Lifes e-handel ökade 60 procent – adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Nu händer det mycket hos Life! Företaget firar 25 år, de rapporterar fjolårets siffror och samtidigt rekryteras två helt nya landschefer.

Om vi börjar med siffrorna så ökade försäljningen under 2018 med 3,5 procent på den svenska marknaden. Bolaget förvärvade även 15 butiker och öppnade sju nya koncernbutiker.

Annons

"Potential i varumärket"

I september förra året meddelade hälsokostkedjan att de storsatsar på en ny e-handel. Lifebutiken.se skulle byggas på ett shop-in-shop tänk och lanseras i slutet av 2018. 

LÄS ÄVEN: Lifes e-handel får nytt liv 

– Arbetet som pågår nu syftar till att stärka Life digitalt. Med hjälp av ett tydligt användarfokus och omnikanal-tänk vill vi ge våra kunder samma fina användarupplevelse som de är vana vid i den fysiska handeln, sa Lifes nordiska chef för e-handel och omnikanal, i ett tidigare pressmeddelande. 

Nu rapporterar företaget att e-handelns volymtillväxt landade på cirka 60 procent i Sverige, Norge och Finland. 

– Att vi ökat vår försäljning i såväl fysiska butiker som online visar på en enorm potential i både varumärket Life och marknaden för hälsa, säger Gunnel Åkerman, vd på Life, i ett pressmeddelande.

Stolt över sitt resultat presenterar koncernen nu sina två nya landschefer. 

– Vi är mycket glada och stolta över att ha rekryterat två kompetenta och starka personer som Pål och Marte till Life. De har båda en gedigen bakgrund och värdefulla erfarenheter som kommer att komma väl till pass i den satsning som Life nu gör, säger Gunnel Åkerman.

"Har arbetat i hela kedjan"

Den första är Pål Kårfalk som tillsattes rollen som Sverigechef, redan i februari i år. Han var senast vd på Designtorget. 

Annons

– Jag har höga förväntningar. Det är kul att komma till ett företag som har en stark position på en växande marknad. Med en skicklig ledning, styrelse och en relativt ny ägare som ser potential är möjligheterna att åstadkomma förändring och nytta mycket goda. Tillsammans kan vi skapa det starkaste och tydligaste varumärket inom hälsa i handeln, säger Pål Kårfalk.

Den andra nya landschefen är Marte Glenday Iversen som tillträder som Norgechef i april. I hennes senaste roller var hon också Norgechef på både Glitter och Polarn O. Pyret.

– Jag ser mycket fram emot att arbeta med Life som har en stark position i en bransch som verkligen ligger i tiden. Det finns stor potential att utveckla och stärka varumärket ännu mer. Efter närmare 20 år inom retailbranschen har jag arbetat i hela kedjan. Allt ifrån kassan till inköp, vilket jag ser som en stor fördel i min roll som landschef för Life Norge, säger Marte Glenday Iversen.

Annons