Lego sålde kläder i en tom butik – driven av AR

E-handeln låg bakom.

Företaget Kabooki, som sköter leksaksjätten Legos klädmärke Lego Wear, öppnade häromveckan en pop-up butik i London. Butiken i fråga var dock helt tom på varor och det enda innehållet var en QR-kod från Snapchat.

Besökarna kunde via mobiltelefonen och QR-koden kliva in i butiken med hjälp av AR (förstärkt verklighet). Det som presenterades i den virtuella butiken var Lego Wears senaste kollektion för vuxna, som visades upp på virtuella Lego-mannekänger.

Annons

- Vi är i hjärtat ett innovativt och lekfullt varumärke, och en del av det är att utforska nya digitala kanaler och teknik, kommenterade Lego Group butiken.

Bakom AR-butiken ska vi även finna den digitala byrån We Are Social, som hjälpte till att skapa upplevelsen.

Hur shoppade då kunderna eventuella plagg som de kanske gillade? Via Lego Wears e-handel förstås.

AR-butiken hade en koppling till Legowear.com och kundernas köp levererades direkt hem. Utöver klädesplagg ska AR-butiken även bjudit på bland annat en virtuell DJ och arkadmaskiner.

Annons