E-handlaren Tiles R Us når 20 miljoner efter fyra år

"Har alltid haft ett intresse för e-handel".

För Amir Afshar var aldrig frågan om ifall han skulle driva företag eller inte. Det handlade snarare om vilken typ av företag han skulle driva. Efter att ha studerat bygg- och datateknik tog han som 18-åring beslutet att starta sitt första företag.

Efter en rad projekt inom bygg- och inredningsbranschen, grundade han tillsammans med affärspartnern och före detta Carpetvista-medarbetaren Mehdy Vali Nezhad så småningom e-handelsföretaget Tiles R Us.

Annons

Omsatte tre miljoner första året

Det drog igång sin försäljning år 2015 och omsatte samma år drygt tre miljoner kronor. Två år senare hade omsättningen stigit till över 17 miljoner kronor, och för 2018 ser omsättningen ut att landa på cirka 20 miljoner. Företaget har dessutom varit lönsamt sedan starten. 

- Jag har alltid haft intresse för e-handel och sett utvecklingen i den digitala världen som en möjlighet att kunna driva verksamheter på, berättar Amir Afshar, vd för Tiles R Us, för Ehandel.se.

Tiles R Us är - precis som namnet antyder - en nätbutik som säljer kakel och klinker. Bolaget importerar sina varor från fabriker runt om i världen, lagerhåller dem och säljer dem sedan vidare till privatpersoner och företag.

Bra inköpspris och få mellanhänder

Företaget gjorde ett avstamp i att det fanns så mycket vitt och grått kakel på marknaden och valde att istället rikta in sig på färgglada och mönstrade plattor Något som alltså har tagits emot väl av kunderna.

Vad tror du att er tillväxt beror på?

- Jag har alltid haft en princip i mina affärer och det är det att man ska tjäna pengar vid inköpet och försöka att hålla hela kedjan av inköp, lagerhållning och leveransen inom bolaget. Det vill säga att om man säkrar bra inköpspriser och ser till att det inte finns för många mellanhänder från tillverkningen av en vara till leveransen till den slutliga kunden så har man lyckats göra en bra affär. Då kan både kunden och vi som säljare känner oss nöjda.

Amir Afshar menar att det också har varit en fördel för Tiles R Us att ha allt från marknadsföring och kundtjänst till lager inom det egna bolaget.

"Vill inte ha varor som står och dammar"

I dag säljs företagets produkter dels i den egna nätbutiken och dels hos ett flertal stora byggaktörer på marknaden.

Annons

- Vi har satsat stort på att utan några mellanhänder nå ut till konsumenterna. Men senare märkte vi också att våra produkter kan fungera bra i kombination med andra byggvaror, och att de på det sättet säljs ganska bra. Sedan dess har vi även fungerat som drop-shipper åt en del andra aktörer på marknaden. Allt för att ha nöjda kunder! 

Vilken har varit den största utmaningen hittills?

- Den största utmaningen är att välja rätt produkter i sortimentet. Man vill inte bygga upp ett lager av varor som står och dammar. Med tanke på hur brett sortimentet och utbudet av kakel- och klinkerprodukter är i världen, så är det inte lätt att välja rätt varor. Utöver sortiment så är även transporten en utmaning med tanke på varornas tyngd och att vi har hemleveranser av pallsändningar.

"Lite enklare när det gäller konkurrensen"

Enligt Amir Afshar har e-handeln med byggvaror långt ifrån nått sin fulla potential. Han ser framför sig fortsatt tillväxt inom både det egna bolaget - som i dag säljer till Sverige Norge och Danmark - och för byggbranschen som helhet.

- Inom kakel och klinker så är det lite enklare när det gäller konkurrensen då produkterna oftast är unika och jämförelsen är inte så enkel. Så länge man erbjuder något unikt på marknaden så finns det inte heller så mycket konkurrens. Men självklart ska man vara prismedveten och hålla sina kunder nöjda med rätt vara till rätt pris, avslutar Amir Afshar.

Annons