Annons

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer Pål Kårfalk, Gunnel Åkerman och Marte Glenday Iversen

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

2019-03-21 14:03

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Nu händer det mycket hos Life! Företaget firar 25 år, de rapporterar fjolårets siffror och samtidigt rekryteras två helt nya landschefer.

Om vi börjar med siffrorna så ökade försäljningen under 2018 med 3,5 procent på den svenska marknaden. Bolaget förvärvade även 15 butiker och öppnade sju nya koncernbutiker.

"Potential i varumärket"

I september förra året meddelade hälsokostkedjan att de storsatsar på en ny e-handel. Lifebutiken.se skulle byggas på ett shop-in-shop tänk och lanseras i slutet av 2018. 

LÄS ÄVEN: Lifes e-handel får nytt liv 

– Arbetet som pågår nu syftar till att stärka Life digitalt. Med hjälp av ett tydligt användarfokus och omnikanal-tänk vill vi ge våra kunder samma fina användarupplevelse som de är vana vid i den fysiska handeln, sa Lifes nordiska chef för e-handel och omnikanal, i ett tidigare pressmeddelande. 

Nu rapporterar företaget att e-handelns volymtillväxt landade på cirka 60 procent i Sverige, Norge och Finland. 

Annons
Annons
– Att vi ökat vår försäljning i såväl fysiska butiker som online visar på en enorm potential i både varumärket Life och marknaden för hälsa, säger Gunnel Åkerman, vd på Life, i ett pressmeddelande.

Stolt över sitt resultat presenterar koncernen nu sina två nya landschefer. 

– Vi är mycket glada och stolta över att ha rekryterat två kompetenta och starka personer som Pål och Marte till Life. De har båda en gedigen bakgrund och värdefulla erfarenheter som kommer att komma väl till pass i den satsning som Life nu gör, säger Gunnel Åkerman.

"Har arbetat i hela kedjan"

Den första är Pål Kårfalk som tillsattes rollen som Sverigechef, redan i februari i år. Han var senast vd på Designtorget. 

– Jag har höga förväntningar. Det är kul att komma till ett företag som har en stark position på en växande marknad. Med en skicklig ledning, styrelse och en relativt ny ägare som ser potential är möjligheterna att åstadkomma förändring och nytta mycket goda. Tillsammans kan vi skapa det starkaste och tydligaste varumärket inom hälsa i handeln, säger Pål Kårfalk.

Den andra nya landschefen är Marte Glenday Iversen som tillträder som Norgechef i april. I hennes senaste roller var hon också Norgechef på både Glitter och Polarn O. Pyret.

– Jag ser mycket fram emot att arbeta med Life som har en stark position i en bransch som verkligen ligger i tiden. Det finns stor potential att utveckla och stärka varumärket ännu mer. Efter närmare 20 år inom retailbranschen har jag arbetat i hela kedjan. Allt ifrån kassan till inköp, vilket jag ser som en stor fördel i min roll som landschef för Life Norge, säger Marte Glenday Iversen.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta