Annons

Marknadsföring

CDON dissar Facebook och Instagram: ”För att sätta press”

Nyligen meddelade Apotea att man stoppar all marknadsföring på Facebook och Instagram, som en protest mot ”rasistiska och hatiska inlägg och grupper på de sociala plattformarna”. Detta kom efter att flera företag runt om i världen krävt hårdare tag från Facebook för att minska spridningen av olämpligt innehåll. LÄS ÄVEN: Apotea nobbar Facebook och Instagram:…

Lace Laboratory – ”kan inte anses könsdiskriminerande oavsett”

Ännu en Instagram-bild har blivit granskad av Reklamombudsmannen. Den här gången är det Lace Laboratory, företaget som säljer trosor via e-handel, som hamnat under lupp. LÄS ÄVEN: Cristina Stenbeck går in i Lace Laboratory Bilden som e-handlaren publicerade för drygt fyra månader sedan anmäldes av Sveriges Kvinnolobby som menar att bilden är könsdiskriminerande. Reklamen är…

Rebecca Stella fälls för naken hud – ”följarna ska gissa”

Den första december 2019 publicerade Rebecca Stella Simonsson, känd som programledare och influencer, en bild på sin Instagramkanal. Bilden publicerades i marknadsföringssyfte inför Rebeccas nya produktlansering i den egna webbutiken Rebeccastella.com, något som vi också har rapporterat om. LÄS ÄVEN: Över 500 order på 15 minuter – ”fått sinnessjuk respons” Men Instagram-bilden var alldeles för…

Annons

Boozt fälls mot sitt nekande: ”Är vilseledande”

Vad betyder egentligen ”nästan allt”? Enligt en förargad, potentiell konsument till Boozt bör det innebära majoriteten av produkterna. Så när vederbörande tog emot e-handelsjättens utskick med ämnesraden: ”Precis börjat: Upp till 50% rabatt på nästan ALLT!” bara för att upptäcka att så inte var fallet, så slutade det med en anmälan till Reklamombudsmannen. Personen noterar…

Apotea nobbar Facebook och Instagram: ”Har nolltolerans”

Nätapoteket Apotea har tagit ett beslut om att stoppa all marknadsföring på Facebook, samt på Instagram som ägs av Facebook. Beslutet gäller tills vidare. Anledningen är att Apotea vill ta ställning mot det man menar är ett tillåtande av rasistiska och hatiska inlägg och grupper på de sociala plattformarna. Apotea har nolltolerans mot hat, hot…

Annons

H&M växer i Sydkorea: ”Kommer göra vårt bästa”

Nu har modejätten H&M tagit plats på den populära marknadsplatsen SSG.com, Shinsegae Groups, i Sydkorea. H&M har funnits på marknaden sedan 2010 då man slog upp dörrarna till sin första fysiska butik i landet och 2016 lanserades H&M:s egna e-handel lokalt. LÄS ÄVEN: Svenskarnas succé på supermarknaden Sydkorea Vi är mycket glada över vårt samarbete…

SMS:et som fällde Ellos – ”finns inga begränsningar”

Ett reklam-sms som modesajten Ellos skickade anmäldes till Reklamombudsmannen som nu har fällt företaget. I smset hade Ellos skrivit: LÄS ÄVEN: Isabella Löwengrip fälls igen – Ellos: ”Vi ansvarar inte” Happy shopping. Du får 40% på dyraste varan på Ellos kollektioner och 30% på dyraste märkesvaran. Kod: 415563 gäller till och med 16/5. bit.ly/2yNPk2Y Avreg:…

E-handlare och Expressen stäms – ”rödbetsjuice skyddar mot cancer”

Nu har Konsumentombudsmannen skickat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen där man vill förbjuda e-handelsföretaget Happy Green att fortsätta marknadsföra sina produkter utan att reklammarkera annonserna. Enligt de bevis som KO har presenterat i ansökan har Happy Green bland annat påstått att ”rödbetsjuice och myntate skyddar mot cancer” samt att ”basilika fungerar istället för…

Lykos otippade sälj: ”Jag ville egentligen inte erkänna”

Skönhetsföretaget Lyko säljer allt från hår- och hudvård till smink och parfym till både män och kvinnor. I dagsläget kommunicerar man stolt att man har över 55 000 produkter i sitt sortiment, men att till exempel underkläder hade varit en del dem skulle kännas lite otippat i detta fall. Eller? LÄS ÄVEN: Lyko har installerat…

Hög efterfrågan på kläder från matmärke – sålde slut på 4 minuter

Matvarumärket Eldorado, som bland annat säljs hos Willys, Hemköp och Mat.se, släppte sin årliga sommar-modekollektion i fredags. Men den här gången vågade man, för första gången, sig på en digital försäljning via en egen webbutik Eldoradovaror.store. Hur kommer det sig att ett man släpper modeplagg som matmärke?  Vår kommunikationsstrategi är en del av en lång…

Slog miljonen i fjol – Instagrambilden anmäldes till RO

The Wow Closet, modeföretaget med två butiker i Stockholm och en nätbutik, spräckte miljonen under 2019. Företaget ökade omsättningen med hela 209 procent och landade på drygt en miljon kronor. Resultatet steg med 98 procent men ligger fortfarande på minustal. Det gick från minus 229 000 kronor under 2018, och uppgick till minus 3000 kronor…

Från Snoop Dogg till Petter – Klarna lanserar sitt Squad

Klarna har dragit en del uppmärksamhet genom sina samarbeten med globala superstjärnor som Lady Gaga och Snoop Dogg. Nu vänder man sig till istället till en grupp som kanske saknar den internationella stjärnglansen, men som är mer folkliga på hemmamarknaden. Och den lanseras under namnet Klarna Squad. Här återfinns namn som Petter, Linnea Henriksson och…

Gina Tricot lämnar jättemarknad: ”Situationen är ohållbar”

Gina Tricot drar sig tillbaka från den tyska marknaden. Anledningen uppges vara att man på så sätt kommer att ”stärka koncernens framtida konkurrenskraft”. Strategin är att behålla Gina Tricots position som ett ledande modeföretag med butiker på företagets kärnmarknader Sverige, Norge, Finland och Danmark och samtidigt öka takten i den digitala e-handeln, skriver företaget i…

Hampaoljan förbjöds – nu överklagar de: ”Ifrågasätter logiken”

Det nystartade e-handelsbolaget Mantle, som sålt en egentillverkad CBD-olja utvunnen ur hampaplantans blad, fick nyligen ett försäljningsstopp med omedelbar verkan utfärdat av Läkemedelsverket. Förbudet gäller på den svenska marknaden och är kopplat till vite om 600 000 kronor för varje gång förbudet överträds. Myndigheten bedömde att aktörens produkt ”inte är ett godkänt läkemedel” och att…

Google delar ut miljardbelopp – nu når pengarna svenska e-handlare

340 miljoner dollar i annonsbidrag till små och medelstora företag världen över. Det utlovade Google tidigare i år som en satsning för att hjälpa företag som drabbats i coronakrisen. LÄS ÄVEN: Google delar ut miljardbelopp till små och medelstora företag Nu rapporterar Karl Lindberg på GoogleAds-byrån AdRelevance att pengarna har börjat nå ut till svenska…

Firar 230 miljoner och ny sajt – ”har arbetat stenhårt”

E-handelsföretaget Parfym.se, som grundades för 15 år sedan, ökade omsättningen med 13 procent under 2019 och landade på nära 230 miljoner kronor. Rörelseresultat (EBIT) steg samtidigt med 22 procent och uppgick till 33 miljoner. Vi har vuxit snabbt och lönsamt tack vare vårt datadrivna arbetssätt, säger vd:n Darko Drašković i ett pressmeddelande. LÄS ÄVEN: E-handlaren…

”Halva priset på allt” var inte rea – nu fälls Kungsängen

Nu har Kungsängen fällts av Reklamombudsmannen för vilseledande reklam. Företaget publicerade två reklambanners som består av text och bild på sin sajt. På bilderna ser man företagets sängar i olika scenarion. På den första bannern står det ”40%”, ”50%” samt ”Season Sale!”. Längst ner i bilden står det ”Se hela rean” och under bilden står…