Annons

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

Raketsnabba leveranser ökar konverteringen

2013-03-18 08:40

Snabba leveransers vara eller icke vara är en het potatis, och allt fler rustar för att kunna erbjuda sina kunder leverans samma dag. Samtidigt kommer rapporter om att det inte är något som kunden efterfrågar. Men nu visar Amazon upp siffror som säger motsatsen.

Det snackas en hel del om snabba leveranser just nu, och särskilt om leverans samma dag. Nätjättar som eBay, Amazon, Google, Walmart och en handfull andra aktörer jobbar just nu med att få till en bra lösning.

Samtidigt kommer rapporter om att det för tillfället inte är något som nätkunderna efterfrågar, åtminstone inte medvetet. Enligt en rapport från Boston Consulting Group var det bara nio procent som hade snabba leveranser högst på listan när det gällde att höja köpupplevelsen.

Saker som fri frakt, fria returer, lägre priser, säkerhet och trygghet och bättre bilder, ja nästan allt värderades högre än blixtsnabba leveranser. Men nu kommer en annan rapport, från Amazon som säger motsatsen.

Färre övergivna kundvagnar

Enligt Amazons egna undersökningar fann man att erbjudandet om leverans samma dag resulterade i färre övergivna kundvagnar. Det visade sig att en knapp på produktsidan som lovade en så pass snabb leveranstid ökade konverteringen med 20 till 25 procent.

Intressant är också att de som sett ikonen och sedan slutfört sitt köp oftast inte valde att få det levererat samma dag, utan dagen efter. Det som lockar kunden verkar helt enkelt vara löftet om att paketet dyker upp i tid. Kanske resonerar de som så att om e-handlaren kan lova att beställningen kommer redan i dag, så lär den nog vara i tid morgon också.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Nattbutik
2013-03-18 21:48

Jag svär på att när du läste denna artikel så förväntade du dig att jag skulle kommentera men någon spydig kommentar va? Visst?

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta