Klarna omfamnar även tech i sin tillväxttävling

Ansökningsperioden för Klarnas företagstävling, Tillväxtjakten, har börjat. I år är det dock inte bara e-handel som gäller. 2014 breddas nämligen tävlingens omfång till att även innehålla idéer inom tech.

Klarnas företagstävling Tillväxtjakten, som numera flyttat in hos Nordic eCommerce Summit (NES), arrangeras för fjärde året i rad. Målet med tävlingen är att lyfta innovativa affärsidéer inom e-handel, och i år även tech, för att ge entreprenörer möjlighet att göra verklighet av sina idéer.

Precis som förra året får vinnaren 100 000 kronor, utbildning till ett värde av cirka 45 000 kronor och mentorskap av flera experter inom e-handel. 2013 års tävling var jämn ända in på mållinjen men till slut stod transportmarknadsplatsen Sendus som vinnare.

Annons

Tunga namn i Juryn

I Tillväxtjakten kan såväl nyetablerade tech- och e-handelsaktörer, som entreprenörer i uppstartstankar delta. Sista ansökningsdagen är den 6 maj och utifrån de inkomna bidragen kommer sedan tre finalister att utses.

Finalisterna kommer att få presentera sina affärsplaner för juryn 20-21 maj under Nordic eCommerce Summit 2014, där också vinnaren utses. Juryn till årets tävling offentliggörs senare, men enligt Klarna ska det finnas tunga namn från den entreprenöriella världen.

– Det känns spännande att bredda Tillväxtjakten mot idéer inom både e-handel och tech. Båda dessa områden är viktiga byggpelare mot morgondagens konsumentupplevelser på nätet. Det finns enormt många bra affärsidéer där ute och Klarna vill gärna bidra till att de utvecklas. Vi vet hur viktigt det är med just stöd, råd och kapital av någon som ser potential i det man gör, på samma sätt som vi fick när vi startade Klarna, säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Klarna.

 

Källa: Press

Annons