Lista: Här är vårens hetaste e-handelsnyheter

Nyhetsraketerna som flög högst under första halvåret.

E-handeln har fått ordentligt med vind i seglen under våren. Det har också märkts hos oss, då Ehandel.se läses som aldrig förr. Det har varit minst sagt händelserika tider där osäkerhet, konkurser och rekord varvats om vartannat.

Men vad är det som lockat till allra mest läsning? Faktum är att det är svårt att hitta ett genomgående tema. Det har varit en salig blandning, även om vi anar ett lite extra stort intresse för en viss influencer och ett stort betalbolag. Vi har listat de tio mest lästa artiklarna under perioden 1 januari till 30 juni. Kanske hittar du ett guldkorn som du hade missat och kan läsa ikapp medan du chillar i hängmattan, eller påtar i trädgården.

Annons

#1

Apotea börjar sälja coronatest – Tegnell: ”Testerna är riktigt bra”

Föga överraskande var det en nyhet i tiden som gick allra bäst. Apotea, coronatester och Anders Tegnell i en perfekt blandning.

Det känns jätteskönt att alla privatpersoner, som inte orkar vänta på att staten ska börja testa alla, själva kan ta ett test, sa Pär Svärdson, vd på Apotea, då.

Utifrån den kunskap man har i dag är det ett tillförlitligt test från ett välrenommerat bolag. Men som med alla tester bör man vara medveten om att det finns risker. Faran är att invaggas i en falsk trygghet. Jag tycker att man bör vara försiktig. Även om testet visar att man har antikroppar ska man nog ändå passa sig för vem man sitter nära.

#2

Plastpåseskatten: Efter märkliga felräkningen: “Fasen inte okej”

Vi har skrivit spaltmeter efter spaltmeter om den nya plastpåseskatten. Vi har hört från röster både för och emot den omdiskuterade skatten på specifikt plastbärkassar. Men efter att den trätt i kraft uppdagades ett räknefel som fick Svensk Handel att gå i taket.

Skillnaden är ju enorm. Särskilt med tanke på att vi tidigare var med stor marginal på fel sida om målet och att vi nu har visat oss vara på rätt sida med stor marginal, sa Mats Hedenström, näringspolitisk chef på branschorganisationen, och fortsatte:

Det är dubbla känslor. Å ena sidan känner man lite att vad var det vi sa, men å andra sidan är det förfärande att beslut fattas på felaktiga grunder. Det är fasen inte okej.

Annons

#3

Ännu en klassisk aktör i konkurs: ”Sorg i hjärtat”

Den lilla butiken i Sala, som dessutom försökte sig på e-handel från 2018, tvingades ge upp i början på det nya året, innan Covid-19 slog till. De tog ett sorgsamt avsked och påminde samtidigt oss alla om att handla mer lokalt.

Kära kunder, följare och vänner. Det är med sorg i hjärtat som vi tyvärr måste meddela att AB Linneskåpet har försatts i konkurs. Vi har tillsammans gjort allt vi kan de senaste åren för att undvika detta så långt det har varit möjligt. Men tyvärr väljer fler och fler att handla på e-handel och i stora köpcentrum och det gör det svårt för oss mindre butiker i stan att överleva, skrev företaget på sin Facebooksida.

#4

Miljardjätten lämnar Klarna: ”Vi vill vara nära våra kunder”

Teknikjätten Inet bytte betalbolag mitt i allt och gick över till Qliro. Anledningen, enligt egen utsago, var att man ville jobba nära sina partners.

Vi är väldigt glada och stolta över att välkomna Inet till oss, jublade David Lundqvist, kommersiell chef på Qliro, över det nya partnerskapet.

#5

Hemligheten bakom svenska miljardkedjans butiksframgångar

Vad är egentligen förklaringen bakom Kjell & Companys framgångar? Det tog vi reda på i en matig helgläsning där vi fick veta allt om den tuffa vägen till jobb hos kedjan, hur man utbildar sina säljare och det interna bedömningssystemet som baseras på fika.

#6

Babyboom: Köpte konkurrenten – ska nå 350 miljoner

Trots att butikshandeln haft det kämpigt tog Babyworld mod till sig och förvärvade hela sju stycken i ett svep, när man köpte upp en av konkurrenterna. I samma veva justerades försäljningsmålet upp riktigt ordentligt. Nu tar bolaget sikte på att bli marknadsledande.

#7

Bianca Ingrossos nya succé: ”Vi är fortfarande chockade”

Bianca har inte bara gjort sig ett namn som influencer. Hennes sminkbolag har också blivit en kraft att räkna med och när man lanserade en necessär och två sprayer blev det rusning till sajten.

Klockan är nu halv fyra och vi har sålt 50 000 produkter idag, avslöjade Bianca själv i en live-sändning.

#8

Biancas bolag lämnar Klarna – de tar över

Att lansera nya produkter och sälja slut var inte allt Bianca Ingrosso och hennes Caia Cosmetics gjort under våren. De sällade sig även till skaran skönhetsbolag som klivit över till Qliro för betallösningar.

#9

PostNord drar ner på utdelningen – granskas av myndighet

Det har varit en följetång länge nu. Postnord och deras vilja att dra ned på takten i brevutdelningen. I höst drar man igång de första testerna, men vad innebär det för logistikjättens förmåga att bedriva en tillförlitlig postverksamhet i enlighet med kraven i postlagstiftningen? Det tänker Post- och telestyrelsen ta reda på.

#10

Lyko har installerat spärr: ”Vissa hade lagt bedrägliga order”

Det blev en något dramatisk morgon när Lyko skickade ut en rabattkod som var tänkt att ge 100 kronor i rabatt, men istället gav kunderna 1000 kronor i rabatt. Totalt forsade det in 25 000 order från fyndsugna kunder och Lyko tvingades dra i nödbromsen. Den som hade skrivit in en nolla för mycket firades med blommor och hurrarop och nu har bolaget säkerställt att samma misstag inte ska kunna ske igen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!