Annons

Julhandeln på nätet når sin topp två veckor innan jul

Julhandeln på nätet når sin topp två veckor innan jul

2014-12-02 09:30

December är här, årets handelsstarkaste månad, och då nätshoppar svenskarna för ungefär tolv procent mer än genomsnittet för en vanlig månad. Utöver det så tycks den 10:e december vara den dagen då vi handlar allra mest. Då nätshoppar vi fyra gånger mer jämfört med snittet för en vanlig dag samma månad.

Nyligen släppte PostNord en rapport som visade att svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljarder kronor fram till den 25 november. Det är en ökning med 10 procent jämfört med förra året, och så ser det ut att fortsätta.

Åtminstone enligt Visa som även de har tagit fram lite siffror gällande svenskarnas julhandel, fast för december. Under december, som är årets handelsstarkaste månad, ökar svenskarna sin nätshopping med tolv procent jämfört med genomsnittet för en vanlig månad.

Ökar med 25 procent

Den 10 december beräknas julnäthandeln nå sin topp enligt Visa, i alla fall baserat på förra årets siffror. I fjol ökade svenskarnas nätshopping med nästan 25 procent jämfört med genomsnittet för en vanlig dag i december. Den 23 december nås kulmen för julhandeln i sin helhet
– Den 10 december kan näthandlarna jubla. Vi ser att julnäthandeln brukar nå sin topp runt två veckor innan julafton. Julhandeln i sin helhet kulminerar först dan före dopparedan, då köpcentren brukar vara överfulla med sista-minuten-shoppare, säger Christina Lind, Sverigechef för Visa.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta