Marknadsföring

Sociala medier-stjärnan TikTok testar e-handel via hashtags

Sociala nätverk och e-handel verkar ha en inneboende attraktion till varandra. Sedan flera år tillbaka har nätverk som Facebook, Instagram och Snapchat experimenterat med olika former av e-handelsfunktioner. Den slutliga e-handelsformen verkar för det mesta luta åt att man helt enkelt låter användarna köpa saker direkt i det sociala nätverket. En uppstickare bland sociala nätverk…

E-handlare fälld: ”Hennes kön och kropp som en form av lockbete”

Ännu en e-handlare har hamnat i trubbel hos Reklamombudsmannen. Denna gång är det nätbutiken Motoaction som säljer cross- och mc-tillbehör. Två privatpersoner har valt att anmäla Motoaction efter att en bannerannons har rullat hos Blekinge Läns Tidning och på Tradera. Kvinnan är placerad i reklamen med hennes kön och kropp som en form av lockbete…

Nilson Group rekryterar NA-KD:s tidigare rådgivare

Skoaktören Nilson Group har under de senaste åren satsat stort på att etablera en digital närvaro i form av bland annat en e-handel. För ett par år sedan lanserades bolagets nya nätbutik Feet First som sedan dess har följts upp med flera strategiska samarbeten och rekryteringar. I somras meddelade Nilson Group dessutom att en satsning…

My Perfect Day slog 15,5 miljoner efter ökning på över 70 procent

My Perfect Day, som säljer dekorationer och tillbehör för dop, bröllop och andra festliga sammanhang, har lagt ett starkt år bakom sig. Under 2018 kom företagets omsättning upp i drygt 15,5 miljoner kronor, vilket var en ökning på 72,5 procent från året innan. Samtidigt steg resultatet och landade på cirka 1,5 miljoner kronor.  Otroligt kul…

E-handlare i expansion – inleder samarbete med tysk biluthyrare

Med ett par års verksamhet i bagaget och en omsättning som kommit över 20 miljoner kronor, bestämde sig elmoped- och e-handelsföretaget Vässla för att det var dags att på allvar ta sin verksamhet utomlands. I tidigare intervjuer har företagets vd Rickard Bröms listat bland annat Polen, Benelux och Tyskland som intressanta marknader att expandera till….

Krossade miljarden – inte nöjd än

Det var ett tag sedan vi skrev om marknadsplatsen Miinto.se. Senast träffade Ehandel.se vd:n och medgrundaren Konrad A. Kierklo 2017, som beskrev Miinto som ett “AirBnB för mode” och berättade både om bolagets utmaningar och om framtida planer. LÄS ÄVEN: Marknadsplatsen som ska göra om en hel branschAnnonsAnnons Sedan dess har Miinto jobbat på i…

Skulle förlansera ny chipsmodell – fick lagret uppköpt av konkurrent

“Tömda chipshyllor, stort engagemang och andrahandshandel som uppstod direkt”. Så beskriver Estrella förlanseringen av sin senaste chipssort; en slags nätchips av Västkustmodell i smaken Sourcream & Onion.  Enligt snacksaktören, som hade planerat en exklusiv förlansering tillsammans med kedjan Hemmakväll, var chipsen hajpade i bland annat sociala medier redan inför att lanseringen ägde rum. När de…

Caliroots gjorde förlust på 40 miljoner – tar in nytt kapital

376 miljoner i omsättning och ett resultat på minus 40 miljoner. Så ser siffrorna ut i Caliroots färska årsredovisning för helåret 2018. Med tanke på att företaget år 2017 visade upp en tillväxt på nära 100 miljoner, får den nya rapporten anses ganska blygsam. Den här gången landar nämligen tillväxten på 5,6 miljoner, vilket motsvarar…

Retailjätte börjar med uthyrt mode – siktar på 475 miljoner första året

Vi på Ehandel har vid en rad tillfällen kunnat berätta om ett ökat intresse för att köpa begagnade varor på nätet. Särskilt stark verkar trenden vara vad gäller kläder och accessoarer, vilket bland annat Tradera har rapporterat om. LÄS ÄVEN: Secondhand-boom på nätet: ”Ökning i mångmiljonklassen”AnnonsAnnons Men de traditionella modehandlarna tänker knappast stå bredvid och…

Kund kände sig lurad av ”galna priser” – anmälde handlare till RO

En bild utsmyckad med gula och röda diagonala linjer i kombination med texten ”outlet” och ”galna priser på mängder av varor” var vad som mötte Media Markts följare på Instagram tidigare i år. Annonsen, som publicerats på företagets Instagram Stories, uppmanade följarna att ”swipa upp” för att ta del av erbjudanden på olika varor. Bland…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?