Annons

Kunderna ändrar sig varje vecka - humör spelar stor roll Magnus Johansson, Nordenchef på Rocket Fuel

Kunderna ändrar sig varje vecka - humör spelar stor roll

2017-09-19 14:01

Konsumenterna är inte speciellt trogna mot varken e-handlare eller leverantörer.

En återkommande kund är ofta en kund som handlar mer, och därför är de flesta e-handlare förstås måna om att bygga bra relationer med sina kunder. Men det arbetet kan vara förgäves.

"Blir frustrerade av irrelevant reklam"

Åtminstone om man ska tro en ny undersökning från marknadsföringsföretaget Rocket Fuel, som visar att konsumenterna gärna ändrar köpbeteende - och att det hos 55 procent av konsumenterna sker så ofta som varje vecka. Företaget rapporterar också att 64 procent av onlinekonsumenterna reagerar olika på annonser beroende på vilket humör de är på.

- Utan rätt teknik för att identifiera detta, såväl som förmågan att organisera och utnyttja all data, riskerar annonsörer att dagens konsumenter bara blir frustrerade när de nås av irrelevant och irriterande reklam, konstaterar Rocket Fuel i ett pressmeddelande.

Enligt Rocket Fuel har det blivit allt svårare för marknadsförare att förutspå konsumentbeteenden. För att nå framgång måste annonser numera tilltala olika individer - och att nå ut med ett och samma budskap till en hel grupp är därför inte det lättaste.

Annons
Annons

Rekommenderar AI-teknik för att träffa rätt

Bolaget föreslår att man använder sig av artificiell intelligens för att analysera sin data och att komma med personliga erbjudanden. Annars är risken att reklam endast uppfattas som irrelevant och irriterande.

- Eftersom detaljhandlare under en lång tid har samlat på sig stora mängder data behöver de nu förlita sig på prediktiva teknologier, som är drivna av artificiell intelligens, för att effektivt kunna använda all data i sin marknadsföring. Med dessa prediktiva teknologier kan de nu fastställa beteendemönster för att förutspå framtida trender och konsumentbeteenden, säger Rocket Fuels Nordenchef Magnus Johansson pressmeddelandet.

Rocket Fuel, som själva arbetar med en typ av marknadsföring som ska möta kundernas individuella önskemål, har i sin undersökning ställt frågor till drygt 2 200 onlinekonsumenter i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Sverige och Australien. Undersökningen genomfördes i april 2017.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta