Annons

Analysverktyg som förutser nätköp lockar investerare

Analysverktyg som förutser nätköp lockar investerare

2014-03-14 13:45

Att på förhand veta vad kunder planerar att köpa är en våt dröm för många e-handlare. Det är precis vad analysverktyget Reflektion vill hjälpa till med. Med deras verktyg kan återförsäljare på nätet förutse vad kunderna är ute efter, för att sedan anpassa sin marknadsföring på bästa möjliga sätt.

Reflektion grundades 2012 av, Amar Chokhawala, som tidigare jobbat som utvecklare för sökjätten Google och mjukvaruföretaget Oracle. Med det webbaserade verktyget ska återförsäljare, enkelt beskrivet, kunna få koll på kundernas köpvanor och på så vis komma fram till det bästa sättet att locka dem till nya köp.

Till exempel för att ta reda på vilka sökord de använder, vilka produkter som bör lyftas fram i marknadsföringskampanjer och i butiken, samt i e-postutskick.

– Vi bearbetar stora datamängder i realtid och använder patenterade maskininlärningstekniker för att ge mätbara resultat, säger Reflektions, vd Sean Moran.

Ökade konvertering med 50 procent

Ett av företagen som använt sig av verktyget är det amerikanska surfvarumärket O'Neill, som hävdar att deras konvertering ökat med 50 procent sedan de började använda sig av det.

– Vi ville ha förmågan att behandla varje nätkund som vi gör i våra butiker, men våra möjligheter var väldigt begränsade, säger O'Neills vd, Daniel Neukomm.

Nu har Reflektion även fått in lite extra kapital. Närmare bestämt 8 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda ledd av Nike och Intel Capital. Pengar som bland annat ska användas till marknadsföring. Sedan starten har företaget nu fått in 11,3 miljoner dollar i riskkapital.

 

Källor: IR, TC
Foto: Reflektion

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Annons

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Annons
Annons
Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta