrรคcklig marknadsfรถring med vite om 500 000 kronor.

En av Sveriges stรถrsta influencers, Therรฉse Lindgren, fรคlldes ocksรฅ nyligen. Hon fรคlldes dock tvรฅ gรฅnger i rad - bรฅda gรฅngerna fรถr otillrรคcklig reklammarkering. Med henne fรคlldes lika sรฅ fรถretagen som gav henne uppdraget. Sรฅ sent som i februari fรคlldes influencern Sara Bolay fรถr att inte ha uppfyllt kravet pรฅ reklamidentifiering. Och รคven hon drog med sig streetwearmรคrket Elly Pistol, som hon hade samarbetet med.

"Stรคller krav pรฅ ansvarstagande frรฅn branschen"

I ett av de senaste Redaktรถrsbreven tog undertecknad upp det hรคr problemet, och lyfte att anledningen till bristande reklammarkering ofta handlar om att influencern vill mรฅla upp en bild av att den โ€œgenuint och รคrligt gillar nรฅgon produktโ€ och โ€œbara tipsar sina fรถljare fรถr att produkten รคr sรฅ himla braโ€.

Lร„S ร„VEN: Influencer fรคlls fรถr otydlig reklam: โ€Har gjorts mot ersรคttningโ€

Influencern vill med andra ord ha en nรคra relation till sina fรถljare och visa upp en sรฅ verklighetstrogen och perfekt vardag som mรถjligt. En vardag som fรถljarna ska vilja ha. Dรคrfรถr kรคnns det kanske fel att skriva, att tipset man ger รคr ett reklamsamarbete som man fรฅr betalt fรถr. Men pรฅ det sรคttet riskerar alltsรฅ influencers att bryta mot marknadsfรถringslagen. Och det har Konsumentverket trรถttnat pรฅ.

Nu har myndigheten granskat 50 influencers reklamsamarbeten pรฅ Instagram, och offentliggjort sin granskning.

Influencer marketing รคr en metod som stรคller krav pรฅ ansvarstagande frรฅn branschen. Hรคr finns det en hel del kvar att gรถra รคr vรฅr bedรถmning, sรคger Maja Rogemyr, jurist pรฅ Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

"En rad domar ger viss vรคgledning"

De som hamnat under lupp har ocksรฅ fรฅtt ta del av granskningen fรถr att fรฅ chans till att rรคtta till eventuella brister. Granskningen har รคven skickats fรถr kรคnnedom till branschorganisationer som arbetar med reklam. De som bland annat fรฅtt dokumenten och inforamtionen รคr RO, Sveriges Annonsรถrer, IAB Sverige, Influencers of Sweden, Sveriges Kommunikationsbyrรฅer, Statens medierรฅd och Myndigheten fรถr press, radio och tv.

Lร„S ร„VEN: Skulle spรฅra influencer-fusk โ€“ โ€inte sรฅ mycket som vรคntatโ€

Det har kommit en rad domar pรฅ omrรฅdet som ger viss vรคgledning, sรฅ kallad praxis. Det vill vi gรถra bรฅde influencers och bolagen som kรถper marknadsfรถringen uppmรคrksamma pรฅ, sรคger Charlotte Sรถderlund, jurist pรฅ Konsumentverket.

De influencers som blivit granskade รคr nรฅgra av de stรถrsta i Sverige, men flera mindre profiler har ocksรฅ hamnat pรฅ listan. Ord och begrepp som granskades i de aktuella inlรคggen pรฅ Instagram, och som Patent- och marknadsdomstolarna konstaterat inte avslรถjar om betalning utgรฅtt, รคr: Samarbete, #Samarbete och I samarbete med.

Efter avslutad granskning konstaterade Konsumentverket att bristfรคlliga reklammarkeringar รคr ett genomgรฅende problem.

Inlรคggen har vid en fรถrsta anblick framstรฅtt som inlรคgg av personlig karaktรคr, men som vid en mer ingรฅende granskning รคven innehรฅllit tecken pรฅ kommersiella inslag. Det har exempelvis fรถrekommit uppmaningar till kรถp av produkter, fรถretagstaggar samt framtrรคdande och fรถrdelaktiga exponeringar av produkter, skriver myndigheten i sin rapport.

Kommer att รถppna tillsynsรคrenden

Myndigheten understryker att influencers kan publicera inlรคgg om produkter utan att det finns nรฅgon รถverenskommelse om ersรคttning frรฅn fรถretaget vars produkter exponeras. Men enligt Konsumentverket har den hรคr mรถjligheten utnyttjats och betalda samarbeten har "gรถmt sig" bakom ursรคkten att det รคr "en รคrlig รฅsikt".

Konsumentverket har i granskningen haft svรฅrt att avgรถra om ett inlรคgg รคr av redaktionell eller kommersiell karaktรคr eftersom personliga inlรคgg varvats med potentiellt betalda inlรคgg, vilket understryker problematiken som varit fรถremรฅl fรถr granskningen samt vikten av en ansvarstagande bransch.

Konsumentverket har fรถrstรฅelse fรถr att influencer marketing bygger pรฅ ett fรถrtroende hos en influencers fรถljare, men ett fรถrtroendeskapande fรฅr aldrig innebรคra att marknadsfรถring strider mot marknadsfรถringslagen genom att dรถlja kommersiella syften.

I flera fall dรคr influencers har fรคllts fรถr bristande reklammarkering tar รคven fรถretaget som gett influencern uppdraget stryk. Det รคr nรฅgot som Konsumentverket รคven belyser i granskningen.

Influencers, annonsรถrer och รถvriga medverkande aktรถrer har ansvar fรถr att marknadsfรถringslagen fรถljs, vilket rimligen kan fรถrvรคntas av en seriรถs och ansvarstagande bransch.

De branschorganisationer och de 50 influencers som granskats och som fรฅtt information om granskningen av Konsumentverket fรถrvรคntas att sรคkerstรคlla att all marknadsfรถring kopplad till fรถretaget eller profilen uppfyller marknadsfรถringslagens krav pรฅ reklamidentifiering.

Konsumentverket varnar รคven fรถr att man kommer att fรถlja upp enskildaโ€ฏinfluencersโ€ฏoch รถppna tillsynsรคrenden mot dem som myndigheten bedรถmer fortfarande bryter mot lagen.

Dela artikeln: