Annons

Marknadsföring

Babybråket: Babyshop stämdes av dömda konkurrenten – förlorade

Jollyroom dömdes två gånger om att betala miljonbelopp för vilseledande reareklam i slutet av förra året. Nu har de även lyckats få konkurrenten Babyshop Group fällda i Patent- och marknadsdomstolen. Enligt Jollyroom for Babyshop med felaktiga prisnedsättningar, som man tyckte ej var lägre än normalt, och tidsbegränsade erbjudanden som löpte även efter den utannonserade kampanjtiden….

Hennes e-handel slog 21 miljoner – räknar med att dubbla i år

Cecilia Ortmark Söder bodde i tre års tid i Koreas huvudstad Seoul och fick under den tiden upp ögonen för landets internationellt kända produkter för hudvård. Området blev något av en hobby för Cecilia, som efter hemkomsten i Sverige bestämde sig för att sälja koreanska skönhetsmärken till konsumenter i Sverige. En smart idé, skulle det…

Prischock efter Lidls skosläpp: ”Gäller att handla snabbt”

Under hösten förra året släppte dagligvarukedjan Lidl en fan-kollektion i Tyskland, med ett antal plagg och accessoarer prydda med företagets färger och logotyp. Kollektionen blev en succé och sålde slut på bara några timmar. Företaget valde därför att även släppa merch i Finland i våras och där sålde grejerna också helt slut på bara någon…

Annons

Ehandels nya storsatsning: ”Ska bli ett Netflix för liveshopping”

Ett mediehus för liveshopping. Så kan man beskriva Ehandels nya tjänst, som går under namnet Ehandel.Live. Precis som namnet antyder kommer tjänsten att fokusera på den populära trenden livevideoshopping – något som en rad e-handlare har börjat med under det senaste året. Ambitionen från oss på Ehandel är att bygga en plattform där e-handlare, influencers…

Handlarens svar på ombudsrisken: ”Påverkar inte lönsamheten”

Hur ska det gå med årets Black Week med tanke på den ökade smittspridningen i samhället? Den frågan har på senare tid varit uppe för diskussion hos den Blekingebaserade e-handeln Maskinklippet. Efter en del begrundande kom företaget fram till att det här året knappast är som vanligt, och att man som e-handlare därför behöver tänka…

Annons

Årets julklapp tog e-handlarna med storm: ”Tjohoo, vilken bra nyhet!”

Precis som traditionen förutsätter blev det starka reaktioner på Årets julklapp, som i år blev stormköket. Bland de som ställer sig positiva till morgonens besked hittar vi förstås ett antal e-handlare i outdoor-branschen. Flera av dem har sedan tidigare sett starka försäljningsökningar i samband med pandemin och hoppas nu att stormkökets nya status ska leda…

Just nu: Svenskarna ”maxade svemestern” – här är Årets julklapp

Efter veckor av spekulationer stod det klart nu på morgonen. Årets julklapp är stormköket. HUI Research, som ligger bakom utmärkelsen, motiverar i ett pressmeddelande valet med att stormköket “är en reflektion över att vi har återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus”. 2020 är det år…

Amazon.se – en ketchupeffekt som tar 30 procent av trafiken

Vi kunde inte hålla oss. Trots att det inte gått så lång tid sedan Amazon.se lanserades så var vi tvungna att höra av oss till marknadsföringsexperterna igen. Detta för att få reda på vad som händer bakom kulisserna. Hur stort genomslag har Amazon.se fått de första veckorna? LÄS ÄVEN: Experterna: “Amazon kommer knäcka den svenska marknaden”…

Blev utpekad som fismört – ”mår efter omständigheterna bra”

CoolStuff lyckades höja på en del ögonbryn när man under fredagen skickade ut ett nyhetsbrev innehållandes både ”memes” och litterära mästerverk som: ”Hej hopp här ska det stå något roligt men jag kommer inte på något nu. Bla bla bla. jbdsahdisaohdsak” Eller varför inte: ”Linnea skulle återkomma med vilken kampanj vi ska köra. Kolla med…

Just nu: Tradera om varför man byter logga och kastar ut det gula

När vi igår uppmärksammade Traderas nylansering av företagets logotyp var reaktionerna helt klart delade. På sociala medier både hyllades och dissades uppdateringen. Nu har vi fått tag på traderas varumärkeschef Chantal Olsson som svarar på varför Tradera valde att, efter sex år, slänga ut den gamla loggan och ersätta den med en helt ny. LÄS…

Elgiganten flirtade på Tinder – så gick det sen: ”Många högerswipes”

Elgiganten skickade meddelanden till singlar på Tinder för att marknadsföra sin Singles Day-kampanj, som i år sträcker sig från 11-15 november. Draget fick mycket uppskattning i sociala medier, även om vissa användare hellre hade fått en riktig matchning. Miljardkedjan är inga nykomlingar på dejtingappen, utan har tagit för vana att flirta för potentiella kunder inför…

NA-KD ska krossa 250 miljoner – här är planen för årets Black Week

NA-KD satsar i år på att göra en ”fullständigt klimatneutral Black Week”. Sedan tidigare har företagen en strategi för att minska eller eliminera utsläpp i den egna verksamheten och i samband med Black Friday planerar man att även beräkna och kompensera för övriga koldioxidutsläpp. Satsningen är en del av NA-KD:s målsättning att vara helt klimatneutral…

Två e-handlare – samma logga: ”Valt att ignorera dem helt”

År 2016 grundade Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström e-handelsföretaget Chimi Eyewear. Bolaget satsade från start på intensiv marknadsföring via influencers, som bland andra Bianca Ingrosso, Kenza och Alice Stenlöf, på sociala medier och lyckades snabbt etablera sitt varumärke. Sedan dess har Chimi Eyewear mer än dubblat försäljningen från år till år. Idag säljs solglasögonmärket hos…

Elgiganten raggade singlar på Tinder – ”extra heta”

Det var många svenskar som under onsdagen glatt konstaterade att de fått ett meddelande på dejtingappen Tinder. Men den här gången visade det sig inte vara någon riktig matchning. Nej, istället var det Elgiganten som raggade singlar till sin kampanj på Singles Day. Hitta din perfect match! Hurra för alla singlar! Vi firar världens största…

Tradera slänger gamla loggan: ”Den nya är unik”

Tradera har bytt logga. Företaget har valt att gå ifrån det tidigare mjuka typsnittet till ett med raka linjer och spetsiga kanter, och i samband med nylanseringen presenterar man även en Tradera-stämpel. Det skriver Resumé. LÄS ÄVEN: Sålde planta på Tradera för 17 000 kronor – ”många är trötta” Vi känner att den nya loggan…

IKEA vill ha tillbaka sina möbler: ”Vi gör allt”

Den 23 november börjar Black Week för många handlare, då nalkas kampanjer och säljrekord. Men IKEA väljer att satsa på raka motsatsen. Samma dag drar nämligen möbeljätten igång initiativet Buy Back Friday som uppmanar konsumenter att sälja tillbaka sina använda möbler till företaget. Kanske har du en gammal Billy-bokhylla hemma som du inte längre behöver?…