Annons

Marknadsplatsen som ska göra om en hel bransch Konrad A Kierklo på Miintos huvudkontor i Köpenhamn

Helgintervju: Marknadsplatsen som ska göra om en hel bransch

2017-12-02 10:00

Miinto tar täten i revolutionen av e-handelsleveranserna.

SVT:s Uppdrag Granskning pekade nyligen ut modebranschen som en av dem som påverkar miljön mest negativt, och i avsnittet “Brännbart mode” avslöjades det att bland annat H&M bränner upp nya kläder, som av olika anledningar inte går att sälja.

Och även om många modeaktörer förstås anstränger sig för att arbeta så hållbart som möjligt, får nog marknadsplatsen Miinto sägas ha angripit problemet på ett unikt sätt. Företaget hjälper hundratals lokala modebutiker att sälja på nätet, och bidrar på så sätt till att klädsvinnet blir mindre.

- Det produceras alldeles för mycket kläder. Om en liten butik köper 100 varor får de - om det går bra - sålt 60 eller 70 procent. Mitt problem var vad som sker med de där övriga 30 procenten. För mig är det inte meningsfullt att nya e-handelsaktörer ska bidra till att ännu mer kläder kommer ut på marknaden, säger vd:n och medgrundaren Konrad A. Kierklo, när Ehandel.se träffar honom i Köpenhamn.

Vill göra det ineffektiva effektivt

Konrad A. Kierklo beskriver Miintoo som ett “AirBnB för mode”, och förklarar att företagets ambition är att bidra med en plattform där kunderna kan ta del av många märken och olika stilar. Kunderna handlar från en marknadsplats, men beställningarna plockas från flera butiker.

- När man shoppar på Miinto stödjer man de lokala handlarna, men du gör också något bra för miljön eftersom du köper kläder som redan är producerade istället för att bidra till att det produceras ännu mer. Så det är en hållbar affärsmodell, och vi optimerar samtidigt branschens sätt att arbeta, säger han.

Sedan starten i Danmark för nära ett decennium sedan, har Miinto expanderat till ett flertal nya marknader. Företaget är i dag etablerat i Danmark, Sverige, Norge, Nederländerna och Belgien.

Ger omsättning när kunderna saknas

Marknadsplatsen samarbetar med cirka 1200 butiker, varav den absoluta merparten ligger i Skandinavien, och kunderna får i första hand sin order plockade i samma land som de handlar från. Enligt Konrad A. Kierklo är Miinto Skandinaviens största marknadsplats, om man ser till sortimentet.

- Ja, vi har allt. Vi lägger väldigt mycket tid på att ta reda på vad kunderna egentligen letar efter. Sedan går vi till butiker som har de här produkterna och försöker att få dem att sälja online.

Butiker som går med i Miintos affärsupplägg har alltså en extra kanal för att bli av med för stora partier kläder, och Konrad A. Kerklo pekar gärna på att försäljningen via Miinto bidrar till en högre omsättning, samtidigt som den inte direkt medför några ökade omkostnader.

- Omsättningen på Miinto är som högst på kvällen och då har butikerna stängt. Och när butikspersonalen sedan kommer in på morgonen har de ett antal order från Miinto. Så de startar dagen på plus, istället för att de ska vänta till klockan 14.00 när kunderna börjar komma in till butiken.

"Ska göra upp med gamla strukturer"

Numera är Miinto bara en plattform där andra företag kan sälja sina varor, men det fanns en tid då Miinto också sålde själv.

- Vi testade att köpa in lite varor och sälja dem, men vi kom snabbt fram till att det inte är det vi vill göra. Vi går in i det här för att göra upp med de gamla strukturerna som finns kring att sälja kläder. Kläderna finns redan där ute och jag vill inte vara en av dem som köper in ännu mer. Vi är en marknadsplats, konstaterar Konrad A. Kierklo.

Att som onlinebaserad marknadsplats samarbeta med över tusen lokala butiker har förstås sina fördelar när det kommer till leveranserna. Ehandel.se har i ett flertal tidigare reportage berättat om Danmarks kanske sällsynt dåliga situation när det kommer till utlandskonkurrens inom e-handeln, och att ge kunderna de allra snabbaste leveranserna är förstås ett sätt att stå emot utländska jättar som Zalando och Amazon.

LÄS ÄVEN: "Vi vägrar att lägga oss ner och dö"

Leverans under 80 minuter

I Danmark och Norge har Miinto testat samma dag-leverans i ett antal städer. Och det som erbjuds är egentligen bättre än leverans samma dag - i tio norska städer kan kunden få sin vara inom två timmar, och i Köpenhamn och Århus i Danmark handlar det om under 80 minuter. En liknande service ska vara på gång i delar av Nederländerna och företaget tittar även på möjligheten att införa samma dag-leveranser i Sverige.

Annons
Annons

Hemligheten i de supersnabba hemleveranserna ligger förstås i att butikerna och kunderna inte befinner sig på ett alltför långt avstånd från varandra. Konrad A. Kierklo pratar till och med om att på sikt kunna införa leveranser inom 30 minuter. 

- Vi har ett koncept som är lokalt förankrat och hur kan vi utnyttja det på bästa sätt? Jo, det kan vi göra genom att göra något som våra konkurrenter inte kan. Det kan till exempel handla om snabb leverans, click and collect, leverans till de fysiska butikerna, alltså att vi använder vår starka sida - att vi är där kunderna är. Vi behöver inte skicka varorna från Tyskland eller från Sverige till Danmark, säger Konrad A. Kierklo.
- Möjligheterna finns där nu. Det som är så spännande är att det sker en revolution, vilket man nästan får kalla det, av e-handelsleveranserna. Och det är där vi kan göra något riktigt bra eftersom vi har butikerna så nära kunderna.

"Har möjlighet att förändra branschen"

Utöver att satsa på ett stort sortiment och snabba leveranser har Miinto planer på att förbättra sin plattform ytterligare. Konrad A. Kierklo vill till exempel att kunder som kommer in i någon av de butiker Miinto arbetar med, och märker att varan de är ute efter saknas i en viss färg eller storlek, direkt ska kunna se om den finns tillgänglig i någon annan av Miintos samarbetsbutiker. Sedan ska varan automatiskt kunna skickas, antingen till den aktuella butiken eller direkt hem till kunden.

- Vi arbetar mycket på att skapa en omnikanalskänsla.

Har butikerna och er plattform tidigare agerat lite var för sig?

- Ja, det skulle jag säga. Många pratar om omnikanal, det är ju något av ett buzzword, men jag tycker verkligen att vi sitter på något som kan ändra modebranschen fundamentalt. Hur kan vi hjälpa butikerna att sälja mer av det de har? Hur kan vi säkerställa att märkena producerar färre varor, men rätt produkter? Vi sitter på massor av data och har möjlighet att förbättra branschen samtidigt som vi och våra partners gör en bra affär.

"Tillsammans kan vi slåss mot de stora"

För att sälja via Miintos plattform betalar butikerna en årsavgift på 5 000 kronor, samt en provision på varorna som säljs.

Varför ska butikerna inte bara starta en egen e-handel istället för att sälja hos er?

- Butikerna ska göra det de är bra på, och de är riktigt bra på att serva kunderna, att köpa in varor och att skapa den där rätta känslan i sina fysiska butiker. Jag säger inte att de inte ska starta egna nätbutiker, men jag säger att de måste förstå att det är något helt annat än det de är vana vid att göra i dag. Det är riktigt svårt att starta en e-handel och bara säga att nu ska jag ut och konkurrera med Miinto och Zalando och Boozt och alla de andra.

Konrad A. Kierklo berättar att Miinto har 35 anställda bara inom marknadsföring. Han menar att det kan vara svårt - för att inte säga omöjligt - för en butik med endast ett fåtal anställda att matcha den styrkan.

- Men om alla de små går samman så kan vi slåss mot de stora, mot tyskarna och amerikanerna och vilka andra som nu kan finnas där ute. Och det är det vi på Miinto kan ge dem, en möjlighet att vara en del av en större grupp.

Lämnade Storbritannien och Spanien

Längs vägen har Miinto, som Konrad A. Kierklo uttrycker det, haft sina “ups and downs”. Marknadsplatsen fanns under en tid även i Storbritannien, Irland och Spanien, men valde av olika anledningar att lämna de länderna igen. I Storbritannien var det svårt att konkurrera med de stora spelarna, och i Spanien krävdes det för mycket utbildning av handlarna för att de skulle vara beredda att ta till sig konceptet.

- De tyckte inte att det gjorde så mycket att det var lugnare vissa tider på dygnet. Och det tog tid för butikerna att skicka orderna. Vi hade inte möjligheten eller resurserna att lägga på utbildningen.

Vilken är annars er största utmaning just nu?

- En utmaning är att butikerna är väldigt pressade. Våra konkurrenter kan ofta köpa stora kollektioner till bra priser och sen pressar de priserna ut mot kunden. Och det är där vårt koncept blir pressat för vi säljer helst till fullpris eftersom butikerna gärna ska tjäna pengar.

Även om Miinto ibland har kampanjer, så är det butikerna själva som bestämmer vilka priser de ska hålla.

- Vi är bara en marknadsplats så vi definierar inte priset, utan det gör den fysiska butiken. Vi kommer med förslag men vi respekterar alltid det butikerna vill.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta