Annons

Black Friday

Nätbutik fraktdubblar: ”Överstiger Black Friday vissa dagar”

Det svenska e-handelsföretaget Webhallen, som ägs av Komplett, rapporterar en stark ökad efterfrågan på hemleveranser. Trycket är nu så högt att man väljer att skynda på utvecklingen av sitt erbjudande till kunderna. I och med den kraftigt ökade efterfrågan av hemleveranstjänster den senaste tiden har vi valt att tidigarelägga den första fasen av vårt utvecklade…

Returexperterna talar ut om alla återvändande julklappar

I mellandagarna rapporterade fraktbolaget PostNord om ett högt returflöde till e-handlarna. Det är ett känt fenomen att returerna ökar nu efter jul men omfattningen beror förstås mycket på vilken bransch man är i hur stor andel returer man får ta emot. Vi kan inte se exakt vilka försändelser som är returer, men det vi ser…

Omsatte 3,5 miljarder men backar rejält mot konsumenterna

Den svenska e-handelsjätten Dustin, med en omsättning runt 10 miljarder kronor, delger idag siffrorna för sitt första kvartal. Ett kvartal som sträcker sig mellan den 1 september och den 30 november 2019. Det inkluderar alltså Black Friday 2019, men inte resten av julhandeln. Försäljningen till konsument, B2C, backade under kvartalet med 23 procent. Omsättningen i…

Annons

Efter DJ-festen på lagret – landar drömåret på 176 miljoner

I samband med Black Friday gick TPL-aktören DreamLogistics in i årets mest intensiva period. Under ett par veckor lämnade hundratusentals beställningar företagets lager, och för att lyckas ro det hela i hamn bestämde sig vd:n Jonas Ahlgren för att i sista stund lägga sig till med en ny titel. LÄS ÄVEN: VD:n sadlar om -…

Kunderna kräver grön frakt – ökade med 32 procent

Hållbarhet är högt upp på agendan inom e-handeln och efterfrågan på gröna alternativ ökar. Det har inte minst DHL märkt av under den minst sagt shoppingintensiva månaden. Den tyska logistikjätten summerar årets siffror och kan konstatera att tillvalet ”Skicka Grönt” fick ett rejält lyft, inte minst under årets Black Friday. Totalt användes det 32 procent…

Annons

Experterna om Black Friday-hatet: “Har man en gång börjat är det svårt att sluta”

Häromdagen publicerade vi en uppmärksammad artikel om handlarnas syn på Black Friday-fenomenet, som numera resulterat i en lång period av hårt nedsatta priser hos många butiker. Och trots att Sveriges handlare inte är speciellt förtjusta över reafesten så är det ändå 70 procent som deltar. LÄS ÄVEN: Sveriges handlare vill se ett slut på Black…

Nya siffror: En stor del av julhandeln sker under Black Week

Betalbolaget Klarna har nu analyserat julhandeln så här långt och det visar sig att vi står inför en fortsatt stark tillväxt, trots en närliggande Black Friday och Black Week. Enligt de alldeles färska siffrorna så har julhandeln på nätet växt med 17 procent under de första veckorna av december. Black Friday har dock haft en…

Trots Black Friday-föraktet: 70 procent deltar i reafesten

Många detaljhandlare tror att Black Friday kommer att minska i omfattning de kommande åren och en klar majoritet önskar att fenomenet upphörde helt, eller i alla fall minskade i omfattning. LÄS ÄVEN: Sveriges handlare vill se ett slut på Black Friday Trots detta så är det enligt vår alldeles färska undersökning nära 70 procent av…

Unik granskning: Sveriges handlare vill se ett slut på Black Friday

Nyligen skickade vi på Ehandel ut vår första enkät till er läsare. Detta gjorde vi tillsammans med tidningen Market och tanken var att ta reda på hur e-handlare och omnihandlare ser på de galna reaperioder som nuförtiden äger rum inte minst innan julhandeln. Undersökningen fångade in svar från totalt 714 personer varav 455 arbetar inom…

Tunga raset: Inte ens Black Friday kunde rädda e-handeln

Inte ens Black Friday kunde rädda modehandeln i november. Den totala försäljningen sjönk återigen. Det visar Stilindex från Svensk Handel. Den totala klädförsäljningen föll med 3,2 procent och skoförsäljningen med 0,5 procent. Förra året tappade modehandeln försäljning i november och så även i år. Det är framförallt skohandeln som haft det kämpigt i år. Även…

iDeal of Swedens galna rekord: Elva order i sekunden

Mobilskalsföretaget iDeal of Sweden fick det svettigt under Black Friday. När försäljningen peakade under årets stora readag så rasade det in hela elva order i sekunden. Det i sin tur ledde till försäljningsrekord under såväl Black Week som Cyber Week. Ett rekord som i mångt och mycket kan tillskrivas lanseringar på nya marknader och ett…

Bagaren och Kocken fick in 25 000 order – bara i Sverige

I förbindelse med Black Friday har vi fått in fler order än estimerat vilket kan betyda att din order eventuellt kommer bli försenad några dagar. Vi arbetar dygnet runt för att du ska få dina produkter så snabbt som möjligt… Så inleder Bagaren och Kocken ett mail till sina kunder som lagt en order under…

Sportamore backar – räknar nu med lägre resultat i år

Sportamore fick en stark start på Black Week, med 26 procent fler besökare och 36 procent fler sålda varor i början av veckan. LÄS ÄVEN: Sportamore storökar i besökare och order – ”en positiv inledning” Nu står det dock klart att e-handlarens Black Friday-försäljning inte var tillräckligt stark för att Sportamore ska lyckas nå sina…

”Vi överträffade våra ambitiösa mål med bred marginal”

I början av förra veckan så meddelade Zalando att de var mycket tidigt ute med Black Friday-firandet i år. De körde en 12-dagarsrea och planerade samtidigt att slå förra årets rekord på 4200 beställningar per minut, under den mest intensiva perioden. LÄS ÄVEN: Zalando ska slå 4200 beställningar per minut Detta var tydligen inte så…

De omsatte 15 miljoner under Black Week: ”Magisk känsla”

15 miljoner i omsättning på en enda vecka. Det var vad e-handelsföretaget Zidcore fick till i samband med årets Black Week. Företaget, som bland annat driver nätbutikerna Lastexperten.se och Träningsmaskiner.com, hanterade under veckan 3 500 order. Omsättningen på 15 miljoner innebar en Black Week-tillväxt på nästan 40 procent jämfört med motsvarande vecka förra året. Hela…

Cyber Monday blev jättens största handelsdag hittills

De senaste dagarna har rapporterna om Black Friday-rekord flödat in på redaktionen. Trots ett ökat motstånd bland konsumenterna växte shoppingdagen med råge. Vi har också fått information om att Cyber Monday inte allas har fallit i glömska bakom Black Friday. Tvärt om ökade dagen mer än sin shoppingjätte till granne. LÄS ÄVEN: Klart: Cyber Monday…

Leverantörens all time high: 1,9 miljoner paket på Cyber Monday

För logistikleverantören Unifaun, som sammankopplar avsändare med transportörer och mottagare, blev Cyber Monday den mest hektiska dagen i företagets historia. Under dagen hanterades strax över 1,9 miljoner paket i Unifauns system. Det kan jämföras med Black Friday, då samma siffra landade på strax under 1,8 miljoner. Det innebar en ökning på 38,5 procent jämfört med…

Hotet mot Black Friday – svenskarna alltmer kritiska

Black Friday har blivit Sveriges stora shoppinghögtid. Men vad tycker egentligen svenska folket om rearusningen? Det har YouGov tagit reda på. I deras undersökning, med över 1000 svarande, visar det sig nämligen att fler är negativt inställda. Hela 42 procent svarar att de tycker att Black Friday bidrar till överkonsumtion, medan 32 procent anser att…