Annons

Marknadsföring

Hela listan: Här är e-handlarna som lockar flest besök

Vilka är de populäraste nätbutikerna i Sverige? Det har jämförelsesajten Black-friday-sverige.se sammanställt. Sajten har tittat på trafiken till olika webbplatser under perioden juli till och med september och på så sätt fått fram vilka e-handlare som lockat allra flest besökare under de tre senaste månaderna. Topp 15 domineras av produkter för hemmet och elektronik, skriver…

Annons

ICANIWILL inför Black Friday: ”Säkra på att vi slår nya rekord”

Det är några veckor kvar till årets största säljfest men många handlare har redan börjat förbereda sig. Vi pratar självklart om Black Friday och idag har vi hört av oss till sportmärket ICANIWILL som nyligen rapporterade ett rekordår. LÄS ÄVEN: ICANIWILL ökar 122 procent: ”Vi är fortfarande unga” Black Friday blir bara större och större…

Annons

Handelsexperten om Amazon.se och livsmedel: ”Inte ett hot”

Fortfarande återstår en del frågetecken kring Amazons svenska lansering men sedan en tid tillbaka står det åtminstone klart att den är på gång. I väntan på mer exakta nyheter fortsätter spekulationerna om vad e-handelsjättens intåg kan komma att innebära. Nyhetsstartupen Agfo, som skriver om utvecklingen inom livsmedelsförsäljning och matproduktion, har undersökt vad Amazon.se kan komma…

Värvar nyckelspelare från Jetshop: ”Alltid tråkigt att lämna”

Helsingborgsbaserade Contentor, som skapar innehåll för webb och e-handel, förstärker laget. Nu värvar man nämligen Olle Hyberg, som närmast kommer från Jetshop, som ny Head of Sales and Partnerships. Det ska bli superkul att börja på Contentor. Jag har sett att just content är en svår fråga för många handlare. Det tar tid och säljer…

Ny e-handel gav friluftsmärket ett rejält lyft: “Upp 51 procent”

Friluftsmärket 8848 Altitude fräschade nyligen upp sin e-handel och sedan nylanseringen i början av september ska allting peka uppåt. Lanseringen skedde i början av september, och försäljningen har ökat med 51 procent och konverteringen 61 procent jämfört med samma period förra året, skriver man i ett pressmeddelande. Den nya e-handeln ska vara framtagen tillsammans med…

Fusion: Adrecord går ihop med Interlaced Influencers

Affiliatenätverket Adrecord och influencernätverket Interlaced Influencers slås idag ihop genom en fusion. Det meddelar bolagen i ett pressmeddelande. Tanken är att göra det enklare för annonsörer genom att samla båda affiliates och influencers på en plattform. Sammanslagningen gör att vi tillsammans vässar våra tjänster ut till våra annonsörer, samtidigt som vi gör det både enklare…

”Bend over, för att kanske få smycket” – deras kampanj anmäls

Smyckesmärket Efva Attling Stockholms kampanj, för en av de senaste kollektionerna, har anmälts av tre privatpersoner till Reklamombudsmannen. Kampanjen heter ”Bend over” och har visats på företagets sajt. LÄS ÄVEN: Rasar mot Morris – ”har på sig mer kläder” Det som har upprört anmälarna är en kort mening som visats i samband med marknadsföringen, nämligen…

E-handlarens ”roliga reklam” föll platt – ”män slutar bry sig”

E-handlaren Casall Sport gjorde reklam med vad som skulle vara ett ”fyndigt och roligt skämt”. Det föll dock helt platt för två privatpersoner som gick raka vägen till Reklamombudsmannen. Tvisten rörde en annons med en kvinnokropp i profil, beskuren vid midjan och texten ”Strong Supportive Stylish” tillsammans med ”Like your husband used to be”. Inte…

Just nu: IKEA ber om ursäkt – men vägrar vika sig

När Ikea släppte en av sina senaste kampanjer i Australien blev företaget anklagat för religiös appropriering samt ”hån mot spirituella utövanden”. Det var Rajan Zed, grundare av organisationen Universal Society of Hinduism, som kritiserade Ikeas reklamfilm där en kvinna utför yogaposer döpta efter olika Ikea-produkter. LÄS ÄVEN: Ikeas reklam upprör: ”Religiös appropriering” Rajan Zed uppmanade…

IKEAs reklam upprör: ”Religiös appropriering”

Möbeljätten Ikea satsar mycket på sin marknadsföring. Företaget försöker ständigt lansera nya och innovativa reklamidéer. Men en av Ikeas senaste kampanjer, som visats i Australien, har fått sig en rejäl avhyvling. I en drygt sex minuter lång reklamfilm ser man en kvinna göra olika yogaposer samtidigt som en berättaröst beskriver hennes rörelser. Kvinnans poser är…

Rasar mot Morris – ”har på sig mer kläder”

Två privatpersoner rasar över Morris Facebook-reklam som de anser könsdiskriminerande. Båda personerna menar att modellerna i bilden framställs i stereotypa könsroller och att de på så sätt förmedlar en nedvärderande bild av kvinnor och män. LÄS ÄVEN: Morris krävde 10 miljoner av H&M – drog tillbaka stämning Reklamen visar en könsdiskriminerande och stereotyp/gammalmodig bild av…

Ställde in när corona kom – nu är Amazon tillbaka

Amazons egenlanserade shoppingfest Prime Day har ägt rum i juli varje år sedan starten 2015. I år bestämde sig dock e-handelsjätten för att flytta fram eventet med anledning av coronaviruset. Nu står det klart att Prime Day i år inte bara blir en utan hela två dagar, den 13 och 14 oktober. Flytten innebär inte…

Miljonplanen stoppades av corona: ”Inget man egentligen måste ha”

Efter att ha drivit sitt företag som något av en hobbyverksamhet valde Puia Shamsossadati under 2019 att bli e-handlare på heltid och satsa på sin e-handel Golden Concept fullt ut. Det Malmöbaserade bolaget säljer exklusiva mobiltelefoner och mobiltillbehör som kan kosta tusentals kronor styck, och bland kunderna finns bland annat kungligheter, fotbollsspelare och en rad…