Annons

Marknadsföring

Underklädes-startup lägger i ny växel – de tar plats i styrelsen

Från en vardaglig nödvändighet till ett aktivt stilval. Så såg ambitionen ut när Marie Stolt och Maria Lager för två år sedan lanserade underklädesmärket Understatement Underwear med tillhörande nätbutik. Sedan dess har bolaget knutit till sig återförsäljare som Åhléns och Twilfit även om den egna e-handeln står för över 80 procent av försäljningen. Nu har…

Kriget mot matsvinnet: Ny e-handel gör det godare att handla

Minskat matsvinn i kombination med lägre priser på goda varor? En riktig fullträff, tänkte gänget bakom den nya e-handeln Candify. Butiken drivs av Ted Strand, Ludwig Lilja och Linus Ernstsson, som på sin sajt beskriver sig själva som ”tre killar från Växjö som älskar godis, snacks och dryck i alla dess former”. Candify.se, som drivs som…

Matsmart lanserar ny sajt och ny logga: ”En stor dag för oss”

E-handlaren Matsmart har vid ett flertal tillfällen de senaste åren berättat om framgångsrika kampanjer där stora mängder mat och andra produkter gått vidare till nya ägare istället för att slängas. Och även om de svarta siffrorna fortfarande låter vänta på sig så har företaget ökat i omsättning samtidigt som nytt kapital har rullat in. LÄS…

Annons

E-handlare fälls för könsdiskriminering – ”kvinnovänligt lim”

Företaget Supermama.se, som säljer pysseltillbehör, har anmälts till Reklamombudsmannen som fäller e-handlaren för könsdiskriminering. Anmälan gäller en reklam bestående av två bilder med tillhörande texter som visas på företagets sajt. På den första bilden visas en kvinna som monterar ihop en trälåda och den tillhörande texten lyder:Annons Din bästa vän i hemmet. Supermama Lim är…

Linkedin: Så optimerar du din Linkedin profil

Idag är Linkedin en viktig kanal för både dig som ska anställa och för dig som ska söka nytt jobb. Om du ska anställa är det på Linkedin du hittar många av de kandidater som inte aktivt söker jobb – i rekryteringsbranschen kallas processen där man aktivt letar upp kandidater och presenterar en jobbmöjlighet för…

Annons

Strongers reklam anmäls – ”träning och sex hör inte ihop”

En av Strongers annonser som visats på sajten har anmälts till Reklamombudsmannen. Anmälaren menar att reklamen är könsdiskriminerande. Unga tjejer ska inte behöva känna att de ska se sexiga ut när de tränar. Träning och sex hör inte ihop, skriver personen till RO.Annons Den anmälda reklamen innehåller tre bilder med två unga kvinnor i träningskläder….

Haypp Group bryter mot norsk lag: ”Vi ber om ursäkt för detta”

Snusgiganten Haypp Group, som bland annat står bakom sajterna Snusbolaget.se, Snuslageret.no, Snus.com och Snushjem.no, har enligt den norska tidningen Nettavisen brutit mot norsk lag. I Norge är det förbjudet att göra reklam för tobaksvaror. Lagstiftningen är så strikt att det till och med är problematiskt att skicka ut nyhetsbrev till sina kunder om produkterna. Det…

Ellos anmäls för ”respektlös användning av helig symbol”

En privatperson har anmält en av Ellos produktbilder till Reklamombudsmannen. Bilden i fråga föreställer en pojke som har en huvudbonad av fjädrar och som står framför en mönstrad tapet som säljs på ellos.se. Enligt anmälaren är användningen av huvud­bonaden i bilden respektlös mot den nordamerikanska ursprungsbefolkningen.Annons En uramerikansk huvudbonad som bärs av någon som inte…

Butikerna om matbluffen: ”Ser hur vi går vidare”

Alpro Cuisine Soya vispbar blev utsedd till Årets Matbluff av konsumenterna, då den endast innehöll 2 procent sojabönor, men hela 25 procent palmolja. Danone, som ligger bakom produkten, lovade att se över kommunikationen kring den och agera. Men att ändra kommunikationen kring en specifik produkt görs sällan över en natt. Så vad gör återförsäljarna, alltså…

Hon ska fronta iDeal of Swedens unika kollektion: ”Är otroligt stolta”

Ideal of Swedens försäljning av mobilskal och andra telefontillbehör har gjort bolaget till en av de snabbast växande e-handlarna i Sverige. LÄS ÄVEN: Ideal of Swedens galna rekord: ”11 order i sekunden”Annons Företagets framgångar har till stor del att göra med lyckade strategier för marknadsföring, inte minst med hjälp av influencers i sociala medier. ”Inspirerar…

RO: ”Kvinnorna framställs som sexobjekt” – friar ändå

Ännu en e-handlares reklam har anmälts till Reklamombudsmannen. Den här gången gällde det sportmodevarumärket Aim’n. Den anmälda reklamen är en annons som har visats i Traderas mobilapp och föreställer två bilder på två kvinnokroppar bredvid varandra. Annonsen är en reklam för Aim’ns bikini. Under bilderna står plaggens priser, och över bilderna finns Aim’ns logga. Enligt…

Isabella Löwengrip fälld: ”Genomsnittlig konsument förstår”

Ett av Isabella Löwengrips blogginlägg har anmälts till Reklamombudsmannen. I det anmälda inlägget som publicerades på Isabellalowengrip.se i maj, beskriver Isabella sina ”intensiva dagar” i ett par meningar. Där berättar hon bland annat om att hon ska jobba tillsammans med Ellos. Denna dag har gått i rekordfart, just nu sitter jag i en bil på…

Influencer ska live-sälja för Stronger: ”Mer relevant”

I september kunde vi rapportera om om Bambusers nya säljfunktion Live Video Shopping. Företag som NA-KD, Monki, Caia Cosmetics och Lyko var några av de första som vågade hoppa på den nya trenden. LÄS ÄVEN: Svenska modeässen först i Europa med videoshoppingAnnons Live Video Shopping går ut på att sända interaktiv livevideo där tittarna både…

Bianca om RO:s fällningar av CAIA – ”det är 2020 nu”

Under det senaste halvåret har Bianca Ingrossos sminkföretag Caia Cosmetics fällts flera gånger för könsdiskriminerande marknadsföring av Reklamombudsmannen. Trots det menar delägaren och influencern att Caia Cosmetics inte kommer att ta åt sig av kritiken. Vi har inte tänkt om eller tänker arbeta annorlunda med marknadsföringen framöver, säger Bianca Ingrosso till Aftonbladet.Annons Det är jag…

Wipcore delas igen – startar digital byrå

Göteborgsföretaget Wipcore har över 20 år i e-handelsbranschen bakom sig och driver bland annat e-handelsplattformen Enova. Nu väljer man att starta upp en ny verksamhet vid namn Mardi Gras Digital. Förändringen ska komma efter att marknaden allt mer söker efter bredare lösningar. Marknaden efterfrågar mer av oss idag. Därför har vi valt att starta en…