Byggmax brädar 2020 – tredubblad e-handel: ”En styrka”

Click & collect ökar mest.

Byggmax blickar tillbaka på ett maxat 2021. De spikar nu fast och hamrar in en riktig rekordrapport. Många är det där ute i stugor och lyor som har varit sugna på att fixa och greja där hemma under pandemin – och agera hobbysnickare.

Bolaget dunkade in en nettoomsättning i det fjärde kvartalet på 1,3 miljarder kronor, mot 1,2 miljarder, motsvarande kvartal 2020. Det är en ökning med 6,5 procent.

Annons

E-handel utgjorde 22 procent av koncernens försäljning. Vi fortsatte ta marknadsandelar och går in i 2022 med ett modernt lågpriskoncept och lönsam närvaro på fyra nordiska marknader, skriver vd:n Mattias Ankarberg i sin kommentar till rapporten.

LÄS ÄVEN: Byggmax satsning på lågpris tog skruv – spikade ny tillväxt

Sett till helåret 2021 omsatte Byggmax 7,6 miljarder, en ökning med hela 12 procent, mot 2020. Målet är att omsätta 10 miljarder 2025, enligt vd:n.

E-handel utgör fortsatt en styrka för koncernen, och även om utmaningar i varuförsörjnings-kedjan påverkat vissa online-exklusiva sortiment negativt fortsatte e-handelsförsäljningen av vårt butikssortiment att växa trots extrema jämförelsetal. Den allra snabbaste tillväxten kom fortsatt från ”beställ online, hämta i butik”, som har tredubblats på två år, konstaterar vd:n.

Vinsten (EBITA) stack också i väg uppåt, sett till helåret, och landade på 850 miljoner. Fjolårsvinsten brädade därmed rejält 2020 års vinst på 665 miljoner kronor. Resultatet per aktie blev på helåret 10,23 kronor, mot 7,95 kronor året innan.

Nya butiker och förvärv, särskilt det mindre säsongsbetonade Right Price Tiles, medförde att den totala försäljningen ökade. Bruttomarginalen var i linje med förra årets rekordnivå. Kostnadskontrollen var fortsatt god. Hela kostnadsökningen drevs av förvärvad verksamhet och nya butiker. Utmaningar i varuförsörjning har sammantaget varit hanterbara.

LÄS ÄVEN: Byggmax varnar: Resultatet nära en halv miljard

Öppnar butiker på löpande band

Det var i juli förra året som Byggmax köpte Right Price Tiles, en ledande norsk lågprisaktör inom kakel och klinker. Och nu ska det segmentet utvecklas.

Annons

LÄS ÄVEN: Byggmax köper butikskedjan för uppemot 285 miljoner

Under året öppnades totalt tio nya butiker, och ytterligare 16 tillkom genom förvärv, tillägger vd:n. I år är målet att öppna minst 15 nya butiker. Man ska även lansera ett nytt format för handelsplatser.

Det gör det möjligt att samla hela vårt produktutbud och vår drive-in lösning i ett nytt kompakt utförande i inomhusmiljö, närmare kundernas hem. Vi avser också att expandera Right Price Tiles-konceptet till den svenska marknaden i ett format under Byggmax varumärke, och öppna den första butiken under andra halvan av 2022.

LÄS ÄVEN: Byggmax boostar e-handeln med nytt komprimerat koncept

Vinstminskning i fjärde kvartalet

Det fjärde kvartalet blev dock en lite dystrare historia. EBITA-vinsten landade på 25 miljoner mot 65 miljoner, motsvarande kvartal 2020. Men vd:n Mattias Ankarberg är ändå positiv och pekar på att det blev rejält svarta siffror även 2021 i sista kvartalet. Och att fjärde kvartalet 2020 var ett exceptionellt kvartal försäljningsmässigt, skriver han. Men vinstnivån i fjol ligger ändå en bra bit över exempelvis 2019 års vinsttal, framhåller han.

Under det fjärde kvartalet fortsatte marknaden stabiliseras på en ny högre nivå jämfört med före pandemin. I kvartalet togs pandemi-restriktioner bort och vädereffekterna var negativa jämfört med förra årets milda höst. Samtidigt fortsatte hemmets roll att förstärkas, med rekordhög aktivitet i bostadsmarknaden och allt fler människor inställda på att fortsatt delvis arbeta hemma.

Vi går in i 2022 med ett modernt lågpriskoncept och en närvaro på fyra nordiska marknader. Vår syn är fortsatt att gör-det-själv-marknaden kommer vara större efter pandemin än före, men inte lika stor som under pandemin. Skiftet mot lågpris accelererar i en omvärldssituation med högre priser.

Annons