Helgläsning: E-handelskullen 2008 om decenniet som gått

Näthandelns jubilarer vittnar om såväl förbättringar som nya utmaningar - och siar om framtiden.

Det senaste decenniet har helt klart varit händelserikt för de svenska e-handlarna, inte minst tack vare den tekniska utvecklingen. Vi tog en titt i vårt Ehandelsindex och upptäckte att det finns en rad svenska e-handlare som startade sin verksamhet 2008 och fortfarande är aktiva, tio år senare. Vi passade på att fråga dem hur de ser på den utveckling som har skett under de senaste tio åren. När vi ändå var i farten lät vi även e-handlarna sia om vad som väntar branschen fram till år 2028.

LÄS ÄVEN: E-handlarna från 90-talet om de första stegen

Annons

 

Konsumentbeteendet och tekniken

Ingen av dem har förstås undgått utvecklingen, men beroende på vilken typ av produkter som säljs, lyfter tioårsjubilarerna fram lite olika saker som de tycker har förändrats.

- Den största och viktigaste utvecklingen tycker jag är de stora förändringar som skett inom konsumentbeteende under de senaste tio åren. Allt fler konsumenter handlar oftare på nätet, mycket tack vare alla förbättringar inom it, logistik, betalsätt och så vidare, skriver Fredrik Palm på posterbutiken Desenio.se till redaktionen.

Dammtussen.se, som inte oväntat är en e-handel för städprodukter, är man inne på samma spår och nämner mobilens intåg i vardagen som den stora förändringen under det senaste årtiondet.

- Från att några få surfade via mobilen för tio år sedan, så kommer nu majoriteten av trafiken och försäljningen via mobilen, skriver Mia Pettersson på Dammtussen.se.

"Kunder ville se att vi fanns på riktigt"

Även på Skyltmax.se, som säljer skyltar, har man märkt av en stor skillnad i konsumenternas beteenden och inställning till att handla på nätet.

- Den största skillnaden är att kunderna har så mycket mer e-handelsvana och känner sig trygga med att handla på nätet. I början hörde kunder av sig bara för att se att vi verkligen fanns på riktigt. Då valde 80 procent också att betala mot faktura, idag är den siffran bara 25 procent. Det säger en del om förtroendet. För oss har även utvecklingen av webbteknik möjliggjort ett mycket mer avancerat designverktyg så att våra kunder nu kan designa sina skyltar med ännu större valfrihet, skriver John Eskilsson, medgrundare av Skyltmax.se.

Peter Gaverstedt på MediStore.se, som säljer sjukvårdsrelaterade produkter, lyfter också fram den tekniska utvecklingens stora betydelse för e-handelns framväxt.  

Annons

- Konkurrensen så klart. Sedan utvecklas teknik, sidor och design mycket snabbare idag och olika system synkar med varandra, som API, skriver han och fortsätter:

- Nu börjar det även dyka upp företag som är specialister på enstaka områden. Tidigare beställde du en e-butik och kunde köra direkt. Idag måste man jobba med 10-15 olika företag för att vara med i gamet. Jag tänker då på sökfunktion på hemsidan, produktrekommendation, nyhetsbrev, SEO, Adwords, affärssystem, frakthanteringssystem, annonsering på Facebook och dylikt.

"Då var det mer early adopters"

Sumo.se, som under parollen “tungt låga priser” säljer elektronikprodukter, tycker att e-handelns starka tillväxt också ställer större krav på e-handlarna.

- E-handelsbranschen har blivit mycket större, fler kunder handlar på nätet jämfört med för tio år sedan, då det mer var early adopters som stod för den biten. Det ställer mycket högre krav på butiken gällandes leveranstider, service och hur man tar hand om kunden både under och efter försäljningen.  Tempot har blivit mycket högre, skriver företaget.

Även om alla är positiva till att fler handlar på nätet, så kan få förneka att detta även ställer nya krav på e-handlarna. Det är något som bland andra barnklädesbutiken Geggamoja.se lagt märke till.

- Den största förändringen jämfört med för tio år sedan är kundernas krav på snabba leveranser, betalsätt och fraktsätt. För tio år sedan fanns det inte så många alternativ på marknaden när det kom till frakt- och betalssätt, och man hade mer förståelse för utmaningen med distribution. Idag ställs det större krav på oss e-handlare - vi ska vara snabba i allt från leverans till service och vi ska vara uppdaterade på de senaste tjänsterna för att möta kundernas behov, skriver Sara Marmsjö Sidenbladh på Geggamoja.se.

"Parallellimporten börjar bli kännbar"

På MediStore märker man dessutom tydligt av utmaningen som uppstår i och med att många privatpersoner hittar vägen till utländska e-handelssidor.

-- Det är mycket tuffare nu - men också roligare - eftersom det hela tiden händer nya saker på sidan som förbättrar kundupplevelsen. Men parallellimporten börjar bli kännbar och gynnar inte direkt svenska företag som försöker ha en bra policy för de anställda och hålla god kvalité mot kunderna, menar Peter Gaverstedt.

Mia Pettersson på Damtussen.se lyfter en annan faktor som många e-handlare fått brottas med på senare år - omdömessajter.

- Grunden är ju densamma; att leverera ett konkret värde till våra kunder. Men det är fler dimensioner att hantera idag: Marknadsplatser, omdömessajter, bättre bilder och bättre texter, snabbare och mer flexibel leverans och mycket mera.

"Upplevde ett genombrott 2017"

De snabba förändringarna i branschen är dessutom inte bara något som kan mätas över lång tid. På Desenio har man märkt en ny e-handelstrend, som växte sig stor så sent som under 2017: Fysiska kedjors problem att anamma e-handeln.

- Jag upplever att e-handeln massmedialt sett fick ett enormt genombrott under 2017. Då började många av de stora traditionella, fysiska detaljhandlarna att rapportera svårigheter, eftersom man ligger efter på e-handel. Det visar att kunderna i allt större utsträckning handlar online och det kommer gissningsvis att leda till ökad tillväxt för e-handeln de närmsta åren. Konsumentförflyttningen fortsätter, samtidigt som många av de stora offlineaktörerna är tvingade att göra större satsningar online, vilket ytterligare kommer att påskynda förflyttningen från offline till online, tror Fredrik Palm. 

"Man kallar det inte e-handel"

Men vad tror då näthandelns tioåringar väntar under det nästkommande decenniet?

Hur tror ni att e-handeln kommer att se ut år 2028?

- De som har störst disponibel inkomst är uppväxta med e-handel och har bara hört talas om att det fanns en tid för länge sedan när man handlade i fysiska butiker. E-handel är självklart för dem, men man kallar det inte e-handel, utan bara "hemleverans". En stor del av köpen sker genom röststyrning, till exempel röstbaserade sökfunktioner, som man utför medan man åker i sin (självkörande?) bil. Både marknadsföringen och sajten styrs till stor del av AI och dina varor plockas maskinellt i robotlager och levereras hem till (innanför?) dörren, med självkörande fordon. Service efterfrågas i större utsträckning. Fler vill ha (AI-framtagna) köpråd, sina varor installerade, till exempel matvarorna inplockade i kylen, tavlorna upphängda på väggen eller soffan uppställd i vardagsrummet, siar Fredrik Palm på Desenio. 

"Beställning och betalning med två ord"

Även på Skyltmax förutspår man att såväl AI som röststyrning kommer att spela en stor roll inom framtidens e-handel.

- Jag tror det kommer bli ännu mycket enklare och smidigare att e-handla. För oss tror jag att Augmented Reality kommer förändra mycket. Våra kunder kommer kunna se sin skylt framför sig på den platsen den ska sitta, samtidigt som de designar den, förmodligen med hjälp av röststyrning. Beställning och betalning sker med endast ett eller två ord "Beställ" och "Betala". Produkterna levereras hem till dörren, bilen, kylskåpet - eller vart kunden nu vill ha dem. Kanske att även enklare tjänster kan utföras i samband med leverans, som att till exempel att skruva upp en dörrskylt, tror John Eskilsson.

"E-handel flyttar ut på marknadssidor"

På MediStore tror man att vissa av deras produkter redan om fem år kan skrivas ut på en 4D-skrivare.

- E-handel direkt på hemsidor finns nog inte längre, utan upplevelsen har då helt flyttat ut på marknadsplatser med interaktiva säljare som anpassar sida, produkter och språk till kunden, med leverans hem till dörren samma dag - precis som hämtning av produkter som ska i retur. Produkter som läkemedel kommer att skrivas ut på 4D-skrivare i hemmet. Men allt detta finns inom fem år, tror jag. Om 10 år är lite att ta i och då finns det saker som vi inte kan drömma om idag, eftersom internet och människor lever helt i symbios då, tror Peter Gaverstedt på MediStore.se. 

"Omnikanal blir ett måste"

På Geggamoja tänker man sig att fysiska butiker fortfarande kommer att finnas kvar om tio år, om än i en annan form än idag.

- Det kommer att vara större fokus på det personliga behovet och på att förenkla för kunden. Hemleveranser kommer att vara standard - gärna inom ett par timmar. För e-handlare som har butiker/retail kommer omnikanal att vara ett måste, med returer och en e-handelsupplevelse direkt i butik. Jag tror att människans behov av den fysiska närvaron kommer att finnas kvar, men då kanske mer som showrooms, där du kan lägga beställning på dina produkter direkt online.  Alla varumärken kommer att finnas representerade med B2C-försäljning, de som idag endast jobbar med B2B kommer att behöva omorganisera för att möta slutkunden, menar Sara Marmsjö Sidenbladh.

På Sumo beskriver man 2028 års e-handelssituation kort och koncist:

- Betalningar och leveranser kommer att bli än mer tillgängliga. Det kommer att vara lika vanligt att handla på nätet som i butik, sammanfattar de.

Annons