Annons

Skånska Byggvaror skaffar språngbräda in i Norge

Skånska Byggvaror skaffar språngbräda in i Norge

2012-05-29 13:55

Den svenska nätbutiken Skånska Byggvaror meddelar idag att de köper upp den norska e-handeln Grønt Fokus. Skånska Byggvaror säger sig, i och med detta förvärv, på allvar ta klivet in i Norge.

Både Skånska Byggvaror och Grønt Fokus skall erbjuda "Do It Yourself"-produkter även om den norska butiken inte har samma fokus på byggvaror. Nätförsäljningen av DIY-varor sägs vara mycket liten i Norge men förväntas öka ordentligt framöver, vilket Skånska Byggvaror tänker kapitalisera på.

– För Grønt Fokus innebär affären att ytterligare kraft kan läggas på att utveckla verksamheten med draghjälp från Skånska Byggvaror. Försäljningen säkerställer att bolaget får en stark ägare med vilja och resurser att satsa på tillväxt samtidigt som det löser generationsskiftesfrågan i företaget. Skånska Byggvaror kommer också att tillföra ett stort kunnande inom e-handel. Vårt samarbete har hittills varit smidigt och framgångsrikt, säger Ragnar Follesoy, VD Grønt Fokus.

Grønt Fokus skall drivas vidare likt idag men ser ut att få ett breddat sortiment genom Skånska Byggvaror och även hjälp att utveckla nätförsäljningen i Norge.

– Förvärvet av Grønt Fokus är ett naturligt steg för oss i vår ambition att bredda vår geografiska närvaro i Norden. Vi ser stora möjligheter att använda Grønt Fokus som en språngbräda in på den mycket attraktiva DIY marknaden i Norge. Tillsammans med nuvarande ledning i Grønt Fokus ska vi utveckla företaget vidare. Parallellt med detta förvärv arbetar vi målinriktat med att bredda och fördjupa vårt sortiment ytterligare, säger Anders Blomkvist, VD för Skånska Byggvaror.

Efter detta uppköp beräknar Skånska Byggvaror att de omsätter en halv miljard kronor. Grønt Fokus omsatte 27 miljoner norska, 2010, medan Skånska Byggvaror samma år snurrade 407 miljoner svenska.

Den norska nätbutiken är alltså en liten aktör i jämförelse. Det ska dock bli intressant att se vad Skånska Byggvaror kan göra i Norge. De följer just nu en mängd andra stora e-handlare som tar sig över gränsen till Norge.

 

Källa: press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta