Så rustar e-handlarna inför sommartorkan: ”Kan tappa 20 procent”

"Allmän oro med höjda räntor, krig och inflation".

Hur mår e-handeln? Ser vi en nedgång nu efter den maxade e-handelsboomen under pandemin. Är de fysiska butikerna snart tillbaka på samma nivåer som 2019?

Svaren på de frågorna är generellt nja och både och. E-handeln är fortsatt stark. Och jämfört med omsättningstalen 2019 och under första kvartalet 2020 – rör det sig i årets första kvartal inte sällan om rejäla omsättningsökningar.

Annons

LÄS ÄVEN: Svensk Handel bekräftar: E-handeln minskar kraftigt

De rekordhöga jämförelsetalen från de senaste två åren är väldigt tuffa att mäta sig mot, efter slopade restriktioner. Så det är ännu för tidigt att utläsa någon tydlig trend, i de små till större nedgångar i e-handeln som har noterats i många kvartalsrapporter senaste tiden.

Mathandlare och modehandlare har hittills varit värst drabbade på e-handelssidan. Men apoteksbranschen gått för högtryck, både online och i fysiska butiker, under Q1. I april började även alla siffror peka åt rätt håll för sko- och modeaktörerna igen.

LÄS ÄVEN: Så går det för modehandeln – ”uppdämt behov”

Samtidigt pressar den skyhöga inflationen, på över 6 procent, handeln, den högsta nivån sedan 1991. Minskad köpkraft leder till att konsumenterna håller hårdare i plånböckerna. Å andra sidan är arbetslösheten i Sverige på ovanligt låga nivåer, vilket kan bromsa flera av de negativa inflationseffekterna.

Ehandel bestämde sig för att fråga en rad e-handlare, i olika segment, om hur deras utvecklingskurva ser ut. Och vad gör de för prognoser inför sommaren, då handeln generellt minskar till följd av att många har semester.

"Ingen tillväxt online"

Först ut är Pino Roscigno, marknadsdirektör på Stadium. Han säger att kedjan inte har märkt någon nedgång i online-försäljningen. Men den har inte heller noterat någon ökning. Nätförsäljningen är i nivå med 2021, som dock "var ett extremt tillväxtår".

Vi har med andra ord ingen tillväxt online det här året. Kunderna har däremot i större utsträckning än förra året handlat produkter till ordinarie pris, vilket påverkat vår marginal positivt, säger Pino Roscigno och fortsätter:

Annons

Många saker påverkar, men vi ser att en stor påverkande faktor till utebliven tillväxt är att fler kunder väljer att handla i våra butiker, jämfört med förra året, då vi uppmanade dem att handla online för att minska smittspridningen.

Vad gör ni för prognos inför sommaren?

Vi bedömer att nuläget håller i sig. Att det blir fortsatt bra intresse för sport och utomshus-aktiviteter. Men att oron i ekonomin gör människor försiktigare med sin ekonomi.

LÄS ÄVEN: Stadium sjösatte marknadsplats – men vad hände sedan?

Lägre försäljning på sommaren

Mathias Fredholm – vd-assistent och affärsutvecklare på Apotea – säger att nätapotekets omsättning och vinst står i relation till bolagets budgeterade mål för 2022.

Vi ser dock en viss volatilitet beroende på världsläget, med en ny våg av covid under början av 2022, samt till följd av krisen i Ukraina. Men vår prognos är att vi når den uppställda budgeten när vi summerar 2022, säger Mathias Fredholm.

LÄS ÄVEN: Apotea satsar på plockarm med AI: “Den anställde som aldrig blir trött”

Inför sommaren räknar Apotea med sedvanliga nedgångar i försäljningen, när vädret är varmt och många är på semester. Då går e-handlandet ner.

Vår prognos är att detsamma lär gälla för sommaren 2022 och det är även något vi har budgeterat efter, säger Mathias Fredholm.

Möjlig dipp på uppåt 20 procent

Erik Wickman, vd på it- och datorhandlaren Inet, säger att det omsättnings- och vinstmässigt går hyfsat enligt plan i år. Men försäljningen minskar, efter två år av extrem tillväxt.

Han räknar med en försäljningsminskning i år "på 15 till 20 procent", mot superåret 2021. Även vinstmarginalen minskar, tror han, då tillgången på varor ökat i världen.

Efter två år av extremt kraftig tillväxt, beroende på externa faktorer, gör att vi nu tappar försäljning mot föregående år. Jag gissar att vi på helåret kommer att ligga 15 till 20 procent ner, mot 2021, säger Erik Wickman.

LÄS ÄVEN: E-handlare om Cyber Monday: ”Har spelat ut sin roll”

Försäljningsnedgångarna beror främst på en mättad marknad och att det inte finns några nya heta produktsläpp. Men också på att konsumenterna vill lägga mer pengar på fysiska aktiviteter, resor och andra nöjen efter pandemin, resonerar Erik Wickman.

Totalt sett räknar jag med en allmän oro med höjda räntor, krig och inflation, där jag tror att många håller lite extra i plånboken och avvaktar inköp som inte är brådskande.

LÄS ÄVEN: Efter prisregnet över Inet – ”vi är kompisar med våra kunder”

I sommar räknar han också med en lite trög försäljning. Det finns inga lanseringar i sikte och sommaren är, försäljningsmässigt, en lågsäsong i hela dator- och teknikbranschen. Men när man inte längre behöver jämföra sig med extremtalen från 2020 och 2021, så räknar Erik Wickman ändå med en tydlig tillväxt kommande år.

"Tillbaka på normala nivåer"

Hemköps e-handelschef Fabiola Wikström säger att tillväxten i årets första kvartal inte låg på samma höga nivå som under Q1 i fjol. Men det var också väntat, konstaterar hon.

Pandemin innebar en extrem stark tillväxt i e-handeln med mat och det är de siffrorna vi nu möter. Nu är vi istället tillbaka på normala nivåer. Intresset för e-handel, framför allt "click & collect", är dock fortfarande stort. Drygt 70 av våra cirka 200 butiker erbjuder i dag e-handel och vi räknar med att betydligt fler butiker tillkommer innan året är slut.

LÄS ÄVEN: Orderexplosion i Hemköps e-handel: ”Vi har tagit stora steg”

Många kunder har återgått till att handla i fysiska butiker, sedan restriktionerna hävdes.

Hemköp är för matälskare och att många av våra fysiska butiker har manuella kött-, chark-, deli och fiskdiskar vilket lockar många matglada kunder. Köpmönstret har också ändrats något under senare tid då vi ser att allt fler väljer att både handla på nätet och i våra fysiska butiker.

Vad gör ni för prognoser inför sommaren?

Sommaren innebär alltid en mindre efterfrågan på e-handel av mat, då folk har semester och befinner sig i sin sommarstuga eller är ute och reser.

LÄS ÄVEN: Boom för mathandeln online: ”Snart vanligaste sättet att handla på”

"Väldigt positiva om framtiden"

Björn Thorngren vd för Meds inleder dock med en brasklapp. Han tycker att det är "olyckligt att blanda ihop e-handel som försäljningssätt – med utvecklingen inom detaljhandel eller rena produktbolag".

De utmaningar du nämner drabbar bolag som tillverkar egna produkter i första hand, oavsett om de säljer online eller i butik. När det gäller återförsäljare, så handlar det oftast om väldigt branschspecifika utmaningar, säger Björn Thorngren och fortsätter:

Lägre efterfrågan på exempelvis heminredning eller lyxprodukter drabbar både butiks- och onlineförsäljning i respektive bransch.

LÄS ÄVEN: Meds automatiserar lagret – ”fler paket i varje transport”

Stora utbudsskillnader

I slutändan är det den underliggande fördelen att handla online som driver utvecklingen i en bransch på längre sikt, tillägger han.

Inom exempelvis livsmedel är priserna liknande online och i butik och utbudet är mindre online än i större butiker. Inom apoteksbranschen är det tvärtom. Kunderna hittar fem till tio gånger fler produkter online, med betydligt lägre priser på det som inte är receptbelagt, säger Björn Thorngren.

LÄS ÄVEN: 317 miljoner på nio månader – Meds VD: ”Fokuserar på tillväxt”

Dessutom är apoteksvaror, produkter man inte behöver prova eller inspireras av innan köp. De behöver i regel inte heller returneras, påstår Björn Thorngren.

Vi är väldigt positiva till framtidsutsikterna för e-handel generellt och inom apoteksbranschen specifikt.

"Vi tror på en bra sommar"

Claes Hessel – försäljningschef inom e-handeln på Ica Gruppens Apotek Hjärtat – konstaterar att de har sett en stigande nettoomsättning på en het totalmarknad där Hjärtat fortsätter att ta marknadsandelar. Men med de slopade restriktionerna går försäljningen nu lite bättre i de fysiska butikerna än online, tillägger han.

Vi tror på en fortsatt stark utveckling, intresset för hälsa växer och vi vet att vi har ett konkurrenskraftigt erbjudande som kommer vara relevant även framöver. Vi har ett extremt starkt erbjudande både via vårt fysiska apoteksnät och e-handeln, där vi ser att kunder hoppar mellan våra olika kanaler.

Vad gör ni för prognoser inför sommaren?

Mot bakgrund av att FHM varit en stor tillväxtdrivare för digitala kanaler ser vi nu en mer normaliserad marknad. Men med sommar, sol och ledighet kommer även behov av produktsegment där Hjärtat är starka och har ett konkurrenskraftigt produkterbjudande, vilket gör att vi tror på en bra sommar.

LÄS ÄVEN: Därför raketökar nätapoteken – ”Den perfekta online-produkten”

Annons