Annons

EU vill lyfta E-handeln med bättre leveranser

EU vill lyfta E-handeln med bättre leveranser

2012-12-06 10:39

Gränsöverskridande leveranser ses som en av de största flaskhalsarna när det gäller e-handeln mellan länder inom EU. Både e-handlare och konsumenter anser att det finns få prisvärda alternativ och oroar sig för leveransen. Därför har EU-kommissionen nu inlett ett omfattande arbete kring gränsöverskridande paketleveranser.

För många e-handlare lockar det att börja sälja även utanför landets gränser. Men både e-handlare och konsumenter säger att de inte känner sig helt bekväma med alternativen som finns tillgängliga idag.

Studier visar att endast 9 procent av konsumenterna inom EU köper varor på nätet från andra länder. 57 procent av e-handlarna anser att gränsöverskridande leveranser är ett hinder för näthandeln, samtidigt som 47 procent av konsumenterna oroar sig för leveransen vid gränsöverskridande transaktioner.

Effektiva leveranser, och möjligheter att returnera varor, är en förutsättning för att e-handeln ska kunna fortsätta att växa, och även för att ge konsumenterna valmöjligheter. Därför har EU-kommissionen nu inlett ett samråd kring en grönbok (början av ett lagstiftningsförfarande) om paketutkörning, där man särskilt kommer att behandla gränsöverskridande frågor och e-handelns behov.
– Det här samrådet kring grönboken kommer att hjälpa oss ta fram rätt åtgärder för att förbättra paketutkörningen på den inre marknaden. Ett flexibelt och effektivt utkörningssystem för hela EU, anpassat till konsumenternas förväntningar och e-handelns specifika behov kan direkt bidra till e-handelns enorma potential att bidra till tillväxt och sysselsättning, säger Michel Barnier, Europeiska kommissionens ledamot med ansvar för inre marknaden och tjänster.

E-handeln ett snabbväxande område

Med grönboken vill kommissionen samla uppgifter om det rådande läget på leveransmarknaden för varor som köps på nätet. Man har också identifierat tre prioriterade områden som ska hjälpa till att lösa de problem som konsumenter och e-handlare ställs inför.

Bekvämare och mer kundanpassade leveranstjänster för konsumenter och småföretag inom EU, kostnadseffektivare leveranslösningar och bättre priser för konsumenter och småföretag, samt bättre samarbete mellan operatörer som sysslar med leveranser och mellan operatörer och e-handlare.
– E-handel är ett otroligt snabbväxande område, och kräver särskild uppmärksamhet just nu eftersom alla är ute efter tillväxt och skapande av arbetstillfällen i en tid av ekonomisk kris. Vi tror att det finns en enorm potential för ytterligare tillväxt. Det visar både våra egna och andras studier, säger EU-kommissionens tjänsteman Werner Stengg.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Andreas
2012-12-06 13:07

Intressant, dock tror jag detta försämrar för många medelstora ehandlare i Norden.

Det är nu striden på nätet på allvar kommer att börja!

Andra hotet utanför Eu är kineserna och deras lågprisbutiker. Tror EU-snart kommer lägga in handelshinder där, om inte annat kan man alltid kall det för miljöskydd. Är ju helt sjukt att flyga in fullt av produkter från Kina som kan produceras och produceras närmare.

GregerA
2012-12-06 17:13

Ja, detta är absolut nödvändigt. Det är bara synd att fraktbolagen inte bryr sig när vi e-handlare säger det direkt till dem, utan det måste gå via EU.

Angående kinahandel så är det ännu mer synd att konsumenter utan problem kan beställa produkter som vi professionella handlare inte får lov att sälja i EU. Inte sällan trixar de sig förbi tull och moms också, vilket ger en 30% konkurrensnackdel för oss seriösa.

Krister A. Martell
2012-12-06 20:44

Märkligt att de inte tillika tittar på producentansvaret dvs hur är det tänkt att det skall fungera både för varor och förpackningar?

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta