De omsatte över 5 miljoner och gjorde miljonvinster

Ökade 200 procent.

Influencer marketing är den marknadsföringsformen som tar många e-handlare till nya försäljningsrekord. Men det är inte bara företag och varumärken som klättrar i tillväxtstegen, utan även profilerna som driver stora kanaler på sociala medier.

Nu har branschsajten Influens.se kikat närmare på tre influencers, som ofta jobbar med e-handelsvarumärken, bokslut. Det handlar nämligen om Alice Stenlöf, Antonija Mandir och Linn Ahlborg som alla har krossat och passerad fem-miljonersvallen i fjol.

Annons

Alice Stenlöf, syns ofta i samarbeten med olika modeföretag som Chiquelle, Na-kd, Nelly och Aimn. Tidigare i år gjorde hon även ett designsamarbete med Guldfynd som bolaget själva beskrev som "en enorm succé". Och i slutet av 2020 blev Alice dessutom e-handlare själv när hon lanserade sitt eget varumärke A-Dsgn, som säljer slut på knappt en minut vid de flesta produktsläpp.

Under pandemiåret hade bolaget inte den största tillväxten rent procentuellt men lyckades hålla sig på en stabil nivå och trots allt öka omsättningen med cirka 6 procent, som uppgick till runt 6,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade dock med 22 procent, ligger kvar på vinst på 3,8 miljoner kronor.

Linn Ahlborg är också en profil som e-handelsvarumärken ofta signar, och i slutet av 2020 släppte Linn sitt andra samarbete med Nordicfeel som sålde slut på 25 minuter. Och även hon lanserade ett eget modevarumärken fjol - LXA The Label. Något som satte fart på siffrorna ordentligt.

Omsättningen i Linn Ahlborg AB ökade nämligen med 100 procent, och uppgick till 5,2 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet flög med över 200 procent och landade på 4 miljoner kronor.

Antonija Mandirs bolag, Mandir Media AB, ökade med hela 71 procent och landade på 6,5 miljoner kronor i omsättning. Samtidigt som Rörelseresultatet steg med 93 procent och uppgick till 2,7 miljoner kronor. Antonija har också en hel hög av framgångsrika samarbeten bakom sig och så sent som igår gick nyheten ut att hon frontar Nellys sensate kampanj. Hon har tidigare även gjort ett omskrivet samarbete med Lohilo som "slog alla förväntningar". Och för några veckor sedan blev det även officiellt att hon är en av huvudpersonerna i den nya realityserien ”Svenska powerkvinnor” som kommer att sändas på Viaplay, Viafree och TV3.

Annons